רוני צארום על מניית אספן: "חוסר ודאות יוצר הזדמנויות"

בעל השליטה באספן: "היחלשות גדולה בשוק הנדל"ן אני לא צופה - בוודאי שלא בתחומים שאנחנו פועלים בהם"

לא בכל יום מזדמן איש העסקים והיזם רוני צארום (49) לישראל. קבלת תואר לשם כבוד ממכללת נתניה היוותה עבורו סיבה מספיק טובה לצאת ממנהטן, שבה הוא מתגורר עם אשתו וארבעת ילדיו, ולהגיע לכאן ליום אחד בלבד.

"זה לא אני שמנהל את החברה מרחוק", מתייחס לכך צארום, בעל השליטה בקבוצת אספן הציבורית (48.8%). "יש לי צוות מעולה שעושה עבודה מצוינת, ובהם המנכ"ל אילן גיפמן והיו"ר גיא פרג".

מתבקש לשאול את צארום כיצד הגיע לנדל"ן. "לכל איש עסקים יש צורך לגוון השקעות ולפזר את הסיכון, ונדל"ן הוא אחת הדרכים", עונה צארום, שעשה את הונו ממכירת חברת הטכנולוגיה אקסלינק לחברת קומברס, תמורת 550 מיליון דולר בשנת 2000 - רגע לפני התפוצצות בועת הדוט-קום.

כשרכש מאליעזר פישמן, את מניות קבוצת הנדל"ן ב-2005 (אז אספן בנייה) לפי שווי 140 מיליון שקל, קדם לכך ניסיון שלא הבשיל שנה קודם להקים קרן ריט. לימים תנסה אספן להשתלט על קרן ריט שדווקא רקמה עור וגידים - סלע קפיטל - ניסיון שנדחה אשתקד על-ידי בית המשפט.

אספן בשליטתו העמיקה את פעילותה, הן בעסקאות נדל"ן במערב אירופה (שרק הבוקר הודיעה על השלמת רכישת מרכז לוגיסטי בהולנד המושכר לחברת האופנה טומי הילפיגר) והן בתחום הגגות הסולאריים (בימים אלו המיזם באיטליה מתחבר לחשמל).

בעולם שבו רועדים השווקים בגלל שבריריותן של מי מהכלכלות במרחב האירו, מתגאים באספן במימון הבנקאי שהם מקבלים ביבשת, שהריבית וההחזרים הנמוכים מאפשרים להם לייצר תשואה דו-ספרתית על ההון העצמי. ועדיין, מניית החברה נסחרת בבורסה לפי שווי הנמוך מהונה העצמי, גם אם השווי הכפיל את עצמו כמעט מאז רכש צארום את החברה.

- מצב המניה לא מזהיר, איך מסבירים זאת למשקיעים?

"כל מצב חוסר ודאות עשוי להביא לירידת שערים בבורסה, וזה עשוי להוות הזדמנות", אומר צארום. "יש מי שיודע להבחין בין שערי מניה אמיתיים המשקפים את החוסן הכלכלי של החברה, לבין שערים שהם תוצאה של חוסר ודאות - כתוצאה מפדיונות. צריך להבין שהשוק מונע מהצרכים שלו, וזה לפעמים מסביר את תמחור החסר. קרנות נאמנות, שצריכות לפדות מוכרות ניירות, וזה לאו דווקא קשור למניה הספציפית".

לצארום יש פרספקטיבה משלו על עולם העסקים והכלכלה העולמית, שנובעת מניסיון החיים העשיר שלו. לא מדובר רק בעבודה שצארום היה ויהיה יזם היי-טק (בימים אלה הוא שוקד על Watchitoo, רשת חברתית שמאפשרת צפייה בו-זמנית בקובצי תוכן), אלא גם מילדותו כבן למשפחה דלת אמצעים ברמלה. שם עוצבה תפיסת עולמו הגורסת כי יש לספק הזדמנות שווה בעולם העסקי לצעירים בפריפריה.

מחר (ב') יחלק צארום פרסים בטקס "יזם השנה" של יוניסטרים, העמותה שהקים לפני עשור, במסגרתה בני נוער מהפריפריה מתנסים במיזמים עסקיים שפתחו בתנאי מעבדה בעשרה מרכזים הפזורים על פני הארץ.

ממקום מגוריו בחוף המזרחי של ארה"ב, הוא יכול לספק כמה תובנות גם על הכלכלה העולמית, לרבות על שוק הנדל"ן.

- שוק הנדל"ן האמריקני מתנדנד בין תקווה לייאוש, מה התחזית שלך?

"העולם נמצא בבחינה מתמדת של מצב הכלכלה - ומדהים לראות כיצד ההפכפכות בין התאוששות לעצבנות בשווקים משפיעה על עולם הנכסים. במשך שישה חודשים השוק מתאושש והמחירים עולים, ואז מגיעה פסימיות וההזדמנויות שלה. היחלשות גדולה בשוק הנדל"ן אני לא צופה - בוודאי שלא בתחומים שאנחנו פועלים בהם".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".