היום: שני דיונים משפטיים חשובים הקשורים לטבע

בארה"ב ייערך דיון במשפט נגד חיקויי הקופקסון, ובבריטניה תידון תביעת פייזר ■ לחדשות שיגיעו מהדיונים עשויה להיות השפעה על מניית טבע

יום עמוס צפוי היום (ב') למחלקה המשפטית של טבע : בארה"ב ייערך דיון במסגרת המשפט שטבע מנהלת נגד החברות המפתחות גרסה גנרית לקופקסון; ובבריטניה ייערך דיון במשפט שבו פייזר תובעת את טבע על הפרת פטנט ה-Lipitor. לחדשות שיגיעו מהדיונים, עשויה להיות השפעה על מניית טבע.

טבע (סימול: TEVA), בניהולו של שלמה ינאי, עוסקת בעיקר בתחום הגנריקה, אך יש לה גם פעילות משמעותית בתחום התרופות המקוריות. התרופה החשובה ביותר שלה היא הקופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, שנמכרת ביותר מ-3 מיליארד דולר בשנה. טבע תובעת את מיילאן, Natco, מומנטה וסנדוז על הפרת פטנט הקופקסון.

החברות הנתבעות טענו במהלך המשפט, שטבע התנהלה באופן לא הולם בעת רישום הפטנט. טבע ביקשה לפסוק בנושא בסדר דין מקוצר אך נדחתה, ולפני מספר שבועות נקבע דיון בנושא ל-11 ביולי (היום), בנפרד משאר ההליכים המשפטיים שנקבעו לספטמבר. ההערכה היא שהחברות יתקשו לשכנע את בית המשפט, בטענה שטבע התנהלה באופן בלתי הולם.

כאמור, הדיון המשפטי הנוסף שיתקיים היום, הוא בנוגע לתרופת הליפיטור, שמיועדת להפחתת כולסטרול. התרופה של פייזר היא אחת מתרופות המרשם הנמכרות ביותר בעולם, עם מכירות שנתיות של כ-11 מיליארד דולר.

טבע השיקה בחודש שעבר את הגרסה הגנרית שלה לתרופה בבריטניה, למרות שלא נקבע שהפטנט שמגן על התרופה אינו תקף. במשך מספר ימים טבע הוציאה לשוק מלאי גדול של התרופה, ולפי הערכות מכרה ב-23 מיליון דולר. פייזר השיגה צו מניעה להמשך הפצת התרופה בידי טבע, והצו תקף עד לדיון בבית המשפט היום. נזכיר שפייזר הודיעה שהיא שומרת לעצמה את הזכות לדרוש פיצויים על נזקי הפרת הפטנט.

פשרה עם חברת מרק

בתוך כך, טבע הגיעה לפשרה שמסיימת הליכים משפטיים נגדה בנוגע לתרופות להפחתת כולסטרול Vytorin ו-Zetya של חברת מרק. התרופות נמכרות ב-4.3 מיליארד דולר בשנה, וטבע לא תוכל להשיק את הגרסאות הגנריות שלהן עד 2017.

במקביל, אתר חדשות משפטיות בארה"ב מדווח על פשרה בין טבע לבין מדינת איווה בארה"ב, בתביעה בנושא ניפוח מחירי תרופות. טבע היא אחת החברות שנתבעו, ולא דווח האם וכמה היא תיאלץ לשלם. בעבר טבע הכירה בסכום של 315 מיליון דולר בגין פשרה עם מספר מדינות בארה"ב. טבע נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 44.2 מיליארד דולר.