מחקר: בדירקטוריון בו יש יותר נשים התשואות גבוהות יותר

כך עולה מנתונים ראשוניים של מחקר שנחשף בכנס משותף של דן אנד ברדסטריט ישראל עם עמותת כ"ן – כוח לנשים ■ שיעור הנשים בדירקטוריונים בחברות הציבוריות: 18.3%

כן לשוויון בדירקטוריון: נתונים ראשוניים שעולים ממחקר שנחשף היום בכנס משותף של דן אנד ברדסטריט ישראל עם עמותת כ"ן - כוח לנשים, מצביעים על כך שבשלושת הסקטורים הגדולים במשק - בחברות שהתבלטו לטובה בשיעור התשואה ב-2011, היו באופן יחסי יותר נשים בדירקטוריון.

במסגרת הכנס השיקה D&B ישראל מדד לקידום נשים בתאגיד - המדד הנבנה יהווה חלק מדירוג של כ-550 מהחברות המובילות המדורגות ב-Duns 100. במדד ייעשה שימוש לראשונה בפרסום השנתי של המנהיגים העסקיים של ישראל בחודש מארס 2012 ובו תהיה התייחסות לשיעור ולמספר הנשים בדירקטוריונים ב-550 החברות המובילות בשלושת הסקטורים המובילים של Duns 100.

מטרת מדד D&B ישראל לקידום נשים בתאגיד, הינה לקדם שקיפות מגדרית לטובת חברה אזרחית - עסקית איתנה. שני הפרמטרים לאורם ייבחנו 550 החברות הם התפלגות נשים מול גברים בחברות ושיעור הנשים והגברים שהינם דירקטורים או נושאי משרה.

המחקר הראשוני שנחשף הערב בכנס השנתי של עמותת כ"ן - כח נשים הנערך גם בשיתוף עם הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה, בחן את התשואה הממוצעת שהשיגו מניות החברות נסחרות כאמור במדד התעשייה, מדד המסחר והשירותים ומדד הפיננסים מתחילת השנה ביחס להרכבי הדירקטוריון השונים מבחינת כמות הנשים החברות בהם.

כיום הייצוג הכולל של נשים בדירקטוריונים של כלל החברות הציבוריות עומד על כ-18.3% בלבד לעומת ייצוג בשיעור של כ-49.6% לנשים בכוח העבודה הכללי במשק.

במהלך העבודה על המדד התגלה מתאם חיובי בין מספר הנשים החברות בדירקטוריון לגובה התשואה. על פי הממצאים שיעור הדירקטוריות בחברות הנסחרות במדד התעשייה עומד על 19% ומסתכם בסך ממוצע של 1.57 נשים לדירקטוריון. התשואה הממוצעת שהשיגו המניות שנסחרו בענף בחציון הראשון של 2011 היתה 10%-. על פי ממצאי המחקר הצליחו חברות בהן מכהנות לפחות שלוש נשים בדירקטוריון להשיג תשואה טובה בכ-20%-30% מהממוצע בענף.

ממצאים דומים התגלו גם במניות הנסחרות במדד הענפי של המסחר והשירותים. במדד זה עומד שיעור הנשים על 18% ומסתכם בסך ממוצע של 1.5 נשים לדירקטוריון. התשואה הממוצעת שהשיגו המניות שנסחרו בענף בחציון הראשון של 2011 היתה 9%-. על פי ממצאי המחקר הצליחו חברות בהן מכהנות שלוש נשים ומעלה בדירקטוריון להשיג תשואה טובה ב-25%-עד 50% בענף.

גם במדד הפיננסים נרשמה מגמה דומה כאשר דירקטוריונים בהם חברות למעלה משתי נשים השיגו תשואה גבוהה ב20%-50% מהממוצע בענף.

על פי כלכלני החברה "באם נתוני השנים הבאות ימשיכו לתמוך בממצאים הראשונים, ותשמר רמת המתאם הגבוהה לאורך זמן על פי כללים והסתייגויות סטטיסטיות מקובלות ניתן יהיה לפתח מדד לחיזוי תשואה עודפת על פי מספר הנשים בדירקטוריונים".

הרקע ליצירת המדד ופרסום המחקר הוא החשיבות שרואה חברת D&B ישראל בקידום ערכי שוויון ועידוד טיפוח הקהילה במסגרתו חונכת השנה החברה שיתוף הפעולה עם עמותת כ"ן וארגון מתן.

לדברי חיים כהן, מנכ"ל D&B ישראל, "מטרת המדד לקידום נשים בתאגיד, הינו להוקיר את אותן חברות המעניקות שוויון הזדמנויות אמיתי לעובדים בהם ללא קשר לשיוך המגדרי שלהם, הנני סמוך ובטוח שהגברת השקיפות והעלאת הנושא בצורה תכופה לסדר היום של חברות במשק תוביל לשוויוניות גדולה יותר בשוק התעסוקה הישראלי. השוויון המגדרי חייב להיות אבן דרך בכל החברות, ציבוריות, ממשלתיות ופרטיות".