כמה עולה סולר בישראל בהשוואה לאירופה?

אופיר אקוניס בפנייה לשר התשתיות: "אמץ את הצעת החוק שלי והחזר את הפיקוח על הסולר באופן מיידי" ■ מחיר הסולר לתחבורה זינק ב-242.6% בעשור האחרון

מחקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (מצ"ב) קובע כי מאז הוסר הפיקוח על הסולר, הפך מחיר הסולר בישראל לייקר באירופה, כ-35% מעל הממוצע לפי כוח קנייה.

המחקר הוזמן על-ידי יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, שהגיש לפני כחודש הצעת חוק הדורשת להחזיר את מחיר הסולר לפיקוח. אקוניס אומר היום כי ממצאי המחקר תומכים בהצעת החוק שהגיש: "הנתונים המדאיגים שעולים מהמחקר מציגים תמונה בעייתית של השתוללות מחירים. הסרת הפיקוח מעל הסולר נכשל עקב כשל השוק של אי-היווצרות תחרות טבעית ואמיתית בשוק שבו המפסידים הגדולים ביותר הם הצרכנים. מצב זה חייב להיפסק".

בעקבות ממצאי המחקר פנה אקוניס לשר התשתיות, עוזי לנדאו, וקרא לו לאמץ את הצעת החוק: "אני קורא לך לאמץ את הצעת החוק שהגשתי ולהחזיר את הפיקוח על הסולר באופן מיידי".

הצעת החוק של ח"כ אופיר אקוניס תעלה ביום ראשון הקרוב לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.

מנתוני המחקר עולה כי הסולר להסקה ביתית התייקר בעשור האחרון בשיעור הגבוה ביותר (386.5%), אחריו התייקר הסולר לתחבורה (242.6%) ולבסוף, בנזין 95 אוקטן בתדלוק מלא (92.4%). יש לציין כי בתקופה זו (החל בשנת 2005) הועלה הבלו על הסולר באופן חד, אולם במקביל מרווחי השיווק בסולר גבוהים באופן משמעותי לעומת מרווחי השיווק בבנזין.

עוד עולה מהמחקר כי בתקופה ינואר 2005 עד ינואר 2011 חלה עלייה חדה בבלו בשיעור נומינלי של 306.6% או בשיעור ריאלי של 245.1%. בחודש ינואר 2005 אישרה ועדת הכספים של הכנסת רפורמה במיסוי הדלקים, אשר במסגרתה נקבע כי החל מחודש ספטמבר 2005 יועלה באופן הדרגתי הבלו על הסולר במטרה להשוותו לבלו המוטל על בנזין, ואכן הפער ביניהם צומצם מכ-1.52 שקל בחודש ינואר 2005 לכ-33 אגורות בחודש ינואר 2011.

בהשוואה למדינות באירופה, נכון ל-27 ביוני 2011 מחיר ליטר סולר במונחי כוח קנייה בישראל הוא הגבוה ביותר (1.56 אירו לליטר), מעל לממוצע במדינות אירופה הנסקרות (1.11 אירו לליטר). בבריטניה משלמים הנהגים 1.48 אירו לליטר, בצרפת קצת פחות מאירו לליטר ואילו המחיר הנמוך ביותר הוא בדנמרק (0.84 אירו לליטר).