עולים מהתחתית: פרויקט עיצוב של המוצר הכי שימושי וצנוע במטבח

מה קרה כשאמנית, מעצבי בגדים, מעצבת תכשיטים, מעצבת נעליים ומעצבת פנים ניגשו לעצב מוצר צנוע כמו תחתית לסיר חם, ואיך זה קשור לאופנת המטבח הפתוח ולבישול לעיני האורחים

איך הופכים מוצר יומיומי, שימושי, כזה שיש לו דרישה בכל בית, מטבח ופינת אוכל, אבל הוא כל-כך צנוע עד שאפילו שם בעברית אין לו, למוצר בעל שיק, מעוצב ואטרקטיבי?

תחתית לכלים חמים, המשמשת משטח נוח לקליטה של סירים ומחבתות שהוסרו מן האש, היא מוצר שכזה. תדמיתו הבסיסית היא שימושיות נטו, נטולת כל השראה ואופי, אבל כשמעצבים ואמנים קיבלו עליהם את המשימה ליצור תחתיות כאלה - ואפילו עם ערך מוסף של תרומה לקהילה - התוצאות מלבבות ומקוריות.

גם כשסוף-סוף נזכרו לעשות פרויקט לכבוד התחתית המסכנה, המחשבה לא הייתה באמת עליה. פרויקט העיצוב שיזמה חברת מטבחי הדקל נעשה מתוך מחשבה דווקא על מוצר אחר - משטחי העבודה במטבח. עם עליית הפופולריות של מטבחים פתוחים בבתים ישראליים, ועם אופנת האירוח והבישול מול עיני האורחים, נדד מרכז האירוח מהסלון הקלאסי גם אל המטבח, במיוחד כשהוא גדול ומעוצב.

משטחי העבודה (ובשמם הנפוץ, "השיש", שאיננו מעיד בהכרח על החומר שממנו הם עשויים) הפכו לזירת פעילות שוקקת. משטחי העבודה האופנתיים - מנירוסטה, מאבן טבעית, מעץ או מפורמייקה הם רגישים ונוטים לנזקים, לכוויות ולסדקים בעקבות כלי בישול לוהטים המונחים עליהם ישירות, ולכן עלה הצורך בתחתיות לסירים ולכלים חמים. כמו כל דבר בעידן הנוכחי, רצוי שגם הן יהיו מעוצבות ומלאות אמירה בדיוק כמו הארונות והידיות סביבן.

עשרה אמנים ומעצבים מתחומי עשייה שונים קיבלו עליהם את משימת עיצוב התחתיות, והמוצרים המסקרנים והמפתיעים בעיצובם, שמצליחים ברובם לנער את התדמית המאובקת של המוצר האנונימי, יוצגו בסניף מטבחי הדקל ברחוב סוקולוב 86 ברמת השרון, החל ב-3 ביולי ועד ל-18 באוגוסט. ההכנסות, 500 שקלים לתחתית, יימסרו לארגוני צדקה לפי בחירת המעצבים.

מודולרית - חיבור בין אנשים סביב שולחן האוכל היווה השראה למעצבת האופנה אורלי גולן, שיצרה תחתיות בכמה גדלים, לטובת התאמה לכלים שונים. התחתית עשויה מחומרים אחדים, חלקם ממוחזרים: שאריות עץ, קרטון ו-MDF, וסלילי פלסטיק של חוטי תפירה משמשים כרגליים.

רומנטית - המעצבת הרב תחומית מיכל נגרין שמרה גם בזוג התחתיות שעיצבה על הסגנון הקישוטי המזוהה איתה, עתיר ורדים ופיתוחים מוזהבים, במתיקות רומנטית מאין כמוה. ברוח ניאו-ויקטוריאנית הדפיסה על פליז את הציורים הפרחוניים, ועיטרה מסביב בסרט מתכת הניצב על רגליים זהובות.

דרמטית - אפרת קאסוטו היא מעצבת תכשיטים, שמיזגה לתחתית אחת אלמנטים שונים, במראה אקלקטי המשלב עלים קלאסיים עם קישוטיות נועזת, ניחוח וינטג' עם סגנון ארט-נובו. את כל אלה עטפה בשילוב עתיר דרמה של שחור וזהב, ואת התחתית ציפתה בנדיבות בזהב 24 קראט.

פיסולית - אפרת אילן מציירת ציורי אווירה לחללי פנים בהתאמה אישית, ועיצבה תחתית מפתיעה במיוחד. מגש ביצים הוא מוצר שעשוי לרוב מקרטון, אך אילן יצקה אותו מברזל, צבעה בזהב ועיטרה בסגנון ג'קסון פולוק משוחרר בכחול, בשחור ובירוק. אווירת המטבח נשמרת היטב בתחתית, ששימושה אינו ברור ממבט ראשון ובכך היא נותרת מעניינת גם כפסל.

סוריאליסטית - פיליפ והלנה בלאונשטיין, מעצבי אופנה הפועלים תחת שם המותג פראו בלאו ומוכרים בסגנונם המפתיע, יצרו תחתית הממזגת רעיונית וויזואלית בין להבת גז ללהבה חשמלית. השניים בחרו באופן מקורי בהדפס דיגיטלי על בד ריפוד רך של הצורות המוכרות מכיריים לבישול, במראה מתעתע. אפשר להניח על התחתית גם צמד סירים או מחבתות.

מתעתעת - האמנית והמעצבת עירית הדני השתמשה בעולם התוכן של הסירים והבישול, והטביעה צילום של להבת גז על אריח קרמיקה שחור. התוצאה היא צילום כמו אותנטי, שרק מסגרת העץ מחזירה אותו למציאות.

גברית - דורון אשכנזי מעצב בגדי גברים ביומיום, ולתחתית לכלים חמים בחר סגנון ברוח דומה, מחוספס ומסוקס. אריח חרסינה לבן וריבועי ועליו הדפסה של אייקונים גרפיים, המזוהים עם המותג של אשכנזי, הוכנס לתוך נרתיק עור שחור עם רוכסנים בגוון זהוב. מתאים גם לפיקניקים שמגיעים אליהם רכובים על אופנוע.

שימושית - מעצבת הנעליים והתיקים לימור גלילי חשבה ללא ספק על סיר כשיצרה את התחתית המרובעת, עשויה יציקת אלומיניום מלוטשת בגוון טבעי, בקווי שתי וערב המהווים ניגוד לסיר העגול בדרך כלל. המילים "סירים חמים" מרוקעות בחומר, והופכות את המוצר לחד-משמעי.

אורנמנטלית - מעצב האופנה ירון מינקובסקי קיבל השראה מסגנונות מזרחיים ויצר תחתית צבעונית להפליא, עשירה בחרוזים, שיוצרים מראה של מחרוזות ססגוניות. המצע שעליו נתפרו עשוי לבד בגוון ירוק רעל, והתוצאה הופכת את התחתית לתכשיט, כזה שכמעט שחבל להסתיר בסיר.

אקולוגית - מעצבת המוצר והפנים קרן הירשפלד-מילמן, בעלת המותג קרן ריהוט בוטיק, השתמשה בחומרים ממוחזרים, ויצרה תחתית מקורות עץ ישנות שחיברה יחד למראה ארגז-ספסל משופשף, פשוט אך שימושי. הוספת הכתובת Reusable מחדדת את המשמעות.