נתניהו: "לייבא חלב מרומניה"; הרפתנים: "הצחקתם אותנו"

שרגא ברוש, החבר בוועדה הממשלתית לבחינת משק החלב: "המחלבות יתרמו את חלקן אם כולם יתרמו" ■ שרת החקלאות אורית נוקד: לדרוש מרשתות השיווק דיווח על הרווחיות

הוועדה הממשלתית לבחינת משק החלב תמליץ על הוזלה של שורת מוצרי חלב בסיסיים, כך אמר היום (ה') ל"גלובס" שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים וחבר הוועדה.

"מסתמן שכולם יתרמו את חלקם, יורידו מחיר באותה רשימה שהמדינה תקבע. תהיה הסכמה על מחיר של שורת מוצרים, שיבטא הנחה מסוימת ויהיה אפשר לשמור עליו לאורך זמן. המגדלים, היצרנים, המשווקים והממשלה צריכים להוזיל את המוצרים ולהתחייב לשמור על המחיר לתקופה מסוימת", אמר ברוש.

הוועדה תבקש להוזיל את המוצרים גבינה לבנה, גבינה צהובה, קוטג' ויוגורט, כלומר את המוצרים הבסיסיים בשוק.

- המחלבות מוכנות לצעד הזה?

"המחלבות מוכנות לתרום את חלקן בתנאי שכולם יתרמו, ובראשם המדינה, כי החלק של המסים הוא הגבוה ביותר בשרשרת. הבעיה העיקרית היא שלאזרחים יש פחות כסף פנוי בגלל מדיניות המיסוי של הממשלה, וזה נושא שצריך לקבל פתרון".

- האם צריך לבטל את המע"מ?

"לא יודע אם לבטל, אבל ראוי שיהיה מע"מ נמוך יותר, כמו במדינות אחרות".

- האם תמליצו גם על הורדת מחירי מוצרי חלב דלי-שומן, כמו גבינה צהובה 9%?

"מה הקשר לאחוזי שומן? המחלבות צריכות לממן את הבריאות? שמשרד הבריאות יממן. אנחנו במדינה חופשית. ברוסיה נתנו פתקאות. אני בכלל נגד פיקוח. אני בעד תחרות חופשית".

- תפעלו להוזלת מעדנים בסיסיים?

"לא. מה, צריך לתת פתרון למרצדס? מוצרי יסוד זה מוצרי יסוד".

- מה לגבי סימון מחירים על המוצרים?

"זו גם אפשרות".

עמדת נציגי משרד החקלאות, כפי שהוצגה בוועדה, היא שאין להסתפק בהכנסת מוצרים נוספים לפיקוח, אלא להטיל על הרשתות חובת דיווח. הכוונה היא לדרוש מרשתות השיווק דיווח על גובה המרווח, הכולל את כל ההנחות הניתנות לכל רשת, ובמידת הצורך להכניסו לפיקוח.

שרת החקלאות, אורית נוקד, התומכת בהחזרת שורת מוצרי חלב בסיסיים לפיקוח, מסבירה כי "דיווח על רווחיות רשתות השיווק והמחלבות יביא להעלאת רמת השקיפות והבהירות בשוק, דבר שיחזיר בין היתר את אמון הצרכנים, שספג טלטלה עזה בחודש האחרון".

נתניהו: "לייבא חלב מרומניה"

גורם אחר בוועדה התייחס להשפעת הפיקוח על מחירים ואמר ל"גלובס": "אף אחד לא אומר שפיקוח יוריד מחיר. הוא פשוט יקבע מחיר. בפיקוח הממשלה קובעת את המחיר, ומי אמר שהשוק לא יכול לקבוע מחיר יותר נמוך? פיקוח הוא כלי אחד. אנחנו לא אוהבים להשתמש בו, אבל אם צריך, נשתמש בו. צריך להביא להורדת מחירים עכשיו, אבל שזה לא יהיה חד-פעמי, כלומר, שבעוד חצי שנה המחירים יעלו שוב".

בתוך כך הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השוהה בימים אלה ברומניה, כי עם שובו מאירופה יכנס כמה שרים לדיון בשוק החלב ובדרכים להוזלת המוצרים.

במהלך ביקורו ברומניה המליץ נתניהו לייבא חלב מרומניה והצהיר: "רק יבוא מצרכים מחו"ל יוביל לתחרות אמיתית".

הרפתנים: יבוא מרומניה? הצחתקם

הרפתנים הגיבו היום בגיחוך להמלצת ראש הממשלה בנימין נתניהו לייבא חלב מרומניה ולהצהרתו כי רק יבוא מוצרים יוביל לתחרות אמיתית בשוק המזון.

"יבוא מרומניה? הצחקתם אותנו", אמרו היום החקלאים. "החלב ברומניה אינו חלב בריא ואינו עומד בתקן!" הבהיר יואב צור, בעל רפת גדולה בבאר-טוביה ורפת ברומניה ויועץ לממשלת רומניה להקמת רפתות. "זה פשוט חוסר אחריות להמליץ על יבוא חלב מרומניה. רוב המשקים ברומניה פרימיטיביים המייצרים איכות חלב ירודה ביותר".

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב, הוסיף כי "פתיחת היבוא אינה יכולה להיות תחליף למשק חלב טרי וציוני במדינת ישראל. ענף החלב מספק פרנסה ליישובי הפריפריה במדינה, את הפרות כידוע לא מגדלים בתל-אביב.

"אין אף מדינה אירופית או אחרת המרשה או מסכימה לגדוע מטה לחמם של חקלאים, השומרים על אדמת המדינה ועל ריאות ירוקות ודואגים למערכת אקולוגית שלמה. פרנסתם של הרפתנים מפוקחת על-ידי המדינה.

"פגיעה בענף החלב הינה פגיעה בתשתית הציונות. ענף החלב בישראל הוא דוגמה לעולם כולו ומוכיח כי במדינה מדברית מייצרים חלב מצוין. אני מציע לכל הגורמים לשבת ולנהל את המשבר בשולחן עגול ולא בהורדת ידיים, מאחר שמוצר חלב הינו מורכב לטיפול".