דיל הקוטג': הוזלה לשנה תמורת פטור מפיקוח

ההצעה: מחיר הקוטג' יוזל לשנה אחת - ובתמורה הממשלה לא תכניס את המוצר לפיקוח ■ הערכות: מדובר בהוזלה של 1-2 שקלים לגביע בלבד

האם הממשלה בדרך לסגור דיל עם המחלבות על מחיר הקוטג'? משרד התמ"ת מגבש הסכם לפיו הקוטג' יוזל ובתמורה הוא לא יוחזר לפיקוח מחירים.

נזכיר כי מחירו הממוצע של הקוטג' לפני החרם עמד על כמעט 8 שקלים לגביע, אולם בעקבות החרם השיקו הרשתות מבצעים ונקטו בהוזלות זמניות, כך שהמחיר ירד לכ-5.5 שקלים לגביע.

אתמול (א') נערכה פגישה בה השתתפו נציגי התמ"ת, המחלבות, רשתות השיווק והרפתנים. בפגישה סוכם כי התמ"ת לא יחזיר את הקוטג' לפיקוח אם המחלבות ורשתות השיווק יוזילו את מחיר הקוטג' לשנה אחת בלבד. ההערכה היא כי מדובר בהוזלה של 1-2 שקלים.

שר התמ"ת הוא שלום שמחון, ומנכ"ל המשרד הוא שרון קדמי. את המחלבות ייצג אתמול בפגישה שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, בשל הרגישות המשפטית בנושא. המחלבות לא יכולות לתאם מחירים ביניהן, כך שהסכם על הוזלת הקוטג' באופן גורף מחייב מעין "תיווך".

"לא דובר על מחיר ספציפי של ההוזלה", אומר היום (ב') ברוש בשיחה עם "גלובס". "הכוונה היא שיוזילו את המחיר, וכל הצדדים יתנו משהו, כלומר החקלאים, המחלבות, המשווקים והמדינה יתפשרו. המחלבות חיות בתוך עם ישראל. הן לא מנותקות מרחשי לב הציבור.

"מחיר הקוטג' היה ידוע למשרד החקלאות, ואם הוא היה חשד שהמחירים מוגזמים - הוא היה אומר. משרד החקלאות ביקש בסוף שנה שעברה לא להעלות את מחיר הקוטג' - והוא אכן לא עלה. יש פה זעקה ציבורית, וראוי שיתייחסו אליה ברצינות".

- מה הצרכן ירוויח מההסכם המתגבש?

"אני לא יודע מה הציבור מצפה, ואני לא מכיר את התמחור של הקוטג' ואם המחיר הנכון הוא 5 שקלים או 6 שקלים. כרגע כל הגורמים מתבקשים להוזיל את המחיר כדי שהציבור יוכל לרכוש קוטג' במחיר אחר".

- ומה לגבי מוצרי מזון אחרים? הרי הקוטג' הוא רק סמל.

"שרון קדמי הודיע שתקום ועדה שתטפל במחירי המזון באופן כללי. מדברים על המזון, אבל הדלק לא התייקר? הדיור לא התייקר? הארנונה לא התייקרה? יש נטל מס חדש, והממשלה הטילה 6 מיליארד שקל מס בתקציב - וזה הגיע גם לקוטג'".

הישיבה הבאה תתקיים בשבוע הבא, כאשר ההערכות הן כי עד סוף השבוע הבא יגיעו הצדדים להסכם.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "בישיבה שהתקיימה אתמול הוצג בהרחבה משק החלב על מרכיביו על-ידי הגורמים השונים. במהלך הישיבה הועלו אפשרויות שונות לפתרון, בהן הטלת פיקוח על מוצרי חלב, התרת יבוא, הורדת מחירים של הרשתות - והכול מתוך מטרה להביא להורדת המחירים בשוק מחד, תוך פגיעה מינימלית בשותפים ובכלל זה בצרכנים. במסגרת הדיון בהחלט הוצגה הסוגיה לפיה במקטע הייצור המחלבות או השיווק ברשתות קיימים מרווחים גבוהים שבהחלט עולה לגביהם שאלה".

כזכור, אתמול דווח ב"גלובס" כי בשנה שעברה, בעקבות דיון בנושא מחיר הקוטג' שנערך בנובמבר 2010 בוועדה לביקורת המדינה, הסכימה תנובה להקפיא את מחיר הקוטג' עד סוף 2011, כאשר משרד החקלאות הסכים שלא להכניס את הקוטג' לפיקוח. זאת, לאחר זינוק של עשרות אחוזים במחיר הקוטג' מאז הוצא מפיקוח וזעם ציבורי שקם בעקבותיו.

בתגובה שמסרה אתמול תנובה ל"גלובס" בעניין חשיפה הנוגעת לעבודה שהכינה חברת הייעוץ מקינזי לתנובה, בה הומלץ להעלות את מחירי מוצרי החלב כיוון שהביקוש קשיח, רמזה תנובה על הסכמה שהושגה בשנה שעברה עם משרד החקלאות בדבר הקפאת מחיר הקוטג' כדי שהמוצר לא יוחזר לפיקוח: "הסיבה שמחיר הקוטג' לא עלה היא שבהתייעצות פנימית והתייעצות עם משרד החקלאות הגענו למסקנה כי נכון יהיה שנספוג בעצמנו את העליות שהיו ב-2011 לגבי קוטג'. ביום שישי הצהרנו כי לא נעלה מחירים של כל מוצרי החלב עד סוף 2011".