"ברק אובמה גרם למשבר הכלכלי - ייאבד את משרתו"

הכלכלן דיוויד ויידנר, למרקטווץ': "הנשיא שתפס את בן לאדן - עשוי לאבד את משרתו" ■ לדבריו, "תקופת אובמה מאופיינת במיתון גדול - ואובמה לא יצא עם שום פיתרון"

"הנשיא אובמה, שהצליח להעביר את תוכנית הבריאות, לסיים את מלחמה לא פופולרית באפגניסטן ובדרכו לסיים אחת נוספת, הנשיא שהצליח לתפוס את אסומה בן לאדן - חרף כל ההישגים, עשוי לאבד את משרתו", כותב הכלכלן דיוויד ויידנר באתר הפיננסי מרקטווץ'.

לדברי ויידנר, אובמה נאלץ להתמודד בקדנציה הנוכחית שלו עם קשיים שלא חוו נשיאי ארה"ב הקודמים - דוגמת ביל קלינטון וג'ורג' בוש - שמאיימים על האפשרות כי הנשיא ייבחר לקדנציה נוספת. "תקופת הנשיאות של אובמה, מאופיינת במיתון גדול, במסגרתו התמ"ג צנח ב-7% ברבעון אחד והאבטלה זינקה מעל 10%, הרמה הגבוהה ביותר מזה 26 שנה".

דבריו של ויידנר מקבלים משנה תוקף ברקע תסכולו הנוכחי של אובמה מהניסיון להגיע להסכם פשרה על העלאת תקרת החוב הממשלתית בארה"ב, בהיקף של 14.3 טריליון דולר. היום בקונגרס תתקיים הצבעה על העלאת התקרה בכ-2.4 טריליון דולר, אולם אובמה צפוי להטיל עליה וטו, שכן אינה כוללת העלאת מיסים.

"אתם יכולים להאשים את עוזריו כמה שתרצו - אבל העובדה היא שאובמה לא יצא עם פיתרון לתוכנית", כותב ויידנר. הוא מסביר כי הסיבה המרכזית לכך שנשיא ארה"ב המכהן לא ייבחר לקדנציה נוספת, הינה כי לא השכיל להקיף עצמו בחבורת עוזרים ומומחים שמוכנים לנקוט בצעדים דרסטיים, כדי להניע מחדש את כלכלת ארה"ב.

"הצוותים של אובמה העניקו פרסים לתעשיית הבנקים בארה"ב תחת האמתלה של הצורך 'להציל את הכלכלה', תוך שהם זונחים את אזרחי ארה"ב, שמשוועים למשרות, אשראי וכוח צריכה", מפרט ויידנר, שמסביר כי הנזק של אובמה "כבר נעשה".

חוסר הפעולה מצידו של ממשל אובמה, הוא הסיבה להאטה בצמיחת הכלכלה בארה"ב, מסביר ויידנר. לדבריו, "רבים מהאמריקנים מרגישים עניים יותר, בגלל שהם באמת עניים יותר". אפילו לאחר שהם חוסכים יותר, ושוק המניות מזנק, מחירי הנדל"ן ממשיכים לצנוח בשיעורים גבוהים.

ויידנר מבהיר כי במקום להזרים התחייבויות נוספות לבנקים בארה"ב, הדורשות "תספורות" נוספות מהמשקיעים ומגדילות את הנטל על החברות הגדולות, ממשל אובמה "הרחיב את שוק הדיור". לדבריו, "הממשל של אובמה הוא שגרם למשבר הכלכלי - זה לא היה נכון בהתחלה, אבל זה נכון עכשיו".