"המשטרה התנגדה להגשת כתב האישום נגד עו"ד וינרוט"

לדברי בכיר לשעבר במשטרה, הפרקליטות ביקשה מהמשטרה להעביר את חומרי החקירה בתיק וינרוט ללא חוות-דעת ■ "הפרקליטות מחפשת את הראש של וינרוט ולא את האמת"

המשטרה התנגדה להגשת כתב האישום בגין מתן שוחד והלבנת הון נגד עו"ד יעקב וינרוט במסגרת תיק וינרוט-ויטה, והחלטת הפרקליטות בעניין התקבלה למרות התנגדותה - כך עולה ממידע שהגיע באחרונה לידי "גלובס".

המידע נמסר על-ידי גורם בכיר לשעבר במשטרה, שיש לו היכרות טובה עם פרטי התיק וקשר הדוק ורציף עם הגורמים שהיו מעורבים בניהול חקירתו של וינרוט, כולל הדרג הבכיר ביותר.

הגורם הבכיר טוען כי בסיום חקירת עניינו של עו"ד וינרוט, ולאחר שהבינה כי בכוונת המשטרה להמליץ לסגור את התיק, ביקשה הפרקליטות מהמשטרה, באופן חריג, להעביר את חומרי החקירה כפי שהם וללא שתחווה את דעתה אם להעמיד לדין את וינרוט.

"בסיום החקירה עמדת המשטרה הייתה באופן מובהק נגד הגשת כתב אישום. הפרקליטות הבינה שזו עמדת המשטרה, ולכן אמרה לגורמים הרלוונטיים: 'תעבירו את חומרי החקירה, ואנחנו כבר נחליט'", טוען הגורם המשטרתי הבכיר לשעבר.

לגורם הבכיר חשוב להדגיש כי בהעברת המידע האמור לידי "גלובס", הוא משמש שליח של רוב אנשי המשטרה שהיו מעורבים בתיק וינרוט. לדבריו, הם עוקבים אחרי המשפט ומעריכים היום כי התיק הולך לכיוון של זיכוי, ולכן מהחשש שהכישלון בתיק "ייפול עליהם", הם החליטו לפרסם את עמדתם בתום החקירה של תיק וינרוט-ויטה.

"במשטרה מחנכים אותנו להיות חיילים ממושמעים, שלא מוציאים את הדברים החוצה, אבל בסופו של דבר אנשים הלכו לישון לא טוב בלילה, בגלל השתיקה שנכפתה עליהם בעניין וינרוט. במשטרה יש לא מעט אנשים שידעו שוינרוט גובה שכר-טרחה מתחשב מעובדי ציבור. רוב האנשים שהיו מעורבים בחקירה חושבים שמה שקורה כאן זה שמחפשים את הראש של וינרוט, ולא את האמת", אומר הגורם הבכיר.

מקרה חריג

מקרה וינרוט, יצוין, הוא מקרה חריג, שכן ברוב המקרים נוטה המשטרה להעביר לפרקליטות, בתום חקירות מסוג זה, את עמדתה בנוגע לשאלה אם נמצאה תשתית להעמדה לדין של החשודים הנחקרים, וברוב המקרים הפרקליטות מאמצת את מסקנות הגורמים המשטרתיים.

עם זאת, חשוב לציין כי סמכות ההחלטה הסופית האם להעמיד לדין אדם בישראל מסורה בידי הפרקליטות, וברצותה היא רשאית להחליט להעמיד פלוני לדין, אף אם המשטרה סברה אחרת.

יחסים מושחתים

כתב האישום נגד וינרוט, שמואשם במתן שוחד ובהלבנת הון, ונגד פקיד שומה גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, שמואשם בקבלת שוחד ובמירמה והפרת אמונים, הוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בדצמבר 2009. מאז התנהל המשפט בפני השופט גלעד נויטל ביעילות ובמהירות.

לטענת התביעה, בין וינרוט לויטה התנהלה מערכת יחסים מושחתת, שבמסגרתה טיפל ויטה בלקוחות של עו"ד וינרוט, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי, וכרת עבורם הסכמי מס מיטיבים. בתמורה, נטען, העניק וינרוט לויטה ייצוג בשכר-טרחה מופחת עבור ייעוץ משפטי שהעניק לו בנוגע להסרת מכשולים שעמדו בפני קידומו ברשות המסים.

לפני כשבוע סיימו הצדדים להגיש את כתבי הסיכומים בתיק. עוד יום דיונים אחד יוקדש לסיכומים בעל-פה, ולאחריהם יתפנה השופט נויטל לכתוב את הכרעת הדין בתיק המסקרן.

עמדת דנינו

סוגיית התנגדותם של גורמים בכירים במשטרה להגשת כתב האישום נגד פרקליט הצמרת כבר עלתה במהלך הדיונים במשפטו של וינרוט. זאת, כאשר ב-17 באוקטובר 2010 הפתיע וינרוט, ואגב עדותו במשפט, אמר כי ניצב יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה היום, אמר לאנשי הפרקליטות, לפני שהעיד במשפט מטעם התביעה, כי "אין להם תיק נגד וינרוט".

וינרוט הוסיף ואמר כי בפרקליטות ביקשו מדנינו שלא לספר זאת בבית המשפט, אך נציגי התביעה התעלמו מדבריו ולא הכחישו או אישרו את הדברים שאמר לכאורה דנינו בפני השופט נויטל.

בעקבות הפרסום פנתה תנועת אומ"ץ לפרקליט המדינה וביקשה כי יבהיר את הדברים. תשובת הפרקליטות הייתה כי החלטת צוות הפרקליטים במשפטו של עו"ד וינרוט להתעלם מדברי ניצב דנינו הייתה נכונה, ולטענות שהועלו נגדם בהקשר זה אין כל הצדקה.

הפרקליטות טענה בתגובתה כי עמדתו של דנינו אינה רלבנטית להחלטה להגיש כתב אישום נגד וינרוט, מכיוון שהוא לא היה חלק מהצוות המקצועי שגיבש את ההחלטה.

לדברי הפרקליטות, "ניצב דנינו סיים את תפקידו כראש אגף חקירות (אח"מ) כבר בשלב מוקדם יחסית של ליווי החקירה בתיק וינרוט-ויטה. הוא לא היה מעורב בדיונים הרבים שהתקיימו בנושא או בהכנות לקראת גיבוש ההחלטה בעניינו של וינרוט. על כן, ניצב דנינו לא בדק את התיק ו/או גיבש עמדה מקצועית בו בשלבים המאוחרים לפתיחת החקירה נגד וינרוט".

כעת מתברר כי דנינו לא היה הגורם היחידי במשטרה שסבר כי אין לפרקליטות תיק נגד עו"ד וינרוט, ולמעשה, לפחות לדברי הגורם הבכיר, הייתה זו עמדת המשטרה בכללותה.

התובעים במשפטם של וינרוט וויטה הם עוה"ד שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

משרד המשפטים: לא הובעה התנגדות

דובר משרד המשפטים, בשם פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), מסר בתגובה כי "בפני פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לא הובעה התנגדות של מי מגורמי החקירה להגשת כתב אישום נגד עו"ד יעקב וינרוט".

עוד נמסר בתגובת משרד המשפטים כי "על כל פנים, יודגש כי ההחלטה אם היה מקום להעמיד לדין את עו"ד וינרוט מונחת לפתחו של בית המשפט בלבד".

תגובת המשטרה לא נמסרה עד לפרסום הידיעה.