האוצר יקבור מחאת הקוטג'? מתנגד לפיקוח על מוצרי חלב

באוצר מתנגדים גם להנהגת מע"מ דיפרנציאלי - ורואים במהלך כזה "חציית קו אדום" ■ מחלוקת בין האוצר לתמ"ת במשבר החלב תוביל כנראה את ההכרעה לפתחו של נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו יידרש בימים הקרובים להכריע במחלוקת שבין משרדי התמ"ת והאוצר בעניין משבר המחירים של מוצרי החלב. זאת, על רקע דיוני הוועדה המקצועית שמינה שר התמ"ת שלום שמחון, בראשות מנכ"ל משרדו שרון קדמי, שדנה בשבועות האחרונים בהוזלת מוצרי החלב, בעקבות סערת הקוטג'.

נציגי האוצר, שלקחו חלק פעיל בדיוני הוועדה, התנגדו לחדש את הפיקוח על מחיריהם של כמה מוצרי חלב, וזאת בניגוד לעמדת גורמים ממשרד התמ"ת.

אנשי האוצר התנגדו גם להנהגת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי חלב בסיסיים: "כל צד מתבצר בעמדה שלו ואיש אינו מוכן להתפשר, אז אולי רק ראש הממשלה יוכל להחליט בעניין הזה", אמר היום (א') ל"גלובס" גורם המקורב לוועדה: "משרד התמ"ת ביקש להכניס חמישה או שישה מוצרי חלב, בהם קוטג', גבינה צהובה וגבינה לבנה לפיקוח, והאוצר התנגד בתוקף. האוצר לא מוכן להפנים את זה שיש כאן בעיה ושצריך להקל. מה יקרה אם המוצרים האלה יהיו בפיקוח זמני?".

"הכול על השולחן - חוץ מהמע"מ"

בין המהלכים שאליהם חותרת ועדת קדמי ואשר עשויים לאפשר את הוזלת מוצרי החלב בשיעור של כ-10%: מתן תמריצים לרפתנים כדי שיוזילו את "מחיר המטרה" (מחיר החלב שנמכר למחלבות). כך יוכלו ליצור תגובת שרשרת וצניחה של המחירים כלפי מטה באופן שיורגש אצל הצרכן. לדברי גורמים באוצר, תמריצים כאלה כוללים מהלכים לייעול מנגנון ייצור החלב ותמרוץ של רפתות קטנות להתאגד.

ועדת קדמי כבר סיימה את עבודתה אולם בסוף השבוע עוד היו בין חבריה כמה התלבטויות בנוגע להמלצות שתגיש. היום הוצגו ההמלצות לשר שמחון, אולם בהוראתו נמנעה הוועדה מלפרסם ברבים את המלצותיה, בנימוק שיש להציגן קודם לכן לפני ראש הממשלה: "אם ייחתכו דברים, הם ייחתכו בסופו של דבר על השולחן של נתניהו. הוא שהורה בתחילת המשבר לקיים בדיקה מקיפה, מן הראוי שיתרשם מההמלצות ויכריע בנקודות שונות. הכול נמצא על השולחן", אמר גורם המקורב לוועדה. הגורם הבהיר: "מלבד סוגיית המע"מ, שעליה האוצר התעקש - הכול נמצא על השולחן וכל המהלכים שיש בכוחם להביא להורדת מחירים של מוצרי החלב - אפשריים".

האוצר: לטפל בכשלי שוק

ההתנגדות של האוצר למע"מ הדיפרנציאלי נחרצת ולדברי גורמים במשרד, הסכמה על הליך כזה תהיה חצייה של קו אדום: "זו הצעה הזויה שתפרוץ כל היגיון של מדיניות כלכלית", אמר ל"גלובס" בכיר במשרד.

הגורם הבהיר כי המגמה במקומות אחרים בעולם היא לעבור למע"מ אחיד, שלמערכת המס קל יותר לגבות. הוא העריך כי לביטול המע"מ על מזון משמעות של 5-8 מיליארד שקל. גורמים באוצר הבהירו כי אין בכוונתם לחזור בהם מעמדתם העקרונית בנוגע לפיקוח על המחירים, גם אם מדובר במוצרים שהיו נתונים בעבר לפיקוח כזה.

הגורמים מסבירים מדיניות זו בליברליזציה בשוק המזון שהוא מוביל זה שנים, כך שמחיר של מוצר צריך להיקבע לפי ביקוש והיצע ובלי התערבות ממשלתית. אם יש כשלי שוק, אומרים במשרד האוצר, יש לפעול כדי לטפל בהם באמצעות הגברת התחרות.

בדיונים בוועדה המליץ האוצר לפתוח את תחום הגבינות הקשות לתחרות ולאפשר יבוא של סוגי גבינה מחו"ל, תוך הפחתה משמעותית במכס שמוטל עליהן. הקלות כאלה אינן רלוונטיות במקרה של ייבוא גבינות רכות, בגלל חיי המדף הקצרים שלהן.

"היבוא יחליש את הייצור"

גם בנושא היבוא יש מחלוקות: איגוד לשכות המסחר תומך ביבוא של מוצרי חלב מחו"ל, אולם התעשיינים התנגדו בתוקף בטענה שהליך כזה יחליש את הייצור המקומי: "בשלב מסוים לא היה מנוס מכך שכל אחד מחברי הוועדה, שתופס חלק ממשק החלב, יביע הסכמה לותר על 15% ברווחים שלו כדי להוביל להוזלה אמיתית אצל הצרכן. לשם זה הולך. הבעיה היא שאין כרגע רשימה מסודרת של המלצות, אין ניירות עמדה. לפעמים יש לנו הרגשה שהדברים נסגרים רק ברמה של מנכ"לים ובין משרדים", אמר גורם המקורב לוועדה.

מחר (ב') יקיימו יבואנים המאוגדים באיגוד לשכות המסחר כנס חירום על רקע הניסיונות לגבש סל מוצרים שיהיו בפיקוח. לטענת היבואנים, הליך כזה יוביל להעלאת מחירים של מוצרים אחרים שלא יהיו נתונים לפיקוח, וזאת בשל ניסיון מצד הרשתות להבטיח רווחיות. יבואנים שיגיעו אל הכנס עתידים לקרוא לאוצר לפעול ללא דיחוי להורדת מכסות הייבוא של מוצרים.