גיל אונגר: "הציבור אדיש, אז מעלים מחירים"

אונגר, לשעבר מנכ"ל איקאה, ניו-פארם ורבוע כחול: ‏‎‎‏"3 הממונים האחרונים על ההגבלים העסקיים איפשרו מצב ייחודי בעולם שבו 5 ספקים אחראים בערך ל-60% מהמחזור של שוק המזון"‏

"התגבשה בארץ התפיסה שהציבור משלם, ואם הציבור משלם והציבור אדיש, אם הוא אומר לעצמו, 'מה זה משנה עוד 20 אגורות?', אז הפתרון פשוט - מעלים מחירים" - כך אמר היום (ג') גיל אונגר, לשעבר מנכ"ל איקאה, ניו-פארם ורבוע כחול, בפורום המנהלים של עיתון "המודיע", הכנס החשוב ביותר בעולם העסקים החרדי.

"יש תפיסה שאומרת שפעמיים בשנה, בינואר וביוני, מעלים מחירים. זו שגרה. הספקים שלי, אסם, שטראוס או קוקה-קולה, היו מעלים. היו אירועים לא שגרתיים, כמו עלייה במחירי חומרי הגלם, שהיו 'גונבים' עוד קצת. זה צבר תאוצה שנה אחרי שנה, וכולנו - הצרכנים והקמעונאים - השלמנו עם זה".

‏אונגר הוסיף עוד לדבר מניסיונו ואמר כי המרווחים לא השתנו בעשור האחרון. "אתה לוקח 25% פחות או יותר כדי לחיות על הגבול, וזה לא השתנה", אמר. "כמובן, לפעמים גם שמחים שמעלים, כי זה יותר כסף. אם אתה לא משלם, אז לא מספקים לך סחורה".

עם זאת, אמר, לא נכון לגלגל את המשבר לפתחו של הקמעונאי. "למה שר האוצר חייב לחתום על העלאת מחירי הארנונה? מבחינתי, אין הבדל בין עוף לארנונה".

בהמשך הדברים הפנה אונגר אצבע מאשימה לעבר הממונה על ההגבלים העסקיים. "במשך שנים, הממונים על הגבלים עסקיים, 3 האחרונים, איפשרו לספקים הגדולים לגדול ולרכוש חברות וליצור מצב ייחודי בעולם שבו 5 ספקים אחראים בערך ל-60% מהמחזור של שוק המזון בארץ. התופעה הזאת לא קיימת בעולם.

‏"אם מסתכלים על הדוחות הכספיים של החברות התעשייתיות מול דוחות הרשתות, רואים שהחברות הציבוריות, כמו שטראוס, סנו או אסם, מרוויחות בשורה התחתונה פי כמה, באחוזים, מהרשתות, וזו תופעה לא נורמלית; זו תוצאה של הכוח העצום שצברו.

‏‏"הדוגמה הקיצונית ביותר היא הרכישה של קוקה-קולה את טרה. זה דבר לא סביר. במקום שמהלך כזה יפתח תחרות מול תנובה ושטראוס, אנו רואים תופעה הפוכה - המחירים עלו".