שמחון: "רשתות המזון מתרחבות באמצעות העלאות מחירים"

שר התמ"ת: "מהלכי ההתרחבות עולים לרשתות כלום כסף, כי המוצרים מתייקרים כל הזמן ומממנים את ההתרחבויות" ■ הוועדה לבדיקת שוק המזון תגיש ביום חמישי מסקנות ראשוניות

הוועדה שבוחנת את עליית מחירי המזון, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, תמקד בימים הקרובים את דיוניה בשאלה אם רשתות המזון מממנות את התרחבותן באמצעות העלאת מחירים שיטתית.

ההחלטה לבדוק את הנושא התקבלה בימים האחרונים על-ידי שר התמ"ת, שלום שמחון. בשיחות סגורות שקיים אמר שמחון כי הוא מוטרד מהקצב שבו רשתות המזון מקימות סניפי ענק במקומות רבים ברחבי הארץ, אך למעשה מהלכים אלה לא מפתחים תחרות אמיתית, ובכל מקרה יש לבדוק אם מהלכי התרחבות אלה ממומנים באמצעות העלאת מחירים של מוצרי מזון.

"ככל שנפתחים יותר מרכולי ענק, ניתן להתרשם שמדובר במרכולים של אותן רשתות", אמר שמחון באותן שיחות. "זו תחרות הפוכה, כי הציבור לא מרוויח מזה. יש כאן כשל שוק. מהלכי ההתרחבות עולים לרשתות כלום כסף, כי המוצרים מתייקרים כל הזמן ומממנים את ההתרחבויות האלה. אני מוטרד מהקצב המסחרר של התרחבות שטחי המסחר האלה".

מסקנות - בעוד ארבעה חודשים

שמחון, העושה את קניותיו בכרמיאל, מצא כי בעוד שעד לפני כמה שנים עמדו למען תושבי העיר שני מרכולים בלבד, כיום עומדים שם 11. מספר התושבים בכרמיאל לא גדל, כוח הקנייה לא השתנה, ובכל זאת, יש כוונה לפתוח בקרוב באותה עיר שבעה מרכולים נוספים.

"זה לא קורה רק שם", אמר שמחון באחת הישיבות שקיים במשרדו. "נוצר כאן מצב לא הגיוני. הרשתות אולי מתחרות ביניהן על עוד שטחי מדף, אבל כדי לממן מהלכים שההיגיון הכלכלי שלהם מאוד מוגבל, הם מעלים את מחיר המוצרים".

ביום חמישי הקרוב תגיש הוועדה שבראשות קדמי את המלצותיה הראשוניות בנוגע למחיריהם של מוצרי החלב. הוועדה, שהחלה את דיוניה בעקבות סערת מחירי הקוטג', אמורה להודיע על מהלכים שיהיה בכוחם לסייע להורדת מחירים של מוצרים אלו.

בתוך כך, מחר (ד') תחל הוועדה לבחינת מחירי המזון בכלל המשק את דיוניה. לדיונים אלה קדמו בדיקות רקע שנעשו בימים האחרונים, ובהן נבדק תפקידן של רשתות השיווק הגדולות בהתייקרות המוצרים.

גורמים המקורבים לעבודת הוועדה אמרו ל"גלובס" כי "הבורות העמוקים נמצאו בחלקם הגדול אצל הקמעונאים, כלומר אצל רשתות השיווק. יש כאן עלייה חסרת פרופורציות במספר המרכולים שנפתחו בכל הארץ, בלי שום היגיון כלכלי והצדקה כלשהי. לא מדובר בתחרות פורה, שבכל פעם נפתח מרכול חדש של רשת אחרת. לרוב מדובר באותן רשתות שפועלות באותו דפוס. יש חשש כבד שמה שמניע את הרשתות האלה לקבל החלטות לא כלכליות זה היכולת להעלות מחירים. זו כמובן לא הסיבה היחידה לשערוריית המחירים, אך בהחלט צריך לחדד ולהבין מה קורה כאן".

עבודת הוועדה עתידה להימשך כ-4 חודשים, ואם יימצאו ליקויים בהתנהלות שוק המזון, יגובשו סנקציות ואמצעי פיקוח, כמו הורדת המע"מ על חלק מהמוצרים לכדי מע"מ דיפרנציאלי; עידוד של יבוא, במקרה של ריכוזיות יתר בשוק המקומי; פיקוח אפקטיבי והדוק על המחירים; העלאת מודעות של הלקוח למחירים מומלצים; ופעילות נמרצת ונשכנית מצד הממונה על ההגבלים העסקיים.