מתי יפסיק תשובה להזרים מזומנים

עם חוב כה גדול, גירעון בהון העצמי ונכסים מתמעטים, דלק נדל"ן חיה על זמן שאול

‎‎יצחק תשובה מבצע עוד עסקה פיננסית יצירתית, שבסיומה יובטח כנראה למחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן התשלום הקרוב בסך 336 מיליון שקל.

זו לא הפעם הראשונה ולא האחרונה שעסקה כזו נרקחת, בשנתיים האחרונות ראינו עסקאות שונות שנועדו להזרים מזומנים לחברת הנדל"ן המקרטעת תחת נטל חובותיה. המשותף לעסקאות - בין קונה מרצון ומוכר מרצון, כמובן - הוא שבהן חברות מקבוצת דלק - דלק ישראל, הפניקס וקבוצת דלק עצמה - קנו נכסים של דלק נדל"ן.

‏‏‏עכשיו נותר לתהות איזה שפן ישלוף תשובה מהכובע לקראת התשלום הבא. בשנת 2012 צריכה דלק נדל"ן לשלם למחזיקי האג"ח 516 מיליון שקל, וזה לא הכול - החוב הכולל למחזיקי האג"ח הוא 2 מיליארד שקל. איך תצליח דלק נדל"ן לעמוד בחובותיה? לא ברור.

‏‏הפתרון המקובל במקרים אלו הוא הסדר חוב. החברה מודיעה כי לצערה הרב אין לה יכולת לעמוד בהתחייבויותיה לנושיה. מתחיל מו"מ עם מחזיקי האג"ח והבנקים ומגיעים להסדר. זה קרה עשרות פעמים בשנתיים האחרונות בישראל, וסביר שיקרה פעמים רבות גם בשנים הבאות.

‏‏אבל לא אצל יצחק תשובה. אסור להזכיר לידו את המילים הסדר חוב. תשובה לא מוכן לשמוע על זה. תשובה הוא הבעלים של דלק נדל"ן, ישירות ולא דרך קבוצת דלק, והוא משלם את חובותיו. הסדר חוב אינו על הפרק.

‏יש לזה סיבות פרקטיות - תשובה הוא לווה גדול, תשובה הוא בעלים של גוף מוסדי גדול (הפניקס/ אקסלנס), ולכן תדמיתית זה בעייתי לבקש הסדר חוב.

אבל חשוב מכולם הוא נושא הגז - תשובה יצטרך לממן בשנים הקרובות את קידוחי הגז, הולכת הגז וכנראה גם תשתית ליצוא הגז - מימון של מיליארדי דולרים. קשה לראות איך תשובה מבקש מהמוסדיים מימון ובמקביל מודיע להם כי הוא אינו עומד בחובותיו בדלק נדל"ן.

‏‏אבל עם חוב כה גדול, גירעון בהון העצמי ונכסים ההולכים ומתמעטים, דלק נדל"ן חיה על זמן שאול, מחוברת למכונת הנשמה וחיה מתשלום לתשלום. ברגע מסוים, והרגע הזה מתקרב במהירות, יצטרך תשובה להחליט עד מתי להמשיך בהנשמה המלאכותית. עד מתי להמשיך להזרים לדלק נדל"ן מזומנים לתשלום הבא, ולתמרן מתוך תקווה שהעניינים איכשהו יסתדרו.

‏אם תשובה יביט ימינה ושמאלה, הוא יגלה שהוא לא איש העסקים הגדול היחיד שהתמודד עם בעיה כזו. עידן עופר, לב לבייב, בני שטיינמץ, ליאון רקאנטי, אבי ורטהיים, יאיר פודים. אחד אחרי השני עמדו בשנתיים האחרונות אנשי עסקים גדולים ומכובדים בפני רגע האמת שבו הודיעו לנושים - צריך הסדר חוב.

‏‏‏‏בשבוע שעבר הגיע תורו של עוד גוף. מכובד יותר מאחרים, גדול וחזק מהם - מדינת ישראל.

בלי סנטימנטים ובלי הרהורים פילוסופיים מורכבים שלח שר האוצר של מדינת ישראל יובל שטייניץ את אגרקסקו - חברה ממשלתית לכל דבר ועניין, היישר לאולמה של השופטת ורדה אלשיך, להודיע כי אינה עומדת בהתחייבויותיה ולבקש הסדר חוב. ואם מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה, איש העסקים יצחק תשובה לא יכול?‏ ‏‎‎‏