אל-על מנהלת מו"מ לרכישת ישראייר מ-IDB תיירות

זאת כדי למצוא תחליף לסאן דור, חברת טיסות השכר שלה ■ לא ברור מה יהיה שווי ישראייר בעסקה - בסוף 2010 הוערך שוויה ב-38 מיליון דולר ■ ישראייר הפסידה 300 מ' ש' ב-4 שנים

מפת התיירות והתעופה הישראלית עשויה להשתנות בקרוב. ל"גלובס" נודע כי אי.די.בי תיירות, שבשליטת נוחי דנקנר, נמצאת במו"מ עם אל על למכירת ישראייר. אל על מתעניינת בחברת התעופה ישראייר, המשתייכת לאי.די.בי תיירות, במיוחד בפעילות הפנים-ארצית של ישראייר. לדברי גורמים בשוק, נציגים של אל על כבר ביקרו בישראייר.

צדדים המקורבים לנושא אמרו ל"גלובס" כי מדובר עדיין בשלבים ראשוניים, וכי אין עדיין שום דבר אופרטיבי. לא ברור מה יהיה שווי החברה בעסקה, אולם בסוף 2010 הוערך שוויה של ישראייר ב-38 מיליון דולר.

העסקה תהיה כרוכה כמובן באישור הממונה על ההגבלים העסקיים, אישור שהוא כלל לא טריוויאלי לאור מיעוט השחקנים בשוק התעופה הישראלי.

מאל על סירבו להגיב לידיעה. מאי.די.בי תיירות נמסר כי החברה לא מנהלת את יחסיה עם העובדים מעל דפי העיתונות.

לפי הערכות, הסיבה למגעים היא שחברת אל על, שבשליטת משפחת בורוביץ', מחפשת תחליף לחברת סאן דור, שהייתה חברת טיסות השכר שלה ושנסגרה לאחרונה. לפני כמה חודשים הודיעה רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה על שלילת רישיון ההפעלה של סאן דור. שלילת הרישיון התבצעה בעקבות תלונות שהתקבלו בנציבות התעופה האירופית, שלפיהן סאן דור אינה חברה עצמאית למעשה, שכן היא עושה שימוש מלא במטוסי אל על ובצוותיה.

מבחינת אי.די.בי תיירות, מכירת ישראייר יכולה לשפר משמעותית את מצב הקבוצה. ישראייר אינה מייצרת רווחים. בארבע השנים האחרונות הפסידה החברה קרוב ל-300 מיליון שקל (ראו הרחבה למטה).

ענף התעופה כולו נמצא היום במצב בעייתי, והיתרון לגודל בתחום זה הוא קריטי, ולכן חיבור לחברה כמו אל על עשוי להביא לשיפור משמעותי במצבה, להקל על אי.די.בי תיירות ולצמצם את הפסדיה באופן משמעותי. מלבד ישראייר, אי.די.בי תיירות כוללת כמה חברות תיירות נוספות דוגמת נתור, יוניטל, אופן סקאיי ודיזנהאוז.

אי.די.בי תיירות נוצרה ממיזוג של פעילות התיירות הפרטית של דנקנר עם כלל תיירות הציבורית. לפני כשנה הכניסה אי.די.בי לקבוצה את קרן ההשקעות סקיי, המנוהלת על-ידי צבי יוכמן וניר דגן. הקרן השקיעה כ-15 מיליון דולר באי.די.בי תיירות באמצעות אג"ח להמרה. כלומר, מדובר בהלוואה שייתכן שתהפוך בעתיד למניות. לפי ההערכות, אם תומר ההלוואה למניות, תחזיק קרן סקיי בכ-25% ממניות אי.די.בי תיירות. יוכמן, שמתמחה בהבראת חברות, מונה ליו"ר הקבוצה.

מאז ביצעה החברה, המנוהלת על-ידי דוד קמיניץ, סדרה של מהלכים להתייעלות ולמיזוג בין חלק מהחברות בנות, אך נכון להיום הקבוצה עדיין מפסידה. בשנת 2010 אי.די.בי תיירות הפסידה 96.6 מיליון שקל.

ישראייר: מפסידה ורוכשת מטוסים

לפני פחות משנתיים מוזגה פעילות התיירות הפרטית של נוחי דנקנר, גנדן תיירות, לתוך קבוצת אי.די.בי, והוקמה חברת אי.די.בי תיירות. העסקה עוררה לא מעט ביקורת, על רקע העובדה שגנדן תיירות הייתה במצב פיננסי לא טוב וסבלה מהפסדים, בעיקר בשל ישראייר. בדומה לחברות תעופה אחרות, סבלה ישראייר מעלויות הדלק הגבוהות, תחרות קשה בטיסות לישראל, דולר חלש וצורך מתמיד בהשקעות גבוהות.

דוחות אי.די.בי אחזקות ל-2010, שפורסמו בסוף חודש מארס האחרון, מראים כי המגמה השלילית שאפיינה אז את ישראייר ממשיכה ללוות אותה. בסיכום שנתי רשמה ישראייר הפסד של כ-61 מיליון שקל, כשסך ההפסד של אי.די.בי תיירות אשתקד הגיע ל-96.6 מיליון שקל.

ההפסד של ישראייר אשתקד מצטרף להפסד של כ-50 מיליון שקל שהציגה ב-2009, כשהפסדיה המצטברים בארבע השנים האחרונות עומדים על כ-290 מיליון שקל, לאחר הפסדים שנתיים של 37.5 ו-14.8 מיליון דולר ב-2008 וב-2007 בהתאמה. למרות ההפסדים, ישראייר המשיכה להתרחב במטרה לשפר את התוצאות, ואף חתמה על הסכם לרכישת שני מטוסים חדשים (ATR 72-500) תמורת כ-34 מיליון דולר.

מחזור ההכנסות ברוטו של ישראייר ב-2010 עמד על 241 מיליון דולר, כששיעור התפוסה בטיסותיה הבינלאומיות עמד על 81% ומספר הנוסעים הגיע לכ-275 אלף. שיעור הרווח הגולמי שלה עמד על 7.1%, והיא הציגה הפסד תפעולי של 11.5 מיליון דולר. בסוף 2010 שוויה של החברה הוערך בכ-38 מיליון דולר.