נסרדישי: "שפכו את דמי ונתנו לי מתנת פרידה מכוערת"

מנהל רשות המסים היוצא לקח ללב את הביקורת שהוטחה בו, אך מתברר שאינו היחיד הסבור שנעשה לו עוול ■ מומחי מס מובילים נזעקים להגן על כבודו של פקיד הציבור שהצליח לייצב את המערכת הסוערת בתקופה בלתי אפשרית: "יהודה הוא זן לא שכיח בציבוריות הישראלית"

"שפכו את דמי, הרסו ודרסו את המערכת ונתנו לי מתנת פרידה מכוערת מאוד לקראת הפרישה". כך אמר יהודה נסרדישי, ראש רשות המסים היוצא, בשיחות פנימיות בימים האחרונים, בתגובה לכתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב"גלובס" (יום ג'), שבה מתחו מומחי מס שונים ביקורת מרומזת וישירה על פועלו כראש רשות המסים.

הכתבה עסקה אמנם במשימות הבוערות של ראש הרשות הבא, אלא שבין השורות, חלק ממומחי המס שהתראיינו השחירו את הקדנציה של נסרדישי. הם ציירו תמונה עגומה, שלפיה הוא לא הצליח לשקם את הרשות מהמכה שחטפה עם התפוצצות "פרשת רשות המסים" הפלילית ב-2007, וטענו כי המערכת לא מקבלת החלטות וכי המינויים שעשה "אפורים".

נסרדישי נדהם, התאכזב ובעיקר כעס על הדרך שבה הוצגה הקדנציה שלו כראש רשות. "שיתביישו להם", התקומם אחרי קריאת הכתבה. "איזה שטויות הם מדברים? איך הם לא מתביישים? אני לא שיקמתי את המערכת? אני לא פעלתי וקידמתי דברים? איך אפשר לומר דברים כאלה?"

נסרדישי אינו היחיד שחושב שנעשה לו עוול. מומחי מס מובילים, שקראו את הכתבה, הרגישו צורך להעמיד דברים על דיוקם: "נסרדישי היה האדם הנכון בזמן הנכון, ואי אפשר לקחת ממנו את הישגיו לטובת המערכת בשנים האחרונות", הם אומרים.

"מעולם לא הסתרתי את אהדתי לנסרדישי", מודה מומחה המס, עו"ד פנחס רובין. "היא איננה נובעת מאיזשהו מרקם ידידות מיוחד ביני לבינו, אלא מהערכה גדולה ליושרתו המקצועית. הוא פקיד ציבור בכל רמ"ח איבריו. כשאני אומר 'פקיד ציבור' אני מתכוון ל-civil servant. הוא משרת את הצרכים של המערכת הציבורית עד קצה יכולותיו, ללא שום פניות וקריצות. את כל זה הוא עושה בנועם הליכות ובלי אגרסיביות. הוא זן לא שכיח בציבוריות הישראלית".

איש עבודה

"ככל שנוקף הזמן", אומר רובין, "כך אלה שעומדים בראש המערכות שוכחים מידת צניעות ומתנהגים בצורה של 'אני ואפסי עוד'. היוהרה הזאת לא עלתה לראשו של נסרדישי אף פעם, גם לא בתקופת כהונתו כראש הרשות, ועל כך כולנו, ציבור הנישומים וציבור המייצגים, צריכים להודות לו. הייתי מסיים את הדברים האלה באמירה 'כן ירבו'".

גם רו"ח איריס שטרק, ראש משרד רואי-החשבון "שטרק את שטרק", חושבת שצריך עוד אנשים כמו נסרדישי בראש המערכות הציבוריות. "נסרדישי יצר אמינות בתוך המערכת. הוא יצר תחושה של הגוורדיה הוותיקה הטובה והלא מתלהמת. הוא לא פוליטיקאי, לא מאלה שהגיעו לתפקיד כי היה מחובר במקומות הנכונים. הוא סמל של אדם שצמח בתוך המערכת ובעבודה קשה וסיזיפית הלך צעד אחרי צעד עד לראש הפירמידה. הוא דוגמה לאיש עבודה שהצליח לטפס למעלה, ולעשות שם לטובת המערכת שבה גדל. הוא הצליח לייצב את המערכת בתקופה המאוד-מאוד קשה, לאחר שהיא נפגעה תדמיתית ומקצועית, וזאת בלי שידבק בו רבב".

רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רוה"ח ויו"ר ועדת המסים שלה, מסכים שמגיעים לנסרדישי רק שבחים: "הרשות עברה תקופה מאוד קשה, והיום היא הרבה-הרבה יותר שקטה ורגועה ממה שהייתה, כאשר בין לבין גם גביית המס השתפרה וגם העבירו מספר מהלכים מקצועיים מהותיים. כל זה נזקף לזכותו של נסרדישי. כך למשל, הרפורמה בנושא של עולים חדשים ותושבים חוזרים (שמעניקה להם פטור ממס ומדיווח בישראל ל-10 שנים על נכסים והכנסות שמקורם מחוץ לישראל, א' ל"ו).

"נעשה שינוי מאוד מהפכני ומהותי בתפיסה של המדינה, שדובר עליו שנים רבות, ורק נסרדישי הוציא אותו לפועל. הוא אפשר גם חלוקת רווחים ישנים שהצטברו בחברות עד 2002, ומס מופחת, כהוראת שעה לשנה, דבר שהביא מחד להוצאת כספים מהחברות ולגביית מסים מאידך בסכום מהותי מאוד. כן, הוא פרסם הוראת שעה שאפשרה משיכת רווחים שנצברו בחו"ל בחברות והעברתם לארץ ב-5% מס בלבד ועוד".

עו"ד אודי ברזלי, לשעבר סגן נציב מס הכנסה, מציין כי "נסרדישי קיבל את הרשות במצב הכי נמוך והכי גרוע שהייתה אי פעם - חקירות מכל עבר, משפטים פליליים שמתנהלים, עובדים שנמצאים עם ראש באדמה ולא מקבלים החלטות, עזיבת עובדים מטורפת - ומה שהוא היה צריך זה לייצב את הסירה. מבקריו שואלים 'למה הוא לא המריא', אבל תפקידו לא היה להמריא, התפקיד שלו היה לייצב את הסירה, והוא עשה זאת. הוא ייצב את הסירה ומעבר לכך. הוא הקטין את העזיבות, נתן תחושה שיש בעל-בית, שמשהו מתנהל כמו שצריך.

"אז נכון שהמערכת עדיין לא הגיעה לאן שהיא צריכה להגיע, אבל לא מגיעים לשם בבת-אחת, מגיעים בשני שלבים - בלימה והתקפה. כמו שבלוחמה יש שני שלבים - שלב הבלימה ואחרי זה עוברים לשלב המתקפה - אז נסרדישי היה שלב הבלימה, עכשיו צריך לעבור לשלב המתקפה. לא היה מתאים מיהודה לשלב הבלימה. הייתה סערה, צונאמי, ונסרדישי הדף את כל הגלים, משאיר אחריו מערכת נקייה מהריסות; ועכשיו הבא אחריו יכול להתחיל לבנות באופן רגוע כשהסערה חלפה".

מבט חטוף 4 שנים לאחור מבהיר עד כמה קשה עבד נסרידשי כדי להיות זכאי למחמאות הללו. ב-2007, רגע אחרי ששקע האבק מאחורי המהומה שפרצה ברשות המסים - החקירות, ההאשמות, ההדחות, המעצרים - הוא התיישב על כיסא מנהל הרשות, אבל כ"מינוי זמני בלבד". הוא לא היה הראשון וגם לא השני, שעלה על הדעת כמחליף. בתחילה גויס רו"ח יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, לשלושה חודשי ניהול.

קדנציה סוערת

צירוף הנסיבות של היעדרם מהמרוץ של בכירים אחרים, כמו שוקי ויטה (שמינויו למנהל הכנסות המדינה הושעה בשל הליכים פליליים שנפתחו נגדו בפרשת "וינרוט-ויטה"), וגידי בר-זכאי (שנחקר ועמד לדין ב"פרשת רשות המסים"), והתמהמהות משרד האוצר בהחלטה מה ייעשה עם רשות המסים, סימנו את נסרדישי כמועמד ספק-מועדף ספק של אין-ברירה. כך, בלי מינוי של קבע ובלי ידיעה לכמה זמן ימשיך לכהן במשרה, מילא נסרדישי את התפקיד במשך כשנה. ובהמשך קיבל מינוי קבוע.

הקדנציה שלו הייתה מהסוערות שידעה רשות המסים אי פעם, ובדרך איש לא עשה לו הנחות. רגע אחרי שמונה נאלץ להתמודד עם השבר ברשות, עם המשבר הכלכלי העולמי שפרץ ב-2008, מהפכת התקינה הבינלאומית (ה-IFRS), המלחמה בדרום (מבצע "עופרת יצוקה") ועוד-ועוד. לכל אלה התווספו ביקורת על תפקודו, ושמועות על כך ששר האוצר, יובל שטייניץ, מבקש להחליף אותו כמנהל רשות המסים טרם סיום החוזה עמו.

נסרידישי התעלם מכל אלה והתמקד בעבודה. "זה לא נעים לקרוא את הכותרות האלה. זה לא מוסיף לי נחת... יחד עם זאת, אני 45 שנים במערכת, וכבר ראיתי דבר אחד או שניים, כך שאני לא מתרגש מכל דבר. אני כבר די מחושל", אמר בראיון ל"גלובס" לפני כשנה וחצי, והוסיף: "הוכחתי שאני איש ניהול ושאני גדול מאוד בעשייה, אבל אני לא בולע מיקרופונים ולא רץ אחרי 'פגוש את העיתונות' ואחרי תקשורת".

"וזוהי גדולתו של האיש", אומרים המומחים. מי שנתפס כפקיד אפרורי ונחבא אל הכלים התעלם מכל רעשי הרקע ועבד, פעל, קידם, ושיקם.

לדברי עו"ד אלדד נח, עד לאחרונה מנהל המחלקה המקצועית ברשות, "נכון שיהודה לא פעל ברעש גדול כלפי חוץ, אבל דווקא עם האופי השקט והרגוע שלו הוא הוביל את הרשות למקום טוב מאוד, והוא בהחלט הטביע את חותמו ברשות. מנקודת המבט שהייתה לי, כמי שעמד בראש המחלקה המקצועית, דווקא בתחום הזה, המקצועי, בשקט-בשקט, יהודה הזיז דברים. עברנו סערה גדולה, אבל אחרי הסערה היה מקום ליציבות ואת הנושא של היציבות, חד משמעית, יהודה כן נתן.

"לאט-לאט הוא עשה הרבה מנויים, מינה כמעט את כל פקידי השומה, הסגנים, עשה סיבוב במיסוי מקרקעין, מינה את ההנהלה הבכירה ובמקביל עשה הרבה גם ברמה המקצועית. בהנהגתו בנינו הצעה לרפורמה בקופות-גמל; הצעה לרפורמה בכל נושא המיזוגים ורכישות, שעומדת כעת בפני הכרעה; טיפלנו בנושא המיסוי הדו-שלבי בחברות, ובתקופתו טופלו גם הנושאים של תכנוני מס אגרסיביים, החשבוניות, נזקי המלחמה וכל הרעש שהיה; ונסרדישי בדרך שלו, הצליח להעביר הכול. מגיע לו הרבה קרדיט. באישיות שלו, בצורה רגועה, בלי הרבה רעש, הוא הוביל מהלכים רחבי-היקף, וכמעט לא פסח על שום תחום. מגיע לו פרגון מכל הלב".

ברזלי: "נסרדישי נתן לעובדים דוגמה אישית. תקפו אותו לאורך כל הקדנציה, הוא לא נהנה מהנחות או מהקלות, ובכל זאת הלך בתלם שלו, מאוד מוכוון מערכת, מאוד מורעל, והראה שאפשר לעבוד בקווים ישרים. הוא נתן לעובדים דוגמה אישית בזה שבכל מצב עובדים-עושים-פועלים-לא עוצרים. המדיניות שלו הייתה, שקודם כול צריך לעבוד, וזה לא היה מובן מאליו בתקופות מסוימות. בנוסף, דלתו הייתה תמיד פתוחה, עובדים היו באים אליו עם בעיות אישיות, ותמיד אוזנו הייתה קשובה לכל הבעיות.

"הוא החזיר את המנויים ועשה חילופים במשרדים. אני לא יכול להגיד שאני אוהב את כל החילופים שהוא עשה, אבל הוא עשה; ועדות מכרזים פעלו, רוב המינויים היו טובים, הוועדות עבדו נקי, ולא היה השפעות רעות כמו שהיה בעבר. מגיע לו המון קרדיט".

שמועות על פיטורים

אחת הטענות נגד רשות המסים הייתה שהיא לא מקבלת החלטות כבר 4 שנים, מאז שהתפוצצה הפרשה הפלילית שבה היה מעורב ראש הרשות הקודם ג'קי מצא.

שטרק: "אני לא מסכימה עם הטענה הזו. ראיתי כמה החלטות מהותיות ואמיצות בתקופתו של נסרדישי. צריך לשפר עוד את קצב קבלת ההחלטות, אבל הוא בהחלט שיקם את המערכת. הוא עשה הרבה מהלכים של עבודה ועשייה, התנהל בשקיפות ובשיתוף-פעולה מקצועי עם גופים רלבנטיים, ותמיד גילה הבנה והגיע להסכמות במקומות שאפשר היה להגיע. הוא החזיר את השפיות למערכת, וזה היה מבצע גדול. הוא חיזק גם את החזון ונתן תקווה לאנשים מתוך המערכת שהנה 'אני מצליח כנגד כל הסיכויים'.

"כל הזמן כתבו, שיפסיקו לו את הכהונה הזמנית ואחר-כך היו שמועות ששר האוצר עומד לפטר אותו ועוד - הוא עבר באמת את הבלתי אפשרי, עמד במצבים בלתי אפשריים גם במישור האישי וגם במישור המקצועי, והיה ללא חת, לא הפסיק לפעול כל הזמן, לא נלחץ. ביציבות, בכוח העבודה, בצניעות שלו ובהוגנות שלו, הוא הצליח לבלום את המתקפות על הראש, ייצב את המערכת, וגם הביא לגבייה טובה ולקידום מהלכים. במין עקשנות סיזיפית נסרדישי הצליח להגיע להישגים".

וגם אם המערכת עדיין מתקשה לקבל החלטות, מנירב חושב ש"אי אפשר להאשים את נסרדישי בכך. כל מנהל במערכת לא יוכל לפתור את הבעיה הזו, בגלל המצב שקיים היום, שכל החלטה שמישהו מקבל נידונה מחר או עשויה להידון מחר בבית-משפט. הפתרון לכך הוא פתרון חקיקתי. ברגע שעובד עושה החלטה של שיקול דעת ויודע שהוא יכול מחר להיות נדון בבית-משפט גם כאשר ההחלטה נעשתה בתום-לב, זה בעייתי.

"נסרדישי הרגיע את המערכת, אבל גם הוא, כמו כל מנהל רשות אחר, לא יכול לתת ערובה לעובדים במערכת, בכל רמה שהיא, שמחר לא יבוא מאן דהוא ויגיד להם 'תשמעו אתם עשיתם פה משהו לא כשר ואני מעמיד אתכם לדין'. הפתרון לא נעוץ בגיבוי של מנהל רשות המסים ונסרדישי נתן גיבוי לעובדים שלו, כך שהוא היה בסדר".

ומוסיף מנירב, "לא נתנו לנסרדישי קרדיט בכלל לאורך כל הקדנציה, ואני חושב שטעו. למרות שלא נתנו לו קרדיט, הוא שימש דוגמה אישית לעובדים, ולמרות שלכאורה בחרו בו בלית ברירה הוא הוכיח לכולם מעל ומעבר שהם טעו, ובגדול".

פעולות שיקום

עו"ד נח: "גם אם היכולת לקבל החלטות ברשות עדיין פגועה, אסור לשכוח שמצד שני יש יציבות. את השורות מילאו אנשים טובים, ברמה המקצועית נעשו המון דברים, ואחרי כל מה שעברנו, ועברנו לא מעט, לעשות שם מהפכות ורעש, יכול היה לגרום נזק. יהודה הצליח לייצב את הרשות. עכשיו הבא בתור יצטרך להמשיך הלאה ממקום טוב יותר ממה שניתן ליהודה. לבא בתור יש בהחלט כלים לעשות דברים מדהימים בזכות נסרדישי".

* איך אתה מסביר את חוסר הפרגון כלפיו?

"לאור כל מה שקרה ברשות המסים, רצה הגורל והייתה הפרשה הראשונה ברשות, ואחרי זה גם הפרשה השנייה (פרשת שחיתות חדשה לכאורה בחשד שראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות-מרכז, דוד ואנונו, הפעיל מנגנון שוחד לטובת נישומים, א' ל"ו), אז הרשות הפכה לשק חבטות. וזה תופס תאוצה. כל בעיה זה פתאום רשות המסים, אז נסרדישי ספג את כל האש, כי הוא עמד בראש המערכת רגע אחרי שהכול התמוטט. הביקורת היא כלפי רשות המסים, לאו דווקא כלפי יהודה".

בסיכומו של דבר, יש לנסרדישי מבקרים ואוהדים גם יחד, וזו כנראה הוכחה לכך שהוא עשה משהו נכון. מעבר לכך, נראה שבמבחן התוצאה נסרדישי הוכיח את עצמו, והקבלות נערמו על שולחנו. החל מההתמודדות עם המשבר הכלכלי, לאחר שסיים את שנת 2009 עם עודף מס של 4.8 מיליארד שקל, דרך הרפורמות השונות (בהן הקלות במס לתושבים חוזרים ולעולים; הטיפול בקבוצות הרכישה ועוד) וכלה בהקמת יחידת "יהלום" במטרה להילחם בפשיעה המאורגנת.

עו"ד רובין מסכם את הקדנציה של נסרדישי: "הוא היה אדם בעתו לתפקיד, כיוון שבעת שהוא מונה היו מחנות סוערים וצהובים ברשות המסים, וצריך היה למנות מישהו שישכין שלום קודם כול בין השונאים השונים, ויהיה מגדלור של יציבות מקצועית ושפיות מערכתית. את כל זה הוא הביא בצורה מושלמת. הוא איש בעל ניסיון רב בתחום הציבורי, חרוץ, ומוכן ללמוד גם תחומים שאינו בקי בהם עד הסוף, והוא עשה את מלאכתו נאמנה.

"יחד עם זאת, צריך לומר, שמערכת כל-כך גדולה, לא ניתנת לשיקום מלא תוך קדנציה אחת. בייחוד קשה הדבר כשאירועים פליליים רודפים אירועים פליליים בתוך המערכת השברירית הזאת. הגם שמחליפו יצטרך לעשות גם כן פעולות שיקום לא מבוטלות, אין בכך כדי לגרוע מפועלו של נסרדישי בתקופת כהונתו. בפרספקטיבה של שנים ידעו להעריך מאוד את חלקו בעשרות השנים שבהן הוא שרת את רשות המסים".

רפורמות בתקופת נסרדישי
 רפורמות בתקופת נסרדישי

רזומה
 רזומה