עיני: "כולם השתוללו במחירים - הרשתות והיצרניות"; לא תומך בסופ"ש ארוך

יו"ר ההסתדרות שובר שתיקה בראיון ל"גלובס": "לא בטוח שצריך להוריד את מס החברות" ■ על הריכוזיות: "ישראל היא מדינה קטנה, אי-אפשר ליצור בשוק החלב תחרות כמו שעשו בשוק התקשורת" ■ על הוועדה לבחינת סוף שבוע ארוך: "קבורת חמור להצעה של סילבן"

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שובר היום (ד') שתיקה ארוכה שגזר על עצמו ממארס האחרון - אז נשא פרי מאבקו להעלאת שכר המינימום ולביטול המס הנוסף על הדלק. בראיון ל"גלובס" הוא חוזר לדבר על יוקר המחיה בישראל, על המסים העקיפים שזינקו, על גיל הפרישה לנשים ועל יוזמת סוף השבוע הארוך.

לדברי עיני, "משבר הקוטג'" לא נעלם מעיניו, ובזמן שהמדינה רעשה, הוא הפציר בשרי האוצר והתמ"ת להקים ועדה משותפת למדינה, למעסיקים ולעובדים, שתבחן לעומק את האפשרות להוריד את המחירים לצרכן.

"אני לא מדבר רק על שוק החלב, אלא על מוצרי היסוד בכל הענפים. שר התמ"ת (שלום שמחון - ש"נ) אמר לי שהם הקימו צוות בין-משרדי, אבל אני הבהרתי כי צוות כזה לא יפתור את הבעיה. הרי אי-אפשר לבחון נושא כזה בלי שהיצרנים יהיו שם, אבל לצערי אין לי פידבק חיובי מהממשלה. לכן אני אשב עם המעסיקים, ואם נגבש בינינו הסכמות, נביא אותן לממשלה".

- זה אומר שתפעל כפי שפעלת בעניין שכר המינימום? תאיים להשבית את המשק אם לא יקבלו את ההסכמות שגיבשת עם המעסיקים?

"אני לא מדבר באיומים כרגע, והאמת שגם לא רציתי לצאת בהצהרות בתקשורת, אבל אם נגיע להסכמות עם המעסיקים, והממשלה לא תקבל אותן, אז תחזור אליי עם השאלה הזאת".

- מי לדעתך השתולל במחירים, הרשתות או היצרניות?

"לדעתי, כולם. קודם כול, הממשלה הטילה מסים עקיפים גבוהים, ואין ספק שאם אתה מטיל מסים, בסוף מגלגלים את זה על הצרכן. אבל יכול להיות שבבדיקה שנערוך נגלה כי היצרן הרים את המחיר מעבר למה שהעלו לו, כך גם לגבי הסיטונאי והקמעונאי. בסוף הצרכן ספג הכול במספרים הרבה יותר גדולים. הרעיון שלי הוא לבדוק את כל השתלשלות הדברים, במטרה להביא למחיר נמוך יותר".

- אתה מוצא קשר בין ריכוזיות המשק למחירים הגבוהים?

"אני חושב שישראל היא מדינה קטנה, ולכן יש מקומות שאפשר ליצור בהם תחרות, ויש מקומות שפחות, למשל בשוק החלב. אי-אפשר ליצור בו תחרות כמו שעשו בשוק התקשורת, מה לעשות? במקומות שקשה ליצור תחרות, צריך למצוא את האיזונים הנכונים, ולכן צריך להקים ועדה שתבחן את הדברים מרמת חומר הגלם ועד הצרכן. ככה אפשר יהיה לראות מי גוזר את הקופונים הגדולים ולהקטין לו קצת את המרווח, וזה כולל גם את המדינה והמסים שלה. למשל, בעבר סבסדו מוצרי יסוד. מה רע בזה?"

- כשאתה מדבר על מדיניות המיסוי, הכתובת היא בעצם נתניהו. היכן הוא טועה?

"תוכנית המיסוי של ביבי היא לא בדיוק מה שהציגו לציבור. הורדת מס ההכנסה היא לא אפקטיבית, ואני לא בטוח שצריך להוריד את מס החברות, בטח לא כשבמקביל מעלים מסים עקיפים.

"הצעתי לאוצר לבחון חלוקה אחרת של גביית המסים, כך שהיקף הגבייה לא ישתנה אולי. אבל גם אם הגבייה תרד קצת, לא נורא, הרי שר האוצר התהדר בזה שהמצב שלנו טוב, ובסוף השנה המדינה תסיים עם עודפי גבייה של 10 מיליארד שקל. אז תנו קצת לציבור, מה יש? גם אם לא הכול, גם אם יכניסו 7 מיליארד לכיסוי החוב ו-3 מיליארד להפחתת מסים, זה בסדר".

"צריך לקצר את שבוע העבודה"

עיני לא אומר "לא" ליוזמת סוף השבוע הארוך של השר סילבן שלום, אבל הוא רחוק מאוד מלומר כן. "יש לא מעט דברים חיוביים במעבר לשבתון ביום ראשון, אבל יש גם בעיות כבדות, בעיקר בהתאמת ההסכמים הקיבוציים. יש בעיה עם המורים, עם עובדי המשמרות, יש בעיה של מעונות לילדים, וגם אם מגיעים לפתרונות, אז יש דברים שיצטרכו לקנות בכסף במשא-ומתן. זה ביזנס לכל דבר, ואי-אפשר לעשות משא-ומתן כזה אם שר האוצר מתנגד, ולמיטב הבנתי הוא מתנגד".

- אתה לא חושש שהמהלך יאריך את יום העבודה הארוך ממילא של העובד הישראלי?

"אם זה תלוי בי, אני חושב שצריך לקצר את שעות העבודה ל-40 שעות בשבוע".

עיני חושף גם פרט מעניין למדי: "במשא-ומתן על הסכם השכר האחרון במגזר הציבורי ניסינו להוביל מהלך כזה, אבל נכשלנו. בכל אופן, אני חושב שהדיון על סוף שבוע ארוך יכול היה להיות הזדמנות טובה להביא גם לקיצור שעות העבודה בפועל".

- מהי המטרה האמיתית, לדעתך, של הקמת ועדה לבחינת העניין?

"לדעתי זה ניסיון לעשות קבורת חמור להצעה של סילבן".

- אתה מתנגד להעלאת גיל הפרישה לנשים?

"אנחנו מבחינים בין מקצועות שוחקים למקצועות אחרים. אי-אפשר להשוות למשל אחות בבית-חולים לפקידה. הקרן למקצועות שוחקים (שאמורה לקום בקרוב - ש"נ) לא תיתן מענה מספק לאותם מקצועות, ולכן בכל מקרה אני חושב שנשים במקצועות שוחקים כמו אחיות צריכות לפרוש מקסימום בגיל 62".

- זה אומר שאתה מסכים שבמקצועות שאינם שוחקים נשים יפרשו בגיל 67?

"בשום אופן לא. מבחינתנו כל הדיון על העלאת גיל הפרישה זה עד 64. הדיון בימים האחרונים על גיל 67 זה תרגיל שקוף של האוצר כדי שכולם יסכימו על גיל 64".