עתירה: משרד הבריאות חיזק את המונופול על הכור הגרעיני בשורק

חברת איזוטופיה, הפועלת בתחום הרוקחות הרדיואקטיבית, עתרה לבג"ץ נגד מנכ"ל משרד הבריאות, לאחר שביטל את האישור שניתן לה לשווק לבתי-החולים חומרים להדמיית שריר הלב

מזה מספר שנים פועלת חברה בשם איזוטופיה שמספקת שירותי רוקחות מיוחדים לבתי-החולים בארץ, הכוללים תרכובות רדיואקטיביות עבור מכוני ההדמיה הרפואיים.

הפעילות של איזוטופיה שברה חלקית את המונופול המקומי של חברת איסורד, חברה ממשלתית המשמשת כזרוע השיווקית של הכור הגרעיני בשורק.

לפני פחות משנה העניק משרד הבריאות לאיזוטופיה אישור לרקיחת מוצר המשמש להדמיה של שריר הלב, אולם כעת הורה המשרד לבטל את האישור הזה.

בחברה פנו בשבוע שעבר לבג"ץ בטענה כי מדובר בצעד תמוה שלא לווה בנימוק כלשהו, וכי הדבר יביא לפגיעה אנושה בחברה ובעיקר לחיזוק המונופול של הכור בשורק.

על-פי העתירה, הרוקח הראשי של משרד הבריאות במחוז המרכז העיד בפני נציגי החברה כי ההוראה לביטול האישור ניתנה על-ידי מנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו.

בעתירה נטען כי בדיון משותף - שכלל את כל הצדדים הנוגעים בדבר, לרבות אנשי הלשכה המשפטית במשרד - הבהיר הרוקח כי הוא לא רואה סיבה לשלילת האישור, וכי הוא אינו מבין את הרקע לעניין. לאחר חילופי דברים קשים עם חבריו למשרד הוא אף נטש על-פי הנטען את הדיון.

איזוטופיה טוענת בעתירה כי על-פי פסיקות בית המשפט העליון בעניינים דומים, הרוקח הראשי של מחוז המרכז הוא בבחינת הסמכות הבלעדית להענקת אישור שכזה, ועל כן החלטה בעניין שהתקבלה על-ידי מנכ"ל משרד הבריאות שלא על דעתו של הרוקח - דינה להיות מבוטלת.

זאת לא הפעם הראשונה שאיזוטופיה מלינה על השוק המונופוליסטי בה היא פועלת, ובה הכור הגרעיני בשורק (באמצעות איסורד) הוא הגוף היחיד שרשאי לרכוש חומרי גלם רדיואקטיביים.

בתביעה שהגישה לפני כשנה נגד איסורד טענה איזוטופיה כי איסורד מערימה בפניה קשיים רבים, בין היתר באמצעות השהייה לכאורה של הזמנת חומרי גלם עבורה.

"החברה הממשלתית הפועלת במכון הגרעיני בשורק עושה כל שלאל ידה כדי למחוץ כל ניסיון להתחרות בה", נאמר אז בתביעה.

עוד נטען אז בתביעה כי איסורד הבהירה לבית-החולים "אסותא" על כוונתה לפגוע באופן ההספקה של החומרים למוסד אם זה לא יפסיק את ההתקשרות עם איזוטופיה - התקשרות שאכן הופסקה לבסוף. באיסורד טענו אז כי מדובר בתביעה חסרת בסיס, שנועדה לפגוע בשמה הטוב.

בג"ץ מתבקש בעתירה הנוכחית להוציא צו ביניים נגד כניסתה לתוקף של הוראת משרד הבריאות לבטל את האישור של איזוטופיה להכנת חומרים עבור הדמיית שריר הלב. כן הוא נדרש לקיים דיון דחוף בעניין ולפסוק הוצאות משפט נגד המשרד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בתאריך 9 ביוני 2011 הודיע הרוקח המחוזי במחוז מרכז על ביטול האישור לחברת איזוטופיה. הביטול הוא לאישור שניתן על-ידו בעבר להכנת הכנה רוקחית - SESTAMIDI והליך הכנה רציפה. הביטול, כאמור, ייכנס לתוקף החל מיום 1 באוגוסט 2011.

"הביטול נדרש לאור העובדה כי האישור אינו תואם את נוהל משרד הבריאות החל על 'הכנת הכנה רוקחית בבית-מרקחת'. ביטול האישור על-ידי הרוקח המחוזי נעשה בהתאם למדיניות המקצועית של משרד הבריאות, ומסגרת סמכותו הקבועה בתקנה 29 לתקנת הרוקחים תכשירים תשמ"ו-1986.

"כמו כן, הביטול נעשה רק לאחר שמשרד הבריאות קיים לחברת איזוטופיה שימוע ואיפשר לה להשמיע את טענותיה ועמדותיה בפניו. משרד הבריאות הגיש היום את תגובתו לבית המשפט, ואנו ממתינים לקיום הדיון והכרעת בית המשפט".