נתניהו: "משק החלב הוא קרטליסטי; יש המון עיוותים"

רה"מ בישיבת שרי הליכוד: "אין שום הצדקה אמיתית כלכלית למצב הקיים היום; יש לשנות את משק החלב הקרטליסטי" ■ הוועדה הבין-משרדית לבחינת שוק החלב הגישה המלצות לממשלה

על רקע הדיון שהתקיים היום (א') אחר-הצהריים בלשכת ראש הממשלה על משק החלב, העלה היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הנושא בפני שרי הליכוד בישיבתם הבוקר ושאל לדעתם.

"אין שום הצדקה אמיתית כלכלית למצב הקיים היום", אמר ראש הממשלה לשריו, "מבנה משק החלב הוא קרטליסטי, זו תפיסת העולם כיום, וזה לא נכון. יש לשנות זאת. בכל ענף המזון התפיסה שלי היא שיש הרבה מדי קרטלים, וחובתנו להוריד את העלויות תוך התייעלות של היצוא וליצור את התחרות", הוסיף ראש הממשלה. "יש המון עיוותים שיש לתקנם במשק החלב. אני פועל לפי 3 עקרונות: תחרות, תחרות ותחרות. אני לא מחפש מאבק קל, אני מחפש את המאבק הנכון", סיכם.

בדיון שצפוי להתקיים היום לא צפויה ליפול הכרעה. ראש הממשלה יקיים דיון נוסף בנושא בהמשך.

שרי הליכוד בעלי האוריינטציה החקלאית הביעו גם הם את עמדתם בנושא. השר משה (בוגי) יעלון, רפתן וחבר קיבוץ גרופית לשעבר, הזהיר כי סגירת רפתות תגרום נזק ותפגע בחלשים. "הבעיה היא במשקים המושביים ולא בקיבוצים, כי הרפתות שם גדולות, והן מתאחדות, ולכן הפגיעה שם פחות משמעותית". באשר ליבוא מוצרי חלב הזהיר יעלון כי "יש לנהוג בזהירות רבה".

השר יוסי פלד, חבר קיבוץ נגבה לשעבר, טען כי הקיבוצים הפכו את הרפתות לסופרמרקטים. "הקיבוצים עשו לרפתות את מה שעשו רשתות השיווק למכולת השכונתית. הם פשוט העלימו אותה". פלד הזהיר כי הפגיעה תהיה בעיקרה במשקים הקטנים.

יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, שנכח בדיון אמר כי עליית המחירים היא תוצאה של הגידול בקרטלים.

שר החקלאות לשעבר ומושבניק מכפר אחים בהווה, ישראל כץ, אמר כי "יש פערי תיווך גדולים בכל ענפי החקלאות כמו פירות וירקות, אבל חובה של המשק היא להמשיך ולייצר חומרי יסוד חקלאיים כמו חיטה וחלב". לדבריו, "כל רפת היום היא מפעל בפני עצמו, ומדובר בכ-700 מפעלים ברחבי הארץ". כץ הוסיף כי הוא מבקש לשמור על משק החלב.