המחיר המגוחך של בתי ההשקעות

באופן אירוני הכסף גם יותר בטוח אצלם. בבנק, כל פקיד זוטר יכול למשוך מזומן מחשבונכם

מבט על הדוחות של חמשת הבנקים הגדולים במדינה מלמד כי הם גובים יותר מ-3 מיליארד שקלים מעמלות המסחר בניירות ערך מדי שנה, כ-25% מהכנסות הבנקים מעמלות בכלל. זה נתון מדהים.

ההכנסות האלה מגיעות משתי עמלות עיקריות: עמלת דמי ניהול חשבון ניירות ערך (שבעבר נקראה דמי משמרת) ועמלת קנייה ומכירה. דמי ניהול שנתיים ממוצעים בבנק עומדים על כ-0.6%-0.5% מהשווי הכספי של התיק. זו עמלה שנגבית ללא כל הצדקה, היות והבנקים כבר מזמן אינם שומרים פיזית את שטרי המניות או את איגרות החוב שרכשתם במרתפים, אלא אוגרים אותם בצורה ממוחשבת בלבד.

העמלה השנייה היא על קנייה ומכירה. הבנקים גובים מלקוחותיהם עמלות מסחר של 0.5%-0.2% לפחות משווי הפעולה, ובנוסף, עמלת מינימום של בין 5 ל-10 שקלים לפעולה. גם אם אתם סוחרים בתדירות נמוכה בלבד, יחד עם דמי ניהול התיק, העמלות האלה עשויות להסתכם לשיעור גבוה מ-1% משווי התיק.

מהו הפתרון? בתי השקעות (ברוקרים פרטיים) אין-ספור המציעים את אותו השירות שנותנים הבנקים, אבל במחירים מגוחכים. אצל הברוקרים הפרטיים תוכלו לפתוח תיק השקעות שממנו ייגבו כ-15 שקלים לחודש של דמי ניהול לכל היותר, ועמלות הקנייה והמכירה יעמדו על כ-0.1% לניירות ערך ישראליים וללא עמלת מינימום לפעולה. יותר מזה, חשבון העו"ש שלכם גם יזוכה בריבית יומית של סביב פריים מינוס 2.2-2.3, משהו שלא תקבלו בבנקים אפילו על פיקדון לטווח בינוני או ארוך.

האם הברוקרים הפרטיים הם באמת גופים אמינים ויציבים? התשובה היא בהחלט כן. מדובר בבתי ההשקעות הגדולים במדינה, בעלי ותק של שנים רבות וניהול קרנות פנסיה, קופות גמל והשקעות אחרות במיליארדי שקלים עבור לקוחות רבים, כולל אתכם.

באופן אירוני, אולי, כספכם אפילו יהיה בטוח יותר אצלם. בבנק, כל פקיד זוטר יכול לבצע משיכת מזומנים מחשבונכם. אצל ברוקר פרטי, לעומת זאת, הגם שכספכם ישב בכספות הבנק, הוא יישמר בחשבון נאמנות, כך שלאיש מאנשי בית ההשקעות אין היתר או אפשרות למשוך ממנו כספים. כל מה שבאפשרותו לעשות בחשבון שלכם הוא לבצע את פעולות המסחר על-פי הנחיותיכם.

גם במקרה של פשיטת רגל כספכם בטוח, היות שניירות הערך רשומים על-שמכם. אם בית ההשקעות יגיע לחדלות פירעון, הנאמן יפנה אליכם ויבקש את אישורכם להעביר את הכסף לבית השקעות אחר, על-פי בחירתכם. אגב, עד היום לא ראינו אף בית השקעות ישראלי פושט רגל, אבל כן ראינו את זה קורה לבנק.

באיזה ברוקר לבחור?

את החשבון הפרטי שלי אני מנהל זה שנים רבות דרך מגדל שוקי הון, ולכן אני יכול להעיד שהם אמינים, נוחים וזולים (באתר שלי יש פירוט נוסף בעניין). פרט למגדל, יש מגוון רחב של ברוקרים אמינים נוספים שיציעו לכם פחות או יותר את אותן העמלות, ולכן אין צורך להתלבט יותר מדי.

בשורה התחתונה: אל תתעצלו, והעבירו את חשבון ההשקעות שלכם לברוקר פרטי. זה יחסוך לכם אלפי שקלים לאורך שנות ההשקעה שלכם.

גילוי נאות: הכותב לא ירוויח מאומה מזה שתפתחו חשבון אצל מי מהברוקרים הפרטיים, ומנהל בלוג השקעות בכתובת: www.bursa4u.com