בדרך למשבר גדול בארה"ב? אובמה פוצץ דיוני תקרת החוב: "אם המצב לא ישתפר, הוא יאבד משרתו"

דיוני התקציב בארה"ב במבוי סתום ■ על-פי הדיווחים, אובמה פוצץ את הפגישה אתמול ועזב את החדר: "זה הספיק לי" ■ בוויכוח עם נציג הרפובליקנים צעק - "אל תעמיד אותי במבחן" ■ מומחים מוטרדים מאזהרת מודי'ס לגבי דירוגה של ארה"ב: "אובמה כורה בור לארה"ב ולקריירה שלו"

הדיונים על התקציב הממשלתי בארה"ב הגיעו, כך נראה, למבוי סתום: הפגישה אתמול (ד') בבית הלבן, בין מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים הסתיימה - כך על-פי דיווחים בכלי התקשורת בארה"ב - במפח-נפש לאומה האמריקנית.

על-פי הדיווחים, הנשיא אובמה פוצץ את הפגישה כאשר יצא מהחדר אחרי שעתיים של דיונים, לאחר שניהל ויכוח קולני ובוטה עם חבר קונגרס רפובליקני.

מנגד, גורמים בבית הלבן מסרו ל-CBS כי "הנשיא אובמה לא ברח בסערה מהחדר, אלא אמר כי 'זה הספיק לי' (enough's enough) וביקש לדחות את הדיונים למחר". על-פי דיווחים שונים, אובמה אמר לקבוצת המחוקקים כי "הייתי מאד סבלן", אולם ציין כי הוא מעוניין להגיע להסכם כעת. לאחר מכן, הנשיא קם ועזב את החדר, אך לא לפני שהוסיף: "אראה אתכם שוב בבוקר".

אובמה: "אל תקראו לי שקרן"

סערת רוחו של אובמה, הידוע בקור-רוחו, נסובה בעיקר סביב ויכוח קשה שפרץ בינו לבין אריק קנטור, מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס. קנטור, בניגוד לאובמה, מתעקש כי רק פיתרון קצר-טווח על עסקה קטנה יותר לקיצוץ התקציב תתאפשר.

אובמה, מצידו, מעוניין להגיע להסכם רחב יותר על קיצוצים בהיקף של 4 טריליון דולר בתקציב. זאת, במטרה לאשר על העלאת תקרת החוב הממשלתית בהיקף של 14.3 טריליון דולר, אשר אם לא תעלה עד ה-2 באוגוסט, תיאלץ את ארה"ב להכריז על חדלות פירעון. מצב זה, כך חוששים מומחים פיננסים רבים, יוביל לטלטלה עזה בשווקים הגלובליים.

עם סיום הדיונים, פנה קנטור לתקשורת כי המתח בינו לבין נשיא ארה"ב הגיע לשיא, כאשר במהלך הדיונים פנה אליו אובמה, ואמר: "אריק, אל תעמיד אותי במבחן; אני הולך להציג לציבור האמריקני את התוכנית הזו".

מהבית הלבן נמסר לגופי התקשורת בארה"ב כי "הנשיא אובמה עדיין דבק ברצונו להגיע להסכם פשרה רחב, למרות התנגדות המחוקקים הרפובליקנים כי דבר זה אינו אפשרי".

קנטור: הקש ששבר את הגב של אובמה

הקש ששבר את גבו של אובמה, כך נראה, היה ניסיון של קנטור לסחוט עוד ויתור מהבית הלבן: הרפובליקנים יסכימו להצביע בעד העלאת תקרת החוב, אם הממשל יסכים על קיצוץ של 1.4 טריליון דולר נוספים מהתקציב - אשר יגיעו מביטול תוכניות ממשלתיות ללא העלאת מס. וזאת, רק בתנאי שלפני הבחירות הבאות לנשיאות ב-2012 תיערך הצבעה נוספת בקונגרס על עוד קיצוץ של 1.2 טריליון דולר בתקציב - שוב, בלי שום העלאת מס.

הפיצוץ בין הצדדים מעיד לא רק על התסכול הגובר של הבית הלבן והמפלגה הדמוקרטית מדיוני התקציב, אלא גם על מצוקת הרפובליקנים - שנעשו שבויים ברטוריקה של עצמם ומתקשים כעת לגבש עמדה הגיונית לפיתרון המשבר. זאת, למרות הסימנים הגוברים כי דבקותם בעמדות האידיאולוגיות-שמרניות שלהם, עשויה לעורר את זעמם של הבוחרים.

נזכיר כי במשך חודשים הצהירו הרפובליקנים כי לא יסכימו להעלאת תקרת החוב ללא קיצוץ משמעותי בתקציב וללא שינויים בתוכניות ממשלתיות פופולריות - עליהן נשענת רשת הביטחון הלאומית - דוגמת הביטוח הלאומי והמדיקייר, הביטוח הרפואי לגימלאים. את זאת דורשים הרפובליקנים, מבלי שהמיסים יועלו אפילו בסנט אחד - וציפו שאובמה יתקפל, כפי שאכן קרה בעבר בהקשרים אחרים.

אובמה לא מתקפל

הבעיה היא - שלמרבה זעמם של הרפובליקנים - אובמה פשוט לא מתקפל. הקו האדום של אובמה, הוא העלאות מס לעשירים - לדידו, מדובר בהכרח שבלעדיו לא תיתכן עסקה על התקציב.

למרות שנראה כי הדיונים מובילים את ארה"ב לחדלות פירעון והממסד הרפובליקני הוותיק מתחיל להבין שההתנגדותו לעסקה תעלה לו ביותר - עדיין, בסיס הבוחרים של המפלגה, "אנשי מסיבת התה", מתנגדים לכל מיתון של העמדות. מבחינתם, סטייה מההתחייבות המוקדמת שלא להעלות מיסים - היא בגידה.

"הבעיה שלנו היא שעשינו ביג דיל (מתקרת החוב) בשלושת החודשים האחרונים", אמר הסנטור לינדסי גרהאם, רפובליקן מקרוליינה הדרומית. "כמה רפובליקנים, כולל אני, הופיעו בטלוויזיה והכריזו שלא יעלו את תקרת החוב (בלי קיצוצים בתקציב)? אנחנו יכולים להאשים רק את עצמנו".

ראש הסיעה הרפובליקנית בסנט: "המותג שלנו נפגע"

גם ראש הסיעה הרפובליקנית בסנט, מקונל, העלה מצידו שלשום הצעת פשרה סבוכה, שעיקרה: אובמה יעלה את תקרת החוב בלי אישור הקונגרס. המחוקקים אמנם יוכלו להסתייג, אבל מבלי יכולת למנוע את עצם הפעולה הנשיאותית.

לדברי מקונל, במצב הקיים הרפובליקנים נתפסים בעצמם כשותפים למשבר סביב דיוני התקציב בארה"ב: "זה יפגע במותג שלנו". למעשה, מקונל אומר דבר פשוט: אובמה צריך לשבור את הראש לבד; כל, הבוחרים בסופו של דבר יאשימו אותו על התנהלותו הפיננסית הלא אחראית.

אבל קנטור, כאמור, כמו חסידים אחרים של מסיבת התה - לא מוכן להתפשר. על-פי הערכות, הוא אף נבהל מעט מההתנהלות של אובמה, שלדעתו מכוונת אישית כנגדו. עכשיו, כך אומרים גורמים המקורבים לקנטור, ייתכן שיהיה מעוניין לתמוך בהצעת הפשרה של מקונל.- בכל מקרה, ברור לכולם שהענן הקודר מעל שמי וושינגטון, רחוק מלהתפזר.

מודי'ס מזהירה; האנליסטים מודאגים

ברקע הגעת הדיונים על התקציב למבוי סתום, נראה כי חששות המשקיעים בארה"ב הולכים ומתגברים מפני תרחיש של חדלות פירעון - שנראה אפשרי יותר ויותר.

לתחושות הרעות מוסיפה אזהרתה של סוכנות הדירוג מודי'ס, שהצהירה כי ארה"ב עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה (AAA) בשבועות הקרובים אם המחוקקים לא יצליחו להגיע להסכמה בנוגע לתקרת החוב האמריקני. (לסיפור המלא)

גם האנליסטים בארה"ב מאד מודאגים מהמצב, ויוצאים בתחזיות קודרות. "האמריקנים יצטרכו לעבוד יותר, הרבה יותר, בכדי לשלם את הר החובות שהצטבר. משהו כמו 10 שנים", אמרה Philippa Malmgren, יועצת לשעבר למימשל בוש בראיון לרשת CNBC. גם הכלכלן ג'ון קרודל מהניו-יורק פוסט, מאמין כי "אם הדברים לא ישתפרו, אובמה יאבד את משרתו".