שר האוצר הגרמני על הקיצוצים ביוון: "יציבות גוש האירו בסכנה"

בכירים באיחוד האירופי דוחקים ביוון לאשר ביום ד' את תוכנית הצנע הלא פופולרית, כדי להימנע מחדלות פירעון ■ שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה: "צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש"

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה, מזהיר היום (א') כי אם הפרלמנט היווני לא יאשר את תוכנית הצנע ביום ד', הם לא יקבלו את הסיוע הכלכלי לו יוון זקוקה והיא תיכנס למצב של חדלות פירעון. (מה יקרה כשיוון תגיע לחדלות פירעון?).

"אם החבילה תדחה ביום ד', התנאים המקדימים שהציבו קרן המטבע הבינלאומית ומדינות האיחוד האירופי לא יתקיימו ולא נוכל לשחרר את החלק הבא הסיוע הכלכלי", אמר שוובלה בראיון. "יציבות כל גוש האירו תהיה בסכנה. אנחנו עושים הכל כדי להימנע מחדלות פירעון אבל צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש".

במסגרת התוכנית, תיאלץ הממשלה להחיל קיצוצים בהיקף של 30 מיליארד אירו בתקציבה הממשלתי, וכן להפריט נכסים בהיקף של 50 מיליארד אירו. מתווה התוכנית אושר על ידי קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי בשבוע שעבר, בעוד שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, מודיע כי יוון תוריד את רף המינימום של מס ההכנסה ל-8,000 אירו לשנה, וכן תעלה את המס על נפט לחימום ותטיל מס סולידריות חד פעמי על הכנסות בשיעור של 1% עד 5%.

"אני מאמין שתחושת האחריות הכוללת תכריע בסופו של דבר בהחלטה", אמר וניזלוס. "טובת יוון היא לפני הכל". וניזלוס צריך לקוות שזה אכן המצב, שכן אישור הפרלמנט לתוכנית הצנע חיוני - במידה ואישור שכזה לא יתרחש, יימנעו קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי להעניק ליוון הלוואה בהיקף 12 מיליארד אירו (17.2 מיליארד דולר), אשר אמורה להינתן לה במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה, בהיקף 110 מילאירד אירו.

יוון: במצב הכי גרוע מאז 1974

נזכיר כי כלכלת יוון נמצאת במיתון הגדול ביותר שלה מאז שנת 1974, כאשר האבטלה בקרב צעירים במדינה עולה על 40%. השילוב הקטלני של תוכנית הצנע העתידית - המשלבת קיצוצים תקציביים, הפרטת נכסים, והעלאת מיסים, גורמת למרמור רב בקרב הציבור ביוון.

במסגרת הידרדרות המצב, יוון - שנהנית כאמור מתוכנית חילוץ קיימת, תזדקק כנראה לתוכנית חילוץ נוספת כדי לשלם את חובותיה עד שנת 2014. וניזלוס אמר בהצהרה לתקשורת כי "תוכנית הצנע תעניק לממשלה זמן כדי לדון בתוכנית חילוץ נוספת עם האיחוד האירופי, ולאחריה יינקטו צעדים מוניטריים נוספים".

לדבריו, "הסיוע בהיקף 12 מיליארד אירו הוא חיוני כדי שיוון תפגוש את הצרכים הפיננסים שלה. אנו זקוקים לו באופן מיידי".