וול סטריט ג'ורנל: "אפריקה קנתה ביוקר ומוכרת בזול"

המגזין האמריקני בכתבה נרחבת על "בליץ' המימושים" של לבייב ■ אפריקה - "החברה הזרה שקנתה באופן האגרסיבי ביותר בתחום הנדל"ן המסחרי בארה"ב במהלך ה'בום' הנדל"ני"

"אפריקה ישראל קנתה ביוקר ומוכרת בזול", זו הכותרת שנתן ה"וול סטריט ג'ורנל" לכתבה המנתחת את המהלכים שביצעה החברה שבשליטת לב לבייב, המוגדרת כחברה הזרה שקנתה באופן האגרסיבי ביותר בתחום הנדל"ן המסחרי בארה"ב במהלך ה"בום" הנדל"ני, כאשר רכשה או בנתה נכסים בולטים בניו יורק ומיאמי ויזמה תוכניות פיתוח גרנדיוזיות בפניקס ובלאס וגאס.

בתקופה המאוחרת של בועת הנדל"ן בארה"ב, אפריקה ישראל החלה להמר על עסקאות במינוף גבוה בערים הגדולות בארה"ב. בשונה ממשקיעים זרים רבים אחרים, אשר נוטים לרכוש נכסים יציבים עם תזרימי מזומנים קבועים, אפריקה ישראל ביצע הימורים בעלי אופי ברור של ספקולציה גבוהה, כאשר רכשה אדמות בור וניסתה להפוך בנייני משרדים לבנייני דירות. החברה הנפיקה אג"ח בשוק ההון הישראלי על מנת לממן את מרבית העיסקאות וצברה חוב בהיקף של 7.8 מיליארד שקל עד סוף 2009.

עתה, לאחר הפסדי עתק, החברה שבסיסה בישראל, מוכרת חלק מאותם נכסים במחירים נמוכים באופן משמעותי ביחס לעלותם. בשבועות האחרונים, חתמה החברה על הסכמים למכירת הנתח הארי של מטה ה"ניו יורק טיימס" לשעבר ושל מגדל השעון המשקיף על שדרות מדיסון והסנטרל פארק בניו יורק. את שני הנכסים מימשה אפריקה ישראל בהפסדים חדים. לחברה יש גם מספר נכסים בפלורידה מהם היא מנסה להיפטר במחירי הפסד.

החברה ציינה כי המימושים נעשו על רקע השיפור בשוק הנדל"ן המסחרי בניו יורק ובאיזורים אחרים בארה"ב לאחרונה. ביום שלישי האחרון אמר מנכ"ל החברה, איזי כהן בראיון "אנו מנסים לממש קצת". מנכ"ל אפריקה ישראל בארה"ב, תמיר קזז, אמר "שילמנו על הנכסים במחירי השוק שהיו אז בשיאם". קזז הוסיף כי "החברה עשויה לקנות בעתיד נכסים בארה"ב, אך כרגע אנחנו לא קונים. עדיין יש לנו כמות משמעותית של מלאי המיועד למכירה".

אפריקה ישראל שילמה בשנת 2007 על מגדל השעון בניו יורק 200 מיליון דולר והוציאה עוד עשרות מיליוני דולרים להפיכתו לבניין דירות, זאת רק על מנת להודיע בחודש מאי שיש לה חוזה עם קונה שישלם לה על הבניין רק 170 מיליון דולר. הקונה הוא אייקון האופנה טומי הילפיגר, שעדיין לא סגר את העסקה.

בדומה, החברה הודיעה באפריל כי היא מוכרת 11 קומות ממטה הניו יורק טיימס בן 16 הקומות לחברת ההשקעות בלקסטון בתמורה ל-160 מיליון דולר, מחיר נמוך באופן משמעותי מ-525 מיליון הדולרים ששילמה בתמורה לנכס זה בשנת 2007.

נכסים אחרים עליהם הפסידה החברה בארה"ב הם בניין אפת'ורפ, פרוייקט הדירות הענק במרכז ניו יורק שנרכש ב-426 מיליון דולר, והיה לבניין המגורים היקר ביותר שנמכר בניו יורק בעקבות עסקה זו ועל רקע ההאטה במכירות הדירות בפרויקט נאלצה החברה למחזר את חובה שנמכר לבסוף ב-163 מיליון דולר בלבד וכן את מלון הדירות מרקיז במיאמי שנקנה ב-330 מ' ד' ונמכר ב-306 מ' ד'. בלאס וגאס התכוונה החברה להקים את המלון הגדול ביותר בעולם ובו 6,700 חדרים - בינתיים מחקה החברה את השקעתה בהיקף של 100 מיליון דולר בפרויקט הגרנדיוזי שלא יצא לפועל .

נציין כי גם ממניית אפי פיתוח, שהיא זרועה הפעילות החשובה ביותר של אפריקה היום הפועלת ברוסיה, לא רווה הקבוצה נחת: מנייתה של אפי נפלה בחודש האחרון ביותר מ-16% ממחיר של 1.05 ליש"ט ל-88 פני למניה.

נציין כי חתנו של טייקון הנדל"ן הניו יורקי, תמיר ספיר, רותם רוזן אשר שימש כמנכ"ל הפעילות של אפריקה ישראל בארה"ב עזב את החברה בשנת 2009 ובמקומו הביאה החברה את אחד המנהלים לשעבר בבנק הניו יורקי בר סטרנס (בנק שנקנה בנזיד עדשים על ידי JP מורגן בתחילת המשבר הפיננסי) ומי ששימש כיו"ר חטיבת ניהול הנכסים של דויטשה בנק, ריצ'ארד מארין, אשר הצליח לארגן מחדש את מרבית החובות של החברה, אך על רקע מחלוקת בעניין שכרו עזב מארין את החברה בשנת 2010.

נציין כי לבייב הזרים מהונו האישי כ-400 מיליון שקל מאז פרץ המשבר הקשה בחברה שהביא אותה לבצע הסדר חוב דרמטי בשנה שעברה. לבייב גם התחייב להזרים עוד 350 מיליון שקל ב-3 השנים הבאות.

בשנת 2008 דיווחה אפריקה ישראל על הפסד של 4.9 מיליארד שקל לאחר שמחקה ערך משווי נכסיה בארה"ב. ב-2009 דיווחה החברה על הפסד של 800 מיליון שקל וב-2010 הציגה רווח של 1.8 מיליארד שקל, אך רובו כתוצאה מרווחי הון שנרשמו כתוצאה מהסדר החוב שביצעה החברה.