"יצוא גז יהפוך הגנת המתקנים מפני טרור למשימה קשה"

אייב סופר, שייעץ לנובל ממליץ להקים את מתקני ההובלה של הגז על אוניות או על פלטפורמות צפות ■ כ-70% מהתקפות הטרור מכוונות נגד צנרת ומתקני ההולכה והחלוקה

האיום הביטחוני על מתקני יצוא הגז של ישראל עשוי להצדיק את הקמת המתקנים על גבי אניות או על פלטפורמות צפות. כך סבור אייב סופר (Sofaer), שהיה יועץ בכיר לחברת נובל אנרג'י במהלך עבודתה של ועדת ששינסקי.

בהרצאה בנושא "אבטחת משאבי הגז של ישראל", שנשא בסוף השבוע בכנס לויד'ס בתל אביב, מתח סופר ביקורת חריפה על חוק המיסוי שנחקק בעקבות עבודתה של ועדת ששינסקי.

סופר, שהיה היועץ המשפטי של מחלקת המדינה האמריקנית בסוף שנות ה-80, תקף את חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, שעליה התבסס דוח הוועדה, וטען כי היא מאפשרת לממשלות ישראל בעתיד לטעון שרישיונות חיפושי הנפט אינם אלא ג'סטות חד-צדדיות ובלתי מחייבות שאינן קשורות בגודל ההשקעה שהשקיעו היזמים.

סופר עורר תגובות זועמות אחרי שאמר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת כי יהיה זה טראגי אם ועדת ששינסקי תביא לכך שישראל וארה"ב ימצאו את עצמן זו מול זו במשפט בבית דין בינל'.

הייצוא מסבך

בהתייחסו לאיומים הביטחוניים על מתקני האנרגיה של ישראל, אמר סופר כי צורכי הביטחון של מערכת האנרגיה הישראלית מוגבלים יחסית, כל עוד הגז המופק מיועד לשוק המקומי. ואולם, אם יופנה גז טבעי ממאגר לווייתן ליצוא - למדינות דרום אירופה, או אפילו למזרח הרחוק - תהפוך ההגנה על מתקני הגז מפני התקפות טילים, ספינות ואיומים אחרים, למשימה קשה בהרבה.

סופר הציג בהרצאה ממצאים שמהם עולה כי רובן המכריע של התקפות הטרור (כמעט 70%) מכוונות נגד צנרת ומתקני ההולכה והחלוקה, בעוד שרק כ-15% מההתקפות מכוונות נגד מתקני ההפקה עצמם. התקפות הטרור האחרונות על צינורות הגז המצרי בסיני משתלבות היטב בסטטיסטיקה הזו, משום שניצלו את נקודת התורפה של המערכת - קווי ההולכה הארוכים העוברים דרך אזורי ספר שהממשלה המרכזית מתקשה להגן עליהם.

האפשרויות שנבדקות היום ליצוא הגז מלווייתן הן הקמה של צינור גז תת-ימי מאזור לווייתן ליוון או לטורקיה, והקמת מתקן יבשתי גדול להנזלת הגז (LNG) בישראל או בקפריסין. היזמים נוטים להעדיף להקים את המתקן בקפריסין, בין היתר, בגלל ההתנגדות הרבה שצפויה לעורר הקמת מתקן הנזלה חופי בישראל, כפי שאירע סביב התוכנית להקמת מתקן קבלה באזור חוף דור.

מתקני הנזלה צפים (FLNG) נחשבים למילה האחרונה בתחום טכנולוגיית השינוע של הגז הטבעי. ענקיות הנפט, ובראשן רויאל דץ' של, מפתחות מתקנים כאלה בהשקעה של מיליארדי דולרים. פרויקט ה-FLNG הראשון שמקימה של מיועד לשדה הגז פרלוד, כ-200 ק"מ מחופי אוסטרליה. הוא צפוי להתחיל לפעול ב-2017 ועלותו 10 מיליארד דולר. סופר ציין כי בעולם מתוכננים כיום 10 פרויקטים דומים. לדברי סופר, "כל מומחי האבטחה מסכימים שקל יותר להגן על אוניות מאשר על צנרת ומתקנים קבועים".

הכנס השנתי של לויד'ס עסק השנה בסיכונים גיאו-פוליטיים וסיכונים בתחום האנרגיה בישראל ובעולם. במהלך הכנס הכריז יו"ר תאגיד הביטוח הבינלאומי, הלורד פיטר לוין, על מינויה של עו"ד סיגל שלימוף-רכטמן כנציגה הרשמית של לויד'ס בישראל. בכנס השתתפו 350 מבכירי ענף הביטוח בישראל.