S1 ופאנדטק: אליה וקוץ בה

נמנע או לא, מכירת פאנדטק לעמיתתה האמריקנית S1, היא אקזיט לכל דבר ועניין, ויעיד על כך רווח ההון

"אנחנו לא רואים במיזוג פאנדטק לתוך S1 אקזיט. זו התחלה של חברת ענק. לא חיפשנו למכור את החברה" (ראובן בן מנחם, מנכ"ל פאנדטק, בראיון ל"גלובס" לפני מספר ימים)

1. האמת, אנחנו מאמינים לבן מנחם. ליתר דיוק, אנו מאמינים שהוא מנסה לשכנע את עצמו שמכירת פאנדטק, חברה ישראלית לא רעה, לחברה אמריקנית שדי דומה לה, בעסקת מניות טהורה, אינה אקזיט. בן מנחם, שראה דבר או שניים בחייו, ויודע שחברות נמכרות כמעט באותה תדירות שבה אנו כותבים על החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, נמנע מהשימוש במילה "אקזיט" כאילו הייתה קללה. משהו מצורע.

משהו לא לגיטימי. נמנע או לא, מכירת פאנדטק לעמיתתה האמריקנית S1, היא אקזיט לכל דבר ועניין, ויעיד על כך רווח ההון שתרשום דסק"ש, בעלת השליטה בפאנדטק, בעקבות העסקה (260 מיליון שקל). תעיד על כך גם העובדה שבעלי המניות של פאנדטק יקבלו 45% מהחברה הממוזגת, ואילו אלו של S1 יקבלו 55%. S1 הרוכשת, פאנדטק הנרכשת, ובן מנחם יכול להתעקש עד מחר - אבל זהו אקזיט.

2. אנחנו גם יכולים להבין מה עומד מאחורי דבריו של בן מנחם. ברוב המקרים חברת ענק רוכשת חברה קטנה ממנה בהרבה, שנבלעת עד שהאחרונה מאבדת את זהותה. זהו אופייה של הקונסולידציה בין חברות הטכנולוגיה, אך בצידה חיה בשלום קונסולידציה מסוג אחר - כמו של S1 ופאנדטק, כמו זו של CSR וצורן וכמו זו של DG ועמיתתה הישראלית MediaMind. זוהי קונסולידציה בין שווים - לרוב חברות ששוויין בינוני - שמטרתה לגיטימית: לשלב כוחות במטרה לבנות חברה גדולה יותר, שביום מן הימים אולי תימכר לחברת ענק.

3. ואם כבר בחברת ענק עסקינן, האזכור של אורקל, החברה והאורקל מקליפורניה, לארי אליסון, כרוכשת פוטנציאלית שהתעניינה בפאנדטק, די הצחיק אותנו. אורקל, חברה ששווה 167 מיליארד דולר ויושבת על הר מזומנים של עשרות מיליארדי דולרים, לא מתמודדת עם חברות שלא מדגדגות את גודלה, על חברות כמו פאנדטק. אם אכן חשקה אורקל בה - למרות שקשה לנו להבין כיצד פאנדטק הייתה מגדילה את רווחיה - אליסון היה מבריח את שאר המתמודדות בתוך דקה, והן לא היו מביטות לאחור.

4. פאנדטק, כפי שציינו בעבר, עבדה די יפה ויכולה הייתה לצעוד לבדה במשך שנה עד שנתיים נוספות, אך החברה השכילה להבין כי חבירה לשותף אסטרטגי (להבדיל מהאופי הפיננסי של דסק"ש) כנראה תקדם אותה מהר יותר. עם זאת, השווי שהוצמד לחברה לפי תנאי המיזוג, לא משקף לה עתיד מזהיר ביותר. פאנדטק נמכרת לפי מחיר של 20.37 דולר למניה ושווי חברה של 315 מיליון דולר - פרמיה של 15% על ממוצע מחיר המניה בשלושת החודשים שקדמו להודעת המיזוג. נחמד, לא יותר מזה.

5. להבדיל ממיזוג CSR וצורן, בעסקת S1 ופאנדטק הדיסקאונט הוא כמעט אפסי, אך נתון זה לא מבטל את הסיכון הטמון בעסקה שכל כולה במניות. שוקי ההון, אתם ודאי זוכרים, רועדים בשבועות האחרונים, והפסימיות חודרת לתוכם לאיטה. אם וכאשר יתרבו העננים מעל שוקי ההון, שווי פאנדטק בעסקה ירד, וכך שווי מניות S1 שתמכור דסק"ש בעתיד (כי ברור שהמניות יימכרו בשלב כזה או אחר) יהיה נמוך משוויו הנוכחי.