הפאניקה הרימה ראש באירופה: בורסת איטליה צנחה 4%

חשש כבד באירופה מפני אפשרות שמשבר החוב יגלוש לאיטליה ■ ניוז קורפ נסוגה מהצעת הרכש ל-BSkyB והמניה נפלה 4.6% ■ האירו נחלש כנגד הדולר ב-1.1% ל-1.404 ד'

פתיחת שבוע קשה באירופה: בורסות היבשת נסחרו במהלך כל שעות היום במגמה שלילית שהלכה והתחזקה בסיום, בצל החשש כי משבר החובות מתפשט לאיטליה. המדד האיטלקי איבד בסיום כ-4% בהובלת מניות הבנקאות והפיננסים, זאת לאחר שאת השבוע שעבר חתמה הבורסה האיטלקית בנפילה של כ-7%. המוסדות האירופאיים קיימו היום דיונים קריטיים בדבר משבר החוב ביוון כשברקע מעיבים הדיווחים על הרעת המצב הפיננסי באיטליה. גם המדדים המובילים בבורסות של ספרד, יוון, ופורטוגל רשמו ירידות חדות. באותו הזמן המשיכה שערוריית התקשורת בבריטניה להשפיע לרעה על השוק. על רקע התחדשות משבר החובות נחלש האירו כנגד הדולר ב-1.1% ל-1.404 דולר.

המוסדות האירופאיים יקיימו היום דיון חירום בסוגיית משבר החוב הפוקד את כלכלות מרחב האירו. בכירי האיחוד האירופי, הבנק המרכזי של אירופה והנציבות האירופאית יפגשו היום לדון באפשרות כי משבר החוב עלול לגלוש גם לאיטליה.

מימושים חדים בניירות ערך של איטליה ביום שישי האחרון חיזקו את הדאגה באירופה מפני אפשרות שאיטליה היא הבאה בתור, כך על פי גורמים רשמיים שנותרו בעילום שם. לא רק זאת, גם השמועות בדבר התפטרותו האפשרית של שר האוצר האיטלקי, גוליו קרמונטי, הנחקר בחשד למערבותו במספר פרשיות שיחתות, מגבירה את הדאגה בקרב מומחים פיננסים כי איטליה תותר דווקא בתקופה קשה זו ללא הנהגה פיננסית.

מניות הבנקים האיטלקיים בפרט והאירופים בכלל רשמו היום ירידות חדות. מניית הבנק האיטלקי אינסטה סאנפאולו נפלה ב-7.7% לאחר שבשבוע החולף צנחה בעוד 14% על רקע הזינוק בעלויות ההלוואה באיטליה (כפי שבאו לידי ביטוי בזינוק בתשואות על האג"ח הממשלתיות ובמחיריהם של חוזי ה-CDS המהווים ביטוח מפני חדלות פירעון) על רקע החששות כי הבנק לא יצליח לעמוד בדרישות מבחני הלחץ. גם מניית קבוצת הבנקאות האיטלקית יוניקרדיט צנחה הערב ב-6.3% לאחר יום מסחר תנודתי ועצבני.

בינתיים, מניותיה של ענקית התקשורת הבריטית, BSkyB נפלו היום בעוד 4.6% והשלימה ירידה של כ-16% החודש, על רקע חששות שהתממשו היום מנסיגתה של חברת המדיה של מרדוק, ניוז קורפ מהצעת הרכש ליתרת המניות (61%) בחברה בתמורה לכ-14 מיליארד דולר. זאת על רקע הגילויים האחרונים אליהם מתקשרת ניוז קורפ שסגרה רק אתמול את הצהובון הנפוץ בבריטניה לאחר יותר מ-160 שנה, "ניוז אוף דה וורלד". נציין כי בעקבות הסקנדל, התנגדה ממשלת בריטניה לרכישת החברה על ידי קבוצתו של מרדוק.

סנטימנט שלילי גם באסיה

באסיה השווקים הוסיפו להיות היום עצבניים גם בגלל הפרסומים בדבר עליית האינפלציה בסין לשיא של 3 שנים ברמה של 6.4% ביוני, חרף העלאת הריבית המרכזית בשבוע שעבר.

כאמור, על סנטימנט המשקיעים משפיעים היום האירועים מעבר לים, בדגש על ארה"ב. שם, מנסה נשיא ארה"ב אובמה להוביל את הקונגרס להסכמה על קיצוצים בהיקף של 4 טריליון דולר, לטובת העלאת תקרת החוב הממשלתית היקף של 14.3 טריליון דולר. במידה והמחוקקים הרפובליקנים והדמוקרטים לא יצליחו לעשות כן עד ה-2 לאוגוסט, תיאלץ ממשלת ארה"ב להכריז על חדלות פירעון "טכנית". מצב אותו כינו אתמול שר האוצר האמריקני גייתנר ויו"ר קרן המטבע לגארד כ"קטסטרופלי". גם נתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו' והפתיעו לרעה, מובילים את מרבית המדדים המרכזיים באסיה לירידות. "הנתונים בארה"ב נתנו לשוק פתיחה רעה. כמו גם נתוני מאקרו נוספים דוגמת האינפלציה בסין, שפוגעים בסנטימנט", הסבירה נעמי פינק, אנליסטית בג'פריס ביפן.

ובחזרה לאסיה, שם פורסמו בסוף השבוע האחרון נתוני האינפלציה בסין שעלתה לשיא של 3 שנים, ברמה של 6.4% בחודש יוני - זאת על פי דיווח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה. הנתונים מפורסמים בניגוד לציפיות האנליסטים, שחזו אינפלציה ברמה של 6.2% בסין. נתוני האינפלציה הגואה מוסיפים להדאיג את האנליסטים בסין ומחוצה לה ברקע בועת הנדל"ן המתנפחת במדינה, וכן עקב העובדה כי צמיחתה של כלכלת סין חיונית גם לכלכלות מערביות בהן סין מושקעת, ולהיפך. (לסיפור המלא)

השבוע במאקרו: תמ"ג הרבעון השני בסין, והודעת ריבית ביפן

עוד בסין, צפוי הבנק המרכזי במדינה לשחרר ביום ד' הקרוב את נתוני הצמיחה (תמ"ג) של הכלכלה המקומית לרבעון השני, כמו גם את מדד המכירות הקמעונאיות לחודש יוני ומדד הייצוא התעשייתי. כלכלני UBS מעריכים כי סין תציג גידול של 9.5% בתמ"ג ביחס לשנה שעברה, וגידול של 8.8% ביחס לרבעון הקודם.

עוד באסיה בזירת המאקרו, צפוי הבנק המרכזי ביפן להכריז ביום ג' השבוע על הודעת הריבית, בסיומם של דיונים בני יומיים. קוצנזוס האנליסטים בשוק גורס כי הבנק יותיר את הריבית המרכזית ללא שינוי ברמה כמעט אפסית (0%-0.1%), ויאשרר את תחזיות הצמיחה המקומית המצביעות על התאוששות מתונה של 0.6% במהלך השנה הקרובה. מנגד, מזהירים חלק מהמומחים כי הבנק היפני צפוי לחתוך את תחזיותיו לשנה הפיסקלית שהחלה באפריל, עקב השלכות אסון רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן ב-11 במארס.

גם הבנק המרכזי של קוריאה צפוי לפרסם את החלטת הריבית השבוע, ביום ה', והאנליסטים בשוק חלוקים בדעתם בנוגע להחלטה שתפורסם. מחד, רבים מעריכים כי הריבית תישאר ללא שינוי לאחר העלאת ריבית כ-5 פעמים מאז יולי 2010. מאידך, מדד המחירים לצרכן לחודש יוני הגיע לשיא של שלושה חודשים, ברמה של 4.4%, מה שעשוי להוביל אל כלכלני הבנק להעלות את הריבית.

מניות הבנקים בסין הכבידו על המסחר. בין היתר, נציין את מניות Bank of Communications וכן את China Merchants Bank.

גם סקטור האנרגיה צנח. בין היתר איבדו מניות Tokyo Electron ו-Nikon Corp גובה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]