הקוטג' של הסלולר

כך תייעלו את עלויות השיחות למרות מערכת החליבה המשומנת של מפעילות הסלולר

ב-2010 רשמו 3 מפעילות הסלולר הגדולות של ישראל רווח נקי מצרפי של 3.57 מיליארד שקל. נזכרנו במספר המרשים הזה כשנזקקנו השבוע לשירותי התמיכה הטלפוניים של המפעילה הקבועה שלנו והתייבשנו, כמקובל, עד עפר.

אנחנו יכולים לדקלם בעל-פה את ההודעה המוקלטת, שאותה שמענו לפחות ארבע פעמים באותו היום: "עקב ריבוי פניות, זמן ההמתנה עולה על 10 דקות. אנא התקשרו במועד מאוחר יותר".

אין לנו שום דבר נגד תאגידים עסקיים שמרוויחים טוב, אבל כשלא מספיק מהרווח הזה מוחזר לטובת שיפור השירות ללקוח, וכשהפירוש של התאגידים לאמרה "זמן שווה כסף" הוא "הזמן של הלקוח שווה לנו כסף", אנחנו מתחילים לחוש נמחצים מתחת לסוליית נעלו של הענק.

למרבה המזל, הטכנולוגיה מציעה כיום פתרונות וגאדג'טים שמאפשרים גם ללקוח הקטן להשיב מלחמה, ולייעל את עלויות השיחות והדאטה שלו, תוך ניצול השטחים האפורים שבשולי מערכת החליבה המשומנת של המפעילות.

מפעילי הסלולר לא אוהבים את הפתרונות האלה, ומכיוון שרוב ספקי הציוד בארץ - ולעתים גם חלק מהיצרנים בחו"ל - נזהרים שלא להרגיז את לקוחות הענק שלהם, קרוב לוודאי שלא תמצאו עליהם הרבה מידע בפרסומות. להלן שני טיפים:

1. שניים במחיר אחד: טלפונים עם SIM כפול

הטלפונים בעלי ה-SIM הכפול הם המצאה מבריקה שקיימת זה כמה שנים, וזוכה להצלחה רבה במדינות אסיה ובעולם השלישי, אך פסחה כמעט לחלוטין על השוק הישראלי.

הרעיון פשוט: שני קווים בתוך טלפון אחד. המכשירים הללו כוללים שני חריצים נפרדים לשני כרטיסי SIM עם שני מספרים או זהויות שונות. המתוחכמים שבהם כוללים שני מקלטים, שמאפשרים להמתין בעת ובעונה אחת לשיחות בשני המספרים האישיים, ולהתקשר מכל אחד מהם מבלי לכבות את השני - ממש כמו נשיאת שני מכשירי טלפון נפרדים.

לא קשה להבין מדוע המפעילים בארץ לא מעודדים, בלשון המעטה, את הייבוא של מכשירים כאלה: הם מעניקים ללקוח דרגת חופש ובחירה יוצאת דופן.

כך, הלקוח יכול להכניס למכשיר שני כרטיסי SIM של שני מפעילים מקומיים שונים, תוך שמירה על המספר הישן והאהוב שלו, מבלי שייאלץ להעביר את מספר הטלפון בין המפעילים, תהליך שכמעט תמיד מסתיים גם במבצע כבילה ארוך טווח לתוכנית כזו או אחרת.

מחזיקי קו עסקי זול ומסובסד מהעבודה יכולים להתקשר החוצה רק מהקו הזול שלהם, ולהחזיק את הקו השני כקו רדום לשיחות נכנסות בעלות אפסית.

אנשי עסקים שנוסעים לחו"ל יכולים לרכוש שם כרטיס SIM מקומי לשיחות מקומיות בעלות אפסית, ולהשתמש ב-SIM הישראלי לקבלת שיחות בלבד. אפשר גם לעבור תדיר בין הקווים בהתאם למבצעים תקופתיים של המפעילים ולהשתמש בקו אחד לשיחות משפחתיות ובקו השני לשיחות עסקיות וכך הלאה. בקיצור, חיסכון פוטנציאלי של מאות שקלים בחודש.

משום שהמכשירים הללו מיועדים לשווקים מוטי-חיסכון כמו סין ואפריקה, רובם כללו עד לאחרונה לא מעט פשרות בעיצוב ובטכנולוגיות ביחס למכשירי הדור האחרון - בין השאר דור 2 בלבד, מסכים קטנים, מערכות הפעלה מיושנות ומשקל כבד.

ואולם, בשנה האחרונה נרשמה פריצת דרך בתחום, כשיותר מיצרן אחד מציע כיום טלפונים חכמים עם ביצועים עדכניים, שתומכים באופן מלא בשני קווים נפרדים.

סמסונג, למשל, הציגה בשנה שעברה את הסמארטפון B7722, שמצויד במסך מגע רחב ואיכותי, מצלמה, גלישת WiFi, והוא תומך באחד הקווים גם בדור 3.5 בגלישה מהירה.

המשמעות היא, שמלבד היתרונות המקובלים של טלפון דואלי אפשר להכניס למכשיר SIM אחד לגלישה בלבד והשני לשיחות קוליות, שיכולות להתבצע בד בבד עם הגלישה. גם חברת Viewsonic נכנסת כיום לשוק עם הדגם החכם V350 שמציע, לצד היתרונות של טלפון דואלי, גם את מערכת ההפעלה אנדרואיד תמורת פחות מ-300 אירו באירופה.

2. נתב סלולרי נייד: רוחב פס בכל מקום

חלק מהמפעילות בארץ (ובעולם) מציעות כיום תוכניות גלישה מהירה במודם סלולרי במחיר קבוע, ללא הגבלת נפח גלישה.

אלא שכמו בארוחות מזנון ללא הגבלה, ההצעה מבוססת על הערכה שרוב המשתמשים לא יצרכו יותר מדי מהמשאב היקר וישלמו חודשית יותר ממה שהם צורכים בפועל.

אבל מי שכבר משלם את הסכום הלא מבוטל של התוכנית הלא מוגבלת יכול למקסם את הצריכה באמצעות פטנט מבריק שקרוי נתב סלולרי נייד.

מכשיר כזה, דוגמת ה-DIR-457 של חברת D-LINK, משווק בארץ בצורה כמעט מחתרתית), אינו גדול מטלפון סלולרי מקובל, ופועל עצמאית על סוללה נטענת או באמצעות חיבור USB למחשב.

הנתב קולט לתוכו את כרטיס ה-SIM של המודם הסלולרי, וממיר את רוחב הפס המהיר של הרשת הסלולרית לתקשורת WiFi מקובלת, שנקלטת על-ידי מכשירים בסביבה כאילו היה זה נתב אלחוטי עם חיבור ADSL קווי.

היתרונות מרשימים: למשל, אפשר לייצר מיני-רשת אלחוטית מוגנת ומוצפנת, שמקנה אפשרות גלישה לכמה משתמשים-גולשים בעת ובעונה אחת, אפילו בעת נסיעה ברכב או בטיול למקומות נידחים (ובלבד שיש בהם קליטה סלולרית); אפשר להשתמש בה כגיבוי רשת אלחוטית למשרדים קטנים או במקומות עבודה, שמועדים להפסקות חשמל ובעיות תקשורת קווית; אפשר להשתמש בה לשיחות אינטרנט קוליות זולות (סקייפ, למשל) כמעט בכל מקום ולחסוך הון על שיחות רגילות; ובאחרונה גילינו שזהו גם פתרון אידיאלי לגלישה ניידת במחשבי טאבלט, שאינם מצוידים במודם סלולרי מובנה.

בקיצור, אכלו כפי יכולתכם. בתיאבון.