זהבית כהן: "גם אם יכניסו הקוטג' לפיקוח המחיר יירד 0-50 אגורות"

(עדכון, ראיון מלא) - בעלת השליטה בתנובה בראיון לערוץ 2: "אנחנו מוכרים קוטג' לרשתות השיווק ב-5.20 שקל, הרשתות הגדולות מקבלות אותו בפחות מ-5 שקלים" ■ "הרווחיות שלנו פחות מ-8%" ■ "ההשתלחויות האישיות מאוד פוגעות, אבל אמירות פופליסטיות זה לא אני" ■ "הופתעתי מעוצמת המחאה, שהיא כואבת וצודקת" ■ "מכירות הקוטג' בתנובה ירדו רק ב-6%"

לאחר עשרה ימים שבהם סירבה להגיב למשבר הקוטג', זהבית כהן, מנכ"ל קרן אייפקס, בעלת השליטה בתנובה, שוברת שתיקה ומבהירה בריאיון לערוץ 2 כי לא תהיה מוכנה להוריד את מחיר הגבינה.

"אמירות פופוליסטיות זה לא אני"

"השבוע הזה היה שבוע מאוד לא פשוט עבורי ולעובדי תנובה. אין ספק שההשתלחויות האישיות בי מאוד פוגעות, אבל אני יודעת את האמת. אני יודעת שאני עבדתי קשה מאד על מנת למצוא פתרון אמיתי ארוך טווח. לקפוץ לטלוויזיה עם אמירות פופוליסטיות זה לא אני".

כהן סירבה להשיב בחיוב לשאלה האם תסכים להוריד את מחיר הקוטג', והייתה מוכנה להתחייב רק שלא להעלות מחירים עד סוף השנה: "אני חושבת שהייתי צריכה להתריע קודם. אנחנו בתנובה ראינו שישנה בעיה כבר בתחילת השנה כשעלו מחירי 'המפוקחים'. אנחנו היחידים שהחלטנו לא לעלות את מחירי הקוטג'. המחירים עלו ב-6.5%, ואנחנו בתנובה החלטנו לספוג את זה, אז אני חושבת שהיינו צריכים להתריע, אני לא בטוחה שמישהו היה שומע, כי מי אנחנו? איך אני יכולה לדבר בכלל עם הרפתנים, או עם רשתות השיווק, או עם המדינה? אז בהרבה מובנים זה טוב שהמחאה הזאת הגיעה".

לדברי כהן, היא הופתעה מעוצמת המחאה ברשת - "מדובר במחאה כואבת וצודקת. לא ראינו דבר כזה בעולם".

"הירידה במכירות הקוטג'- רק 6%"

כהן קראה בראיון לכל המעורבים בעליית מחיר הקוטג' - הרפתנים, המחלבות, רשתות השיווק הגדולות והמדינה לתת את חלקם, כהגדרתה, להורדת המחירים: "אנחנו נהיה הראשונים שנעשה את זה", אומרת כהן, "אנחנו אמרנו את זה כבר בתחילת השבוע, אבל אנחנו צריכים פתרון כולל ואמיתי, כי אם רק אחד בשרשרת יתרום זה יהיה פלסטר למחלת סרטן, זה לא יהיה פתרון אמיתי".

כאשר נשאלה כהן על הדיווחים של חלק מן הרשתות על ירידה דרמטית של עד 40% במכירות מוצרי-החלב השיבה: "אני אוהבת להתבסס על עובדות. העובדה היחידה שאני מכירה זה שישנה ירידה של 6% בקטגוריה".

כהן סירבה לפרט כיצד מתייחסים בקרן ההשקעות אייפקס למשבר הקוטג' בתנובה ואמרה: "אני מדווחת כמובן לשותפים שלי באופן שוטף על כל מה שקורה בהשקעות שעליהן אני אחראית, וגם במקרה הזה דיווחתי להם. אנחנו מנהלים את החברה בארץ, אבל הם מקשיבים".

"תנובה מרוויחה פחות מ-8%"

בראיון המלא, ששודר הערב (שישי) בתוכנית "אולפן שישי בערוץ 2, התייחסה כהן גם לרווחיות של תנובה, חברה שנתוניה הכספיים נחשבים לסוד שכהן שומרת מכל משמר: "הרווחיות שלנו בהשוואה ליצרניות מוצרי חלב היא רווחיות עולמית מינוס. יש בישראל שתי יצרניות שהרווחיות שלהן ידועה, שטראוס וטרה, הן מרוויחות בין 4% ל-8%. גם תנובה מרוויחה ככה, פחות מ-8%".

כהן טענה בראיון, כי תנובה מוכרת קוטג' לרשתות השיווק במחיר של 5.20 שקל, וכי הרשתות הגדולות, עקב הנחת גודל, מקבלות אותו בפחות מ-5 שקלים". בכך רמזה, למעשה, כי העלייה המהירה במחיר רובצת לפתחן של הרשתות - ולא של תנובה.

כמו כן, טענה כהן כי "גם אם הקוטג'ייכנס לפיקוח, אני יודעת שהמחיר יירד בין 0 ל-50 אגורות, ואת זה אמרו לי אנשים שיודעים כמה אני מרוויחה".