פשרה בייצוגית: יינות ביתן ואבא ויקטורי יעניקו הנחות במשך 3 חודשים

בית המשפט אישר בסוף השבוע הסכם פשרה בתביעה ייצוגית נגד שתי רשתות המזון, בטענה כי לא סימנו את מחירי המוצרים לפי יחידת מידה

בית המשפט המחוזי בת"א אישר בסוף השבוע הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד רשתות המזון "יינות ביתן" ו"אבא ויקטורי", בטענה כי לא סימנו בסניפיהן את מחיר המוצר לפי יחידת מידה. במסגרת הסכם הפשרה נקבע כי הרשתות יתחייבו לסמן כדין את המוצרים, וכן הוסכם על פיצוי לטובת כל צרכניהן של הרשתות, במסגרתו יוענקו לצרכנים, במשך שלושה חודשים, הנחות על ארבעה מוצרי צריכה.

ההנחות: במבה אוסם 80 גר' תימכר ב-4 שקל במקום ב-4.4 שקל; ופלים 250 גר' יימכרו ב-2.5 שקל במקום 2.99 שקל; רסק עגבניות 100 גר' יימכר ב-1 שקל במקום ב-1.99 שקל; חלבה 100 גר' תימכר ב-2 שקל במקום ב-2.99 שקל.

בפסק הדין, קבע השופט יצחק ענבר, כי כל אחת מהרשתות היא "שחקן מרכזי" בשוק שיווק המזון הקמעוני בישראל ובבעלותה מספר רב של סניפים. כמו כן, ציין השופט, כי בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, יש לאפשר לצרכן להשוות בצורה יעילה, נוחה ופשוטה בין מוצרים זהים או דומים, הארוזים במשקלים שונים, כדי לבחון מהי הרכישה הכדאית עבורו, אך למרות זאת הרשתות הפרו לכאורה את חובתן החוקית במשך קרוב לשנתיים. השופט ענבר ציין כי רשויות התביעה לא פעלו לאכיפתן של הוראות הדין על הרשתות והן החלו לקיים אותן רק לאחר הגשתן של בקשות האישור לתובענה ייצוגית.

נקבע כי במסגרת הסכם הפשרה יקבל כל אחד משני התובעים הייצוגיים גמול של 12,500 שקל; שיעורו של שכר טרחת עורכי-הדין של התובעים יעמוד על 50 אלף שקל לכל אחד. בנוסף, הוסכם כי כל אחת מהרשתות תתרום סכום של כ-87 אלף שקל לגוף ציבורי שעיסוקו מזון לנזקקים.