בכיר ברשות ההגבלים: "לא מכיר הצעה לפרק את תנובה"

דיווחים הבוקר בתקשורת: הממשלה בוחנת אפשרות לפרק את תנובה ■ גורם באוצר: "האופציה נבחנה, וטוב שהיא באוויר. מדובר בצעד האגרסיבי ביותר, ולכן אנחנו ממש לא שם"

ברקע דיווחים בתקשורת הבוקר (ד') על בחינה לכאורה של הממשלה של האפשרות לפרק את תנובה, אומר בכיר ברשות ההגבלים העסקיים בשיחה עם "גלובס" כי "כבר היום תנובה מוכרת כמונופול בחלק ממוצריה, ולכן חלים עליה הכללים של מונופול, אבל בכל מקרה לפרק חברה זה צעד קיצוני מאוד וקשה ליישום - אפילו בארה"ב, שדוגלת בפירוק מונופולים, זה נחשב צעד קיצוני".

נציין כי בוועדת התמ"ת לבחינת שוק החלב, בראשותו של מנכ"ל המשרד שרון קדמי, נמצאים חברים ברשות ההגבלים, ושם מכל מקום לא שמעו על הצעה לפרק את תנובה.

עם זאת, גורם במשרד האוצר מסר כי "האופציה נבחנה, וטוב שהיא באוויר". לדבריו, "מדובר בצעד האגרסיבי ביותר, ולכן אנחנו ממש לא שם. להיכנס בחברה פרטית ולפרק אותה זה צעד קיצוני ביותר", הוא הוסיף.

לדבריו, לפני נקיטת צעד כזה יש לבחון אותו ב-3 היבטים: האם הדבר אפשרי בכלל, האם הדבר יעיל, והאם המחיר שבו הוא כרוך שווה את התועלת.

יצוין כי מחלבות גדולות בעולם הן תופעה שגורה ביותר, שכן יש בשוק הזה יתרונות מובהקים לגודל.

נזכיר כי בין המהלכים שאליהם חותרת ועדת קדמי ואשר עשויים לאפשר את הוזלת מוצרי החלב בשיעור של כ-10%, נשקל מתן תמריצים לרפתנים כדי שיוזילו את "מחיר המטרה" (מחיר החלב שנמכר למחלבות). כך יוכלו ליצור תגובת שרשרת וצניחה של המחירים כלפי מטה באופן שיורגש אצל הצרכן.

‏קדמי עצמו ציין בעבר כי "הממשלה מצדה יכולה להטיל פיקוח על מחירים. אנו לא אוהבים זאת, אבל אי-אפשר לומר שזה לגמרי ‏OUT‏. אומר רק שהסיכוי להטלת פיקוח ממשלתי על מחירים אינו גבוה".

מנגד, נציגי האוצר החברים בוועדה מתנגדים נחרצות לחדש את הפיקוח על מחיריהם של כמה ממוצרי החלב המרכזיים במשק, בניגוד לעמדת התמ"ת. בנוסף, מתנגד האוצר גם להנהגת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי חלב בסיסיים.

בתחילת השבוע הבא אמור ראש הממשלה בנימין נתניהו להכריע בסוגיה לאן הולכת "מחאת הקוטג'" והפתרונות המשקיים לבעיית המחירים במשק. למעשה, נתניהו יצטרך למצוא את דרך המלך בין עמדת התמ"ת לעמדת האוצר.