"הפאניקה שולטת בשווקים; איטליה מידרדרת"

שרי האוצר של האיחוד האירופי ממשיכים בדיונים על משבר החוב, כאשר גם הנגיד טרישה הגיע היום לבריסל להשתתף בדיונים ■ אלכס זבז'ינסקי מדש ני"ע: "היצוא הישראלי לאיטליה מסתכם ב-1.3 מיליארד דולר; את הפאניקה אפשר לעצור רק ע"י נקיטת צעדים דרמטיים והחלטיים"

המשקיעים באירופה בלחץ: בורסות אירופה נסחרות היום (ג') בירידות חדות בשיעור של למעלה מ-2%. בבורסה באיטליה נרשמות ירידות של כ-4%, גם פורטוגל מאבדת למעלה מ-4% ובספרד ירידות של כ-2.5%. זאת, לאחר יום של ירידות חדות באירופה ובוול סטריט אתמול. החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט נופלים עד 1.7% בשעה זו.

בשיחה עם "גלובס" אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי של דש ניירות ערך, כי "עצם העובדה שמצבה של איטליה בשווקים מתדרדר במהירות כל כך גבוהה, תוך זינוק בפרמיות הסיכון ומרווחי האג"ח, ממחישה שהניתוח המסתמך על העובדות הכלכליות לא יסייע להבהיר את המצב ולבנות תחזיות. פאניקה שולטת בשווקים. אכן היחס בין החוב לתוצר באיטליה עומד על רמה גבוהה מאוד של 119%, אך הגירעון הממשלתי בה בשנה שעברה היה בין הנמוכים באירופה של 4.5% וצפוי לרדת ל-0% בשנת 2013".

- אז אתה לא מודאג?

"שיעור האבטלה באיטליה עומד על 8.1%, אך הוא נמוך מהממוצע האירופאי. אכן כלכלת איטליה סובלת מבעיות מבניות לא פשוטות והיא צמחה בקצב נמוך יחסית של 1.3% בשנת 2010, אך עדיין מדובר בכלכלה תעשייתית תחרותית גדולה שמסתמכת במידה גדולה על היצוא. אחרי התדרדרות הדרגתית באמון המשקיעים שהחלה ביוון לפני שנה, קשה לצפות שהצונאמי הפיננסי שתפס תאוצה ייעצר כעת לפני שאיטליה תכנס למצב דומה לקודמיה".

- אז איך יוצאים מהבור הזה?

"ככל הנראה בנקודות בהם היה ניתן לעצור את הסחף לא התקבלו החלטות נכונות ע"י קובעי המדיניות באירופה או שהן התקבלו מאוחר מדי. את הפאניקה אפשר לעצור רק ע"י נקיטת צעדים דרמטיים והחלטיים, אך אין הרבה אפשרויות בארסנל של קובעי המדיניות. היצוא של ישראל לאיטליה מסתכם בכ-1.3 מיליארד דולר, כאשר כשליש ממנו מהווים מוצרי של ענף כימיה. הסיכון העיקרי לישראל אינה החשיפה הישירה לאיטליה, אלא ההשפעות העקיפות של המשבר על תהליך ההתאוששות בעולם".

- ואיך תסתיים סאגת תקרת החוב בארה"ב?

"לגבי תקרת החוב בארה"ב, אפשר להיות יותר רגועים. סביר להניח שככל שנתקרב לתחילת חודש אוגוסט, יימצא הפתרון. אולי אף המשבר יעניק אפשרות להגיע לעסקת חבילה כוללת שתתן מענה הן לבעיות החוב של ארה"ב והן לשינויים מבניים הדרושים להתקדמות כלכלתה".

"לצאת מהחזקה במכשירים פיננסיים בעלי רמת סיכון גבוהה"

קובי נימקובסקי, מנכ"ל אלומות ספרינט, מציין כי "בשל חוסר הוודאות באירופה, נתוני התעסוקה הגרועים, בעיית החובות בארה"ב, והעצבנות היתרה בשווקי העולם, השוק צפוי לסבול מתנודתיות יתרה בטווח הקצר ולכן המלצתנו היא לצאת מהחזקה במכשירים פיננסיים בעלי רמת סיכון גבוהה ולעבור למכשירים עם רמות סיכון נמוכה כדוגמת אג"ח מדינה".

באירופה, צפויה היום פגישה נוספת של שרי האוצר בקשר למשבר החוב, כאשר גם ז'אן קלוד-טרישה, נגיד המבנק המרכזי של אירופה, הגיע היום לבריסל להשתתף בדיוני החירום. נימקובסקי מציין כי "בין היתר ידונו על רכישת אג"חים של המדינות החלשות ע"י המדינות החזקות, במטרה למנוע את המשך ההידרדרות".