הזדמנות למהפכה בזירת הנדל"ן

דווקא עכשיו, כשהמערכות מתחדשות, דרושה מחשבה קצת יותר יצירתית לטיפול בבועה

המהפכות גדולות הגיעו תמיד אחרי משברים גדולים - אבל לא כל משבר גדול מצליח לחולל מהפכה. כך למשל, למרות שלל הכתרים והצפיות שקשרו למשבר הכלכלי העולמי שפרץ לפני שלוש שנים, הוא לא שינה בינתיים דבר ביסודות הקפטליזם (החזירי) ברחבי העולם.

גם משבר הדיור בישראל - המבטא מצוקה אמיתית בקרב אוכלוסיה מאוד רחבה, לא עושה שום סימן שמבשר שינוי של ממש. זה לעומת זה עומדים כבר שלוש שנים אלה שנהנים מהמחירים העולים (בעיקר מי שברשותם יותר מדירה אחת), מול אלה שאיחרו לעלות על הרכבת (ואין ברשותם אפילו דירה אחת להתגלגל ממנה לדירה הבאה).

רק שנכון לעכשיו, גם הרגיעה בשוק המגורים לא באמת פותרת את הבעיה החברתית הקשה. הביקושים פוחתים, המחירים אולי ירדו טיפה, אבל גם ההיצע לטווח הבינוני והארוך מיישר קו במהירות (תשאלו יזמים וקבלנים גדולים אם הם קנו בחצי השנה האחרונה מגרש). זה כבר קרה הרי לפני 15 שנה.

עוד קרקעות, שנמכרות פחות או יותר באותם מחירים, שמנבאים את מחיר הדירה היקרה שתקום שם מחר, לא מייצרים שינוי. דווקא עכשיו, כשלא מעט בכירים חדשים עומדים להיכנס למערכות התכנון והשיווק, דרושה מחשבה טיפה יותר יצירתית שתהפוך את המשבר להזדמנות ולמהפכה.

מודל שיבנה בכל שנה עשרות אלפי דירות להשכרה בלבד; שימוש בשוק הפרטי - במודל T.O.B - לבנייה זולה ורחבה; אולי אפילו החזרת הבנייה ציבורית. רק שייצאו שם למעלה מהקופסה.