תגובות להודעת הריבית: "תעלה עוד פעמיים ב-2011"

בכירים במשק הישראלי מגיבים להודעת בנק ישראל על השארת הריבית במשק לחודש יולי על כנה בשיעור של 3.25% ■ "זה לא הזמן לעשות צעדים שיזרזו את ההאטה ושיעצרו את ההתפתחות החיובית במשק"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הותיר היום (ב') את הריבית לחודש יולי על כנה בשיעור של 3.25%. מהלך זה תואם את הצפי בשוק, לפי סקר של סוכנות הידיעות "בלומברג" בקרב 23 כלכלני מאקרו בשוק ההון הישראלי. בין הסיבות למהלך שציינו בבנק ישראל: החלטת משרד האוצר להילחם במחירי הדירות העולים, חשש מהתמתנות בצמיחה בארה"ב והחרפת סיכוני החוב באירופה וצפי כי האינפלציה תהיה נמוכה מהגבול העליון של היעד.

יאיר דרורי, האנליסט הראשי של תכלית-דיסקונט: "הריבית צפויה לעלות עוד פעמיים עד סוף שנת 2011, לרמה של 3.75%, ולעלות בעוד שנה לרמה של 4.25%. הודעות חברות המזון על דחיית עליות המחירים כתוצאה ממשבר הקוטג', יחד עם הפתרונות הצפויים לבוא, אינם צפויים להשפיע על המדדים הקרובים באופן משמעותי".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב: "אי העלאת הריבית הוא הצעד הנכון והמגזר העסקי שמח על כך. מתרבים והולכים הסימנים המצביעים על האטה צפויה במשק, ביניהם האטה בהתאוששות הכלכלה האמריקנית והתגברות הסכנה למשבר בכלכלת האיחוד האירופי. זה לא הזמן לעשות צעדים שיזרזו את ההאטה ושיעצרו את ההתפתחות החיובית במשק בחודשים האחרונים".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "פישר ראה כי קצב עליית האינפלציה יורד באופן יחסי, ולכן, החליט להותיר את הריבית על כנה. החשש העיקרי שמנע העלאה נוספת החודש בשיעור הריבית הוא חשש שמא המשך העלאות הריבית ידחפו את המשק להאטה כלכלית. בנוסף, בחודש האחרון ראו בבנק ישראל חולשה מהותית בשוק ההון וגם התייצבות של שער הדולר סביב רמת 3.45 שקלים, שני נתונים שתומכים במשנה זהירות והמתנה למדדים נוספים שיסמנו את המשך התפתחות תוואי האינפלציה".

אברהם נובוגרוצקי, יו"ר ועדת כלכלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל אפריקה ישראל תעשיות: "העלאות הריבית הקודמות הביאו לפגיעה מיידית בכושר התחרות של היצוא הישראלי, אשר רושם ירידות מדאיגות בחודשיים האחרונים. הגדלת פערי הריבית אשר פועלת להתחזקות השקל תביא לפגיעה נוספת בכושר התחרות ולאיום משמעותי על המשך הגידול ביצוא".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: "בנק ישראל ממשיך לשמור על תוואי העלאות הריבית האיטי במטרה להחזיר את הריבית הריאלית במשק לרמות נורמליות. להערכתנו בנק ישראל ימשיך לשמור על קצב העלאות ריבית מתון יחסית והריבית בעוד 12 חודשים תגיע לרמה של 4-4.25%".

יניב פגוט האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "הותרת הריבית ללא שינוי היא החלטה מתבקשת, נוכח ההתפתחויות בכלכלה הגלובלית בשבועות האחרונים. במקביל, לא חלה התבהרות במצב הגיאו-פוליטי המקומי, גורמים אלו לבדם מחייבים יתר זהירות בהשמשת נשק ההידוק המוניטארי. רכיב הדיור זוכה להתייחסות רגולטורית נרחבת והשלכות הטיפול ברכיב זה יבואו לידי ביטוי רק במהלך 2012 ולפיכך יש להתאזר בסבלנות באיתור שינוי מגמה בשוק הדיור".

רונן מנחם מיחידת ההשקעות והאסטרטגיה: "להערכת בנק ישראל הריבית תסתכם ב-4.1% בעוד 12 חודשים והאינפלציה תרד לתחום היעד ברביע הראשון של שנת 2012. אולם, בנק ישראל שינה את מאזן הסיכונים להערכות הללו כלפי מטה: שוק הדיור הוסר במפתיע, שוקי הסחורות והנפט עברו לסוף הרשימה ומשבר החוב באירופה הוצב בראשה. להערכתנו, לנוכח ההתפתחויות האחרונות במשק המקומי והעולמי, במדדי המחירים ובשערי החליפין, עליית הריבית תהייה מעתה איטית בהרבה בהשוואה למחצית הראשונה של השנה".

ליאור איילון, מנכ"ל "החברה לייעוץ משכנתאות": "אנו תומכים בהשארת הריבית ללא שינוי שכן הריבית בעולם עדיין נמוכה ביחס למקובל בישראל, שער החליפין שקל-דולר עדיין נמוך מאוד והעלאת ריבית נוספת הייתה פוגעת ביצואנים שכן הייתה מגדילה השקעות כספים מחו"ל שגורמת להתחזקות השקל. השארת הריבית ללא שינוי משדרת יציבות מסויימת וגם תורמת לצמיחה במשק. שוק הדיור ממילא לא היה מושפע מהעלאת ריבית נוספת, שכן ריבית הפריים הנוכחית גם ככה גבוהה יותר מרוב האלטרנטיבות האחרות (קבועות צמודות ומשתנות צמודות) וממילא השימוש במסלול הפריים מוגבל לשליש מההלוואה, מה שמקטין את הרגישות של לוקחי המשכנתא לעלייה בריבית".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של דש: "בנק עשה ישראל הפסקה. אנו מעריכים שהעצירה זו הינה זמנית, והריבית צפויה להמשיך ולעלות בשנה הקרובה. ייתכן שבנק ישראל מנסה להעביר רמז בהודעת הריבית לכך שתהיה תקופה ממושכת של המתנה במדיניותו עד אשר תתברר השפעת מכלול הגורמים להשארת הריבית על כנה".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "החלטת הנגיד להשאיר את הריבית על כנה הינה החלטה נכונה בהתחשב בשיעורי הריבית המקובלים כיום במדינות המערב. כך לדוגמא, ארה"ב בה שיעור הריבית עומד על 0.25%, בריטניה בה שיעור הריבית הוא 0.5% ובאיחוד האירופאי 1.25%."

מגדל שוקי הון: "החששות מתמונת המאקרו העולמית הטו את הכף נגד העלאה נוספת של הריבית החודש, זאת על אף שמרבית נתוני המאקרו בישראל דווקא תמכו בהעלאה. להערכתנו, במידה ויחול שיפור בתנאי המאקרו העולמיים, הנגיד ימשיך ויעלה את הריבית בחודשים הקרובים".

אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי כלל פיננסים: "בהחלטת הריבית הבאה, אם ימשכו התנאים הנוכחיים של התקררות מחירי הסחורות בעולם ואי הוודאות באירופה ובארה"ב, יותיר בנק ישראל את הריבית על כנה חודש נוסף כחלק ממתווה העלאות הריבית האיטי. מדד המחירים לצרכן לחודש יוני צפוי לעמוד על 0.4%, לא יצדיק העלאת ריבית נוספת בתנאים הנוכחיים".

חיים כהן, מנכ"ל D&B ישראל: "החלטתו של נגיד בנק ישראל משדרת תחושה של יציבות למשק הישראלי. מאידך, לא מן הנמנע שבנק ישראל יבחר לנקוט באמצעים מוניטריים כמו מכירת מק"מים, במידה ויתרחשו אירועי מאקרו שיחייבו תגובה בשבועות הקרובים. בהחלטה להותיר את הריבית, בנק ישראל נמנע מלהגדיל את פער הריביות בין השקל למטבעות המובילים שהוא גדול מלכתחילה. זאת, על מנת ולשמר את היציבות היחסית בשוק המט"ח, שהוא נהנה ממנה בחודש האחרון. פירמות מחוייבות להיות עם היד על הדופק ולהיערך למצב של התפרצות אינפצליונית אפשרית, שעלולה לגרור המשך של העלאות הריבית".