מי חוזר לטורקיה? נוספה טיסה שבועית מישראל לאנטליה

מאז פרוץ הסכסוך בין ישראל וטורקיה, הטסים לנופש באנטליה היו כמעט כולם ערביי ישראל ■ כ-195 אלף נוסעים טסו לטורקיה מתחילת השנה - ירידה של כ-40%

האם אנטליה חוזרת לככב כיעד מועדף על הנוסע הישראלי? עד כה, מאז פרוץ הסכסוך בין ישראל וטורקיה והגברת המתיחות המדינית, הטסים לנופש באנטליה היו כמעט כולם ערביי ישראל. ואולם, כעת מוסיפות חברות התיירות טיסה שבועית לאנטליה, רביעית במספר. האם אפשר לייחס זאת לעונתיות או להתעוררות השוק הישראלי ליעד זה? זאת אפשר יהיה לדעת רק בסוף הקיץ כאשר ייעשו הסיכומים.

איל קשדן, מנכ"ל השטיח המעופף, שבשנים האחרונות היתה החברה הגדולה ביותר שהטיסה ישראלים לנופש בטורקיה, אומר כי "השילוב של חודש הרמאדאן, שמתחיל ב-31 ביולי ונמשך כל אוגוסט, ואשר מונע מהרבה מוסלמים אדוקים אירנים, סורים ואחרים להגיע לנופש באנטליה ובערי החוף האחרות בטורקיה - גורמים לירידה במחירים ולפיתוי שקשה לעמוד בו. זאת בנוסף לירידת שער הדולר שמוזילה גם היא מחירים, ומביאה לגידול בביקושים כבר כעת לעומת שנה שעברה".

לדברי קשדן, "אי-אפשר גם להתעלם מההתחממות המסוימת במערכת הפוליטית בין שתי המדינות, שגם היא תורמת לעניין".

קשדן מבקש להזכיר כי "גם בזמן המשבר הגדול, התיירות הייתה הדבר היחידי שנפגע ביחסים בין טורקיה לישראל, ואילו המסחר המשיך ואף גדל ושגשג בין שתי המדינות".

כ-195 אלף נוסעים טסו לטורקיה ובחזרה מתחילת השנה - כך עולה מנתוני רשות שדות-התעופה. אלא שחלק ניכר ממספר זה הם תיירי יום, בעיקר מרוסיה ומחבר המדינות, שנופשים באנטליה ומגיעים לארץ בטיסה מוקדם בבוקר וחוזרים לאנטליה בערב.

כמו כן, טורקיה מהווה נמל תעופה המחבר בין המזרח התיכון ליעדים רחוקים יותר. ישראלים רבים נוסעים למזרח הרחוק דרך טורקיה. לפיכך, נתון זה אינו מעיד בהכרח על שינוי ביעדי הנופש של הישראלי מהמגזר היהודי לפחות.

לעניין זה אפשר להוסיף כי השנה יש ירידה של יותר מרבע מהנוסעים לעומת התקופה הזאת בשנה שעברה 2010. נתון זה מתחזק כאשר רואים שיש ירידה של כ-40% בנוסעים לאנטליה מאז תחילת השנה לעומת שנה שעברה.

כמו כן ראוי לציין כי השנה, לעומת שנה שעברה, יוון השכילה להתאים את המלונות בה לצרכי הנופשים הישראלים, והביקוש הרב אף הביא ליכולת של חברות התיירות הישראליות להשיג עבור הלקוחות מחירים טובים יותר.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", השנה מחירי הנופש ביוון לראשונה זולים יותר מאשר באנטליה כאשר משווים את אותה חבילת נופש.