בלווטניק השקיע 9.5 מ' ד' בסטארט-אפ הישראלי Get Taxi

החברה מפעילה תחנת מוניות וירטואלית, שהצרכן הסופי יכול באמצעות אפליקציה ייעודית להזמין מונית ישירות למיקום בו הוא נמצא ■ "בלווטניק הוא משקיע חלומי - הוא משקיע במשהו שהוא מאמין שיניב לו כסף"

איש העסקים האמריקני, לן בלווטניק, השקיע 9.5 מיליון דולר בחברת הסטארט-אפ הישראלית Get Taxi. ההשקעה, שנסגרה לאחרונה, מצטרפת להשקעה קודמת של מייסדי החברה, שחר סמירין, יזם סדרתי ולשעבר מנהל פעילות קומברס ברוסיה, ומייסד נוסף.

חברת Get Taxi הוקמה בדיוק לפני שנה, ביולי 2010, והחלה להפעיל את המוצר שלה בתחילת השנה הנוכחית. מדובר על תחנת מוניות וירטואלית, שהצרכן הסופי יכול באמצעות אפליקציה ייעודית להזמין מונית ישירות למיקום בו הוא נמצא. האפליקציה מזהה לבד את המיקום באמצעות התקן GPS במכשיר ושולחת הודעה על כך למוקד של Get Taxi. המשתמש מקבל חיווי על זהות הנהג ועל משך הזמן עד להגעת המונית למיקומו.

"בלווטניק הוא משקיע חלומי", מודה מנכ"ל Get Taxi, דוד גלטמן, שהגיע לחברה לאחר שנים של עבודה בתחום ההיי-טק באמדוקס ובקומברס. "שחר הכיר אותו מהשקעה אחרת (באתר קופונים מוביל ברוסיה בו השקיע 5 מיליון דולר - ר.ג) ושכנע אותו להשקיע. בלווטניק זה לא בן אדם שבא לעשות סיבוב אלא הוא משקיע במשהו שהוא מאמין שיניב לו כסף", אומר גלטמן ומוסיף כי בלווטניק משקיע בתעשיות קיימות שניתן לשנות מהקצה אל הקצה.

בלווטניק, שהונו מוערך ב-7.5 מיליארד דולר ודורג במקום ה-93 של עשירי "פורבס", התמודד לפני כשנה על רכישת בזק מול שאול אלוביץ' ובעבר ניהל מו"מ על רכישת העיתון "מעריב" והוא שותף בחברת RGE של אביב גלעדי ואודי רקנאטי, המחזיקה בערוץ הספורט וערוצי תוכן נוספים.

לצד הודעת הגיוס, בחברה השיקו השבוע את שירות הזמנת המוניות שלהם גם בלונדון, לאחר חודשים ארוכים של בחינתו ברמת גן ובתל אביב. לדברי גלטמן, היה לחברה מספיק כסף להמשיך לבד, אבל ההשקעה הזו תעזור להם להיכנס גם לפריז ולמוסקבה ("זמן ההמתנה שם היום למונית הוא 45 דקות").

בדומה למודל שיאפיין את הכניסה של Get Taxi לשוק המוניות הצהובות-שחורות בלונדון, את תחילת הדרך בישראל ביצעה החברה מול לקוחות עסקיים. לאט לאט הם פתחו את השירות גם ללקוחות פרטיים ואפשרו להנגיש את הזמנת המוניות בקליק לציבור הרחב. התכנון בישראל הוא להרחיב את השירות לגוש דן כולו ובהמשך לשאר הארץ.

בלונדון, אגב, מתכננת החברה להגיע בהמשך גם ללקוחות הגדולים באמת, שלדברי גלטמן מזמינים מוניות בחצי מיליון ליש"ט בחודש. החברה מעסיקה בסה"כ 50 עובדים, כשבישראל נמצאים 17 עובדים. בנוסף, פועלת החברה מול עשרות נהגי מוניות, שמשלמים תעריף חודשי עבור ניהול הנסיעות שלהם. החברה מתחרה מול אפליקציות שונות בעולם בכלל ובפרט בישראל, שם מתמודדת מולה גם חברת סלקום עם אפליקציית "קליק למונית".

מה המודל הכספי שלכם?

גלטמן: "יש שני מודלים: הראשון הוא תשלום מנהגי מוניות עבור שירותי תחנה על בסיס חודשי. "אנחנו מספקים כמות מספיקה של נסיעות והם משלמים תעריף חודשי - אם בת"א לוקחים 1,500-2,000 שקל לנהג בחודש, אנחנו לוקחים 350 שקל ומתחייבים לספק עבודה דומה", אומר גלטמן. מודל נוסף מבוסס על לקוחות Pre Paid, לקוחות עסקיים גדולים שמסכמים איתם את המחיר מראש והנסיעות מבוצעות ללא הפעלת מונה.

גלטמן מסביר כי בחברה מתכננים בתוך חודש וחצי לאפשר לנוסעים לשלם ישירות דרך האפליקציה, על-ידי פרטי כרטיס אשראי מול החברה עצמה. כך, מי שחשש עד היום לשלם באשראי לנהג המונית, יוכל להסדיר הכרטיס מול החברה ולשלם באמצעות הסלולרי שלו בתום הנסיעה.

בשונה מסטארט-אפים ישראלים רבים שבונים מוצרים ישירות לשוק האמריקני ומדלגים על השוק המקומי, Get Taxi התחילו קודם מישראל. "שוק המוניות בארץ מפותח מאוד", מסביר גלטמן את ההחלטה. "תל אביב ורמת גן היוו עבורנו מקום טוב לבדוק איך השירות שלנו מתמודד בתחום. מעבר לכך, הישראלים הם מאוד Early Adopters ואנחנו בטוחים שזו הייתה החלטה נכונה. ככה אנחנו מגיעים ללונדון עם כל הניסיון שיש לנו בישראל".

חברת Get Taxi נאלצת להתמודד עם תחרות מצד סלקום וחברות אחרות בישראל ובעולם, אבל גם עם שוק המוניות הרגיל שמן הסתם ממשיך לעבוד כרגיל. עם זאת, גלטמן סבור שיש כאן הבדל מהותי ביחס לנהגים מאשר בתחנות אחרות. "תחנות מוניות מתנהגות לרוב הנהגים בצורה לא הוגנת. יש בכל תחנה כמה מובילים והשאר נחותים יותר ולא מקבלים לרוב נסיעות טובות ומתגמלות".

באשר לתוכניות עתידיות, מסביר גלטמן כי בכוונתם להשקיע יותר בזמן הקרוב בפרסום במדיה החברתית בישראל - פייסבוק, טוויטר ויו-טיוב - לאחר שבחרו לאחרונה במשרד הפרסום של באומן בר ריבנאי. באשר להתפתחות החברה עצמה, לדברי גלטמן בשנה הבאה הם כבר צופים רווחים ראשונים מהפעילות בישראל לאחר שכיום הם רושמים הכנסות של עשרות אלפי דולרים. כמו כן, מתכננים להגיע בשנים הקרובות גם לברלין, מדריד, רומא ובהמשך גם לארה"ב.