לשריג נמאס מהעיכובים: יפרסם מכרז למסלקה פנסיונית

שריג: "כעת ניתן יהיה להבטיח שמסלקה פנסיונית תוקם בהקדם" ■ מאיר שביט, מנהל החברה להקמת המסלקה: "עשינו עבודה טובה בנושא מרכב"

לאחר שהביע אכזבה חריפה ויוצאת דופן מההתמהמהות הרבה בהתנהלות החברה להקמת המסלקה הפנסיונית המרכזית, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, יוצא באיום ממשי על המשך קיומה ומודיע בצעד חריג ופומבי על כוונתו לפרסם מכרז להקמת מסלקה פנסיונית בעתיד הקרוב.

באוצר בוחנים כעת את הנושא לעומק וצפויים לצאת למכרז, ולאור זאת, בהחלט ייתכן שבקרוב תופסק פעילותה של החברה להקמת המסלקה הפנסיונית, המנוהלת על ידי מאיר שביט ונמצאת בבעלות גופים מובילים מהשוק הפנסיוני.

הסיבה המרכזית לעיכוב בהקמת המסלקה נובעת, לדעת גורמים בשוק, מאי-הסכמות רבות בין הבעלים במסלקה - יצרנים פנסיוניים, מפיצים, בנקים וסוכני ביטוח. זאת, בשל האינטרסים המנוגדים בין השחקנים השונים לגבי האופן שבו על המסלקה לפעול, ולא פחות חשוב - איפה היא לא תפעל. כך או אחרת, ללא המעורבות והתמיכה של האוצר לא נראה שהמסלקה הפנסיונית תוכל לקום, כך שסביר שהחברה הנוכחית תפסיק לפעול אם לא תזכה במכרז האמור.

מאיר שביט, יו"ר החברה להקמת המסלקה, אמר היום ל"גלובס": "עשינו עבודה טובה בנושא מורכב מאוד. דווקא בגלל העובדה שבמסלקה היו שותפים כל הגורמים בשוק שמעורבים בעניין יכולנו לקבל פידבק בעניין מכל הזוויות.

"כל מי שחושב שניתן להקים מסלקה במהירות - טועה. אני מכבד את החלטת האוצר שלוקח על עצמו את חובת ההוכחה - ברגע שבאוצר יוצאים למכרז הם יגדירו את מה שהם רוצים ויתמודדו עם הקשיים שבהגדרות".

"הממונה רוצה לזרז"

כך או אחרת, באוצר מאשימים את החברה שהוקמה להקמת המסלקה ומסבירים ש"כיום, כשנה לאחר הקמת חברת המסלקה לטווח ארוך בע"מ, אשר בבעלות משותפת של מפיצים (סוכני ביטוח ובנקים) ויצרנים (חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה), טרם הכריעה החברה בסוגיות מהותיות רבות בהזמנה לקבלת הצעות להקמת מסלקה פנסיונית, ונראה כי הדרך להקמתה באמצעות החברה עוד ארוכה. היות ועיכוב בהקמת מסלקה פנסיונית דוחה את ייעול תהליכי העבודה בשוק החיסכון הפנסיוני, החליט הממונה לפעול לזירוז הליכי הקמת מסלקה. הממונה בוחן כעת הקמת מסלקה פנסיונית באמצעות פרסום מכרז", ציינו באוצר.

סגן שר האוצר, הרב יצחק כהן, אמר כי "לאור העובדה כי עד כה לא חלה התקדמות מספקת בהקמת המסלקה על ידי השוק, נראה כי הממשלה תיאלץ לפעול בערוצים נוספים על מנת שניתן יהיה להבטיח רמת שירות נאותה ללקוח". שריג מסר כי הוא הצר על כך שחברת המסלקה לחיסכון לטווח ארוך לא הצליחה להקים מסלקה פנסיונית כמצופה, אך אמר כי "כעת ניתן יהיה להבטיח שמסלקה פנסיונית תוקם בהקדם לטובת כלל החוסכים".

כזכור, לפני כמה ימים חשפנו ב"גלובס" מכתב חריף ששלחה לי דגן, המשנה לממונה על שוק ההון, לראשי המסלקה ובו כתבה כי "אנו מאוכזבים מקצב עבודתכם עד כה (...) העיכובים של המסלקה הפנסיונית בלוחות הזמנים גורמים לשוק החיסכון הפנסיוני לעבוד באופן לא יעיל ללא צורך, ולעלויות נוספות המושתות על החוסכים".