מה חושבים האנליסטים הזרים על "מירה" ו"שרה"?

ברקליס: "המידע מגביר העניין העולמי סביב הגז בישראל" ■ דויטשה בנק: "יתגבר לחץ המחירים על 'תמר'"

משקיעי הגז קיבלו הבוקר (ה') תשובה לאחת השאלות הבוערות ביותר בסקטור הגז בתקופה האחרונה: מה הפוטנציאל ברישיונות "מירה" ו"שרה"? התשובה: 6.5 טריליון רגל מעוקב בשני הרישיונות יחדיו, עם פוטנציאל של 18% למציאת 151 מיליון חביות נפט.

במסיבת עיתונאים שקיימה הכשרה אנרגיה הבוקר, נחשפו תוצאות הסקר הסייסמי התלת-מימדי ברישיונות: ברישיון "מירה" ישנו פוטנציאל לגז בכמות של 4.55 TCF בהסתברות של 58% ואילו ב"שרה" ישנו פוטנציאל ל-1.944 TCF של גז בהסתברות של 43%. כך, בשני הרישיונות ישנו סיכוי של 54% למציאת 6.5 TCF של גז, כאשר לשם ההשוואה ב"תמר" הסבירות עמדה בהתחלה על 35%.

בתגובה לפרסום הנתונים, פרסמו גופי ההשקעות המובילים את הערכותיהם לפוטנציאל הרווח של הכשרה אנרגיה בשני הרישיונות.

תגובות נבחרות

דויטשה בנק: "סיכויי ההצלחה ברישיונות 'מירה' ו'שרה' - שמציגים פוטנציאל גבוה - גבוהים משמעותית להפקת גז טבעי מאלה שברישיונות 'תמר' ו'לויתן', וגם ביחס לממוצע העולמי שעומד על סדר גודל של 17%. התגליות ב'מירה' ו'שרה' יתרמו לפרוייקט 'לויתן', וכן עשויות להפוך פרוייקט להקמת צינור להזרמת גז נוזלי מאזור 'לויתן' לקוסט-אפקטיבי יותר. מנגד, התגליות יפעילו לחץ מחירים על פרוייקט 'תמר', אשר עד עכשיו צפה תחרות רק מיצואני הגז המצריים", כותב האנליסט ריצ'רד גוסו מדויטשה. "ההודעה על פוטנציאל הרישיונות היום, עשוי להוביל את המשקיעים לחכות להתפתחויות בתגליות 'מירה' ו'שרה' לפני שיגיעו להסכמים רחבים עם שותפויות 'תמר'. ישראמקו המחזיקה ב'תמר' ללא אחזקות ב'לויתן', עשויה להפסיד אם יגלו גז טבעי ב'מירה' ו'שרה' בשל התחרות המקומית שתתפתח ואילו רציו שמחזיקה ב'לויתן' תיהנה מהגדלת הכדאיות הכלכלית בהפקת גז נוזלי".

ברקליס קפיטל: "המידע החדש אודות 'מירה' ו'שרה' מגביר את העניין המקומי והגלובלי בסקטור הגז בישראל. המידע החדש על התגליות הפוטנציאליות מעודד את ממשלת ישראל, שהודאגה לאחרונה ממצב בו תגלית 'תמר' תהא מונופל כמקור אספקת הגז המרכזי לישראל", נכתב בסקירה של האנליסט דיוויד קפלן. "הסיכון המרכזי טמון באיכות המאגר".