עוד דחייה בשיגור הלוויין "עמוס 5" של חלל תקשורת

בעקבות תקלה באחת מהיחידות * "עמוס 5" נבנה בעלות של 200 מיליון ד'

דחייה נוספת בשיגור הלוויין "עמוס 5": חברת חלל תקשורת הודיעה היום כי בעקבות תקלה באחת מיחידות הלוויין שנתגלתה ע"י היצרנית, מועד שיגורו, שתוכנן לרבעון הרביעי, עלול להידחות. חלל הוסיפה כי כעת נבחנות משמעויות התקלה, ודיווח נוסף יימסר עם קבלת תוצאות הבדיקה.

חלל תקשורת, הנשלטת בידי יורוקום של שאול אלוביץ', מפעילה כיום שני לווייני תקשורת, עמוס 2 ו-3, המכסים בעיקר את אזור אירופה. הלוויין "עמוס 5", שנבנה על ידי התאגיד הרוסי ISS בעלות של 200 מיליון דולר, גדול מעמוס 2 ו-3 גם יחד, והוא צפוי לכסות את אזור אפריקה.

אין זו הפעם הראשונה בה מודיעה החברה על דחייה בשיגורו של "עמוס 5". במקור תוכנן הלוויין להיות משוגר ביוני 2011, אולם במארס הודיעה החברה כי השיגור נדחה לרבעון הרביעי. לפני שנה וחצי ביצעה חלל מהלך אסטרטגי, כאשר רכשה מחברת Asia Sat לוויין שנמצא בסוף חייו, והעבירה אותו לאפריקה. מטרתה הייתה לצבור לקוחות, שעם שיגור "עמוס 5" יעברו להשתמש בו.

הלוויין זכה לשם "עמוס I5", אלא שבאוגוסט אשתקד התברר שכמות הדלק שנותרה בו הייתה נמוכה מההערכות הראשוניות, והלקוחות שהשתמשו בו נאלצו לעבור להשתמש בלוויינים אחרים. בעקבות האירוע נאלצה חלל למחוק את השקעתה בלוויין, וכעת מתנהלת התדיינות משפטית בעניין עם Asia Sat. בעקבות המחיקה סיימה חלל את 2010 בהפסד כבד של כ-26 מיליון דולר.

נציין כי במקביל לפיתוח "עמוס 5" מפתחת החברה בשיתוף עם המדינה את "עמוס 4" בעלות מוערכת של 400 מיליון דולר, שהפעלתו מתוכננת לשנת 2013, וישמש בעיקר את ממשלת ישראל.

"שורה ארוכה של אכזבות"

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית השקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "ההודעה על התקלה מצטרפת לשורה ארוכה של הודעות מאכזבות ודחיות. דחיית השיגור כמובן אינה טובה לחלל, כך שנראה שלוחות הזמנים בענף הם משהו שצריך לקחת בעירבון מוגבל". תגובת המשקיעים להודעה הייתה מתונה יחסית, ואת יום המסחר סיימה המניה בירידה של 2.5%, המשקפת לחברה שווי של 1.2 מיליארד שקל. ליכט מסביר זאת בכך ש"גם אם שיגור הלוויין יידחה בשנה, מגיעים לכך שהנייר צריך לרדת ב-5% עד 7%. החברה נסחרת בשווי נמוך, והמשקיעים מבינים את זה". ההמלצה של ליכט למניית חלל נותרת "קנייה", כאשר מחיר היעד נמצא כעת בעדכון בעקבות ההתפתחויות.