אובמה: דיוני התקציב הערב היו "קונסטרוקטיביים מאוד"

(עדכון) - הממשל והקונגרס חוצים קווים אדומים במאמץ לקצץ את הגירעון: פגיעה בתכניות של רשת הביטחון החברתי והעלאת הכנסות ממיסים ומקורות אחרים ■ פגישה נוספת תתקים ביום א'

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמש הערב (ה'), כי פגישתו בבית הלבן עם מחוקקים בכירים משתי המפלגות, במאמץ לגבש פשרה לקיצוץ הגירעון התקציבי, היתה "קונסטרוקטיבית מאוד".

אובמה הדגיש, בתדרוך מאולתר עם כתבים, כי "עדיין נותר פער גדול, במגוון רחב של נושאים", אך שני הצדדים באו לפגישה מתוך כוונה להגיע להסכמה. הוא הודיע ששישוב וייפגש עם המחוקקים הבכירים ביום א'.

"שני הצדדים מכירים בכך שכל צד יחוש 'כאב' פוליטי' בתהליך למציאת פשרה", אמר הנשיא. הוא הדגיש, כי שני הצדדים חייבים לגבש עסקה לפני 2 באוגוסט, המועד שבו חייב הקונגרס לאשר את העלאתה של תקרת החוב של ארה"ב, כדי להימנע ממצב של חדלות פירעון ממשלית. הצמרת הכלכלית של הממשל הכריזה פעמים רבות, שמצב כזה יחולל אסון כלכלי ופיננסי ויכניס את הכלכלה הגלובלית לסחרור שלא יהיה אפשר לבלמו.

פריצת הדרך הגדולה ביותר מסתמנת, בינתיים, במדיניות הפיסקלית של הממשל. לפי ידיעות במדיה, דוחף עתה אובמה לקיצוץ של ארבעה טריליון דולר מההתקציב, בפרישה ל-10 עד 12 שנה, שני טריליון דולר יותר משדורשים הרפובליקנים, במאמץ לקדם את תהליך ההידברות עם הרפובליקנים.

לצורך זה מוכן עתה הבית הלבן לעשות שינויים שיפגעו בהטבות של הביטוח הלאומי ומדיקייר, תכנית ביטוח רפואי לגימלאים, קו אדום של הדמוקרטים מקדמת דנא, תמורת הסכמה של הרפובליקנים לחצות את הקו האדום שלהם: הסכמה להעלאות מיסים.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר היום, כי אובמה מעוניין "לחזק" את מוסד הביטוח הלאומי מבלי להוביל ל"קיצוץ בהטבות". לדבריו, "למרות שהנשיא תמיד אמר שהביטוח הלאומי אינו פרמטר עיקרי בטיפול בגירעון, עלינו בכל זאת לשנות את תכנית הביטוח הלאומי".

אובמה טען בפגישה עם המחוקקים, שנוצר קונסנסוס נדיר כיצד לכווץ משמעותית את הגירעון בתקציב הפדרלי ושדווקא עתה צריכים דמוקרטים ורפובליקנים לחרוג מ"תחומי הנוחות" שלהם ולעשות ויתורים כואבים, תוך חריגה ממוסכמות אידיאולוגיות, גם אם בסיסי התומכים בהם יגיבו בזעם. מה שנחוץ עכשיו הוא פעולה דרמטית, אמר הנשיא.

עד עתה כמעט לא הסתמנו בקיעים בחומה הבצורה של הרפובליקנים נגד העלאות מיסים, ואפילו נגד תיקוני פרצות בחוקי המס. מבחינתם, מדובר בעיקרון שנובע לא כל כך מרצון להגן על משלמי המסים אלא מאמונה עיוורת שממשלה, כל ממשלה, היא שורש כל רע ושצריך "להרעיב את המפלצת" על-ידי קיצוץ מתמיד ועקבי בהכנסותיה ממיסים.

"העלות המס לא יעלו על שולחן הדיונים"

במגעים על העלאתה של תקרת החוב בהיקף 14.3 טריליון דולר, הסכימו הרפובליקנים לדון עם הממשל רק על קיצוצים בסעיפי ההוצאה על תכניות ממשלתיות. כשהדמוקרטים ניסו להעלות את הצד האחר של המשוואה, העלאת הכנסות ממיסים, שברו הרפובליקנים את הכלים וסרבו לחדש את המגעים.

לדברי האתר "פוליטיקו" אמר הערב ראש סיעת הרוב הרפובליקני בבית-הנבחרים, ג'ון ביינר, בפגישה סגורה עם מחוקקים ממפלגתו, כי העלאות מס "לא יעלו על שולחן הדיונים", אך הוא מוכן לבחון דרכים אחרות כדי להגדיל את הכנסות הממשלה. יש הערכות שאפילו התבטאות פושרת כזו תעורר עליו את זעמם של מחוקקים רפובליקניים, שנבחרו בתמיכת התנועה שמכונה "מסיבת התה", ושבשבילה עצם הדיון בהעלאת הכנסות הממשל הוא חילול הקודש.

גם לדמוקרטים יש חומה בצורה משלהם: היא מגוננת על רשת הביטחון החברתית, ובמיוחד על הביטוח הלאומי והמדיקייר. אובמה מנסה לצייר עתה עצמו כמנהיג על-מפלגתי ולנתץ את שני החומות הבצורות של שתי המפלגות.

תרחיש סביר: מרד מחוקקים משתי המפלגות נגד ההנהגה

האיתות מהבית הלבן על הנכונות לפרום במקצת את רשת הביטחון החברתית - שינוי משמעותי מאוד במדיניות הממשל - עלול לפגוע במחוקקים דמוקרטיים, שטוענים שהגנה על רשת הביטחון היא הערך המוסף שלהם לבוחריהם, וזאת קצת יותר משנה לפני הבחירות.

בה בעת, ייצטרכו מחוקקים רפובליקניים להתנער מהתחייבויותיהם לפני הבחירות שלעולם לא יתנו ידם להעלאות מס. הפרת ההתחייבויות האלה באקלים הרפובליקני החדש, שבו תנועת מסיבת התה הארכי-שמרנית קובעת לאן נושבת הרוח, עלולה לעלות למחוקקים רפובליקניים רבים בכסאם. תרחיש סביר: מרד של מחוקקים משתי המפלגות נגד ההנהגה של סיעותיהם בשני הבתים.

גורם רשמי במפלגה הדמוקרטית, המודע לחשיבת הממשל, אמר ל"וושינגטון פוסט": "ברור שיש כמה דמוקרטים שאינם מאמינים בצורך להנהיג רפורמות במערכת הזכאויות החברתיות של האזרחים, אך יחד עם זאת, נראה שיש איזשהו רעב לעשות משהו בעל משמעות. רגעים כאלה מגיעים לכל היותר פעם בעשר שנים. תהיה זו שגיאה של ממש להחמיץ את ההזדמנות הזו".