נתניהו הורה לקדם הקמת נמל התעלה באילת

על פי התכנית, ישונעו מכולות מאילת לאשדוד באמצעות רכבת, ובכך ייווצר נתיב מסחר אלטרנטיבי לתעלת סואץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לקדם את תכנית הקמת נמל התעלה באילת, כך נודע ל"גלובס". זאת, על רקע הצעות מצד חברות סיניות להקים את הנמל, שמתוכנן להיבנות בחוף הצפוני של אילת. הקמת נמל התעלה תאפשר בעתיד חיבור של קו הרכבת לאילת ישירות לנמל ותיצור נתיב סחר אלטרנטיבי לתעלת סואץ.

תכנית נמל התעלה הוצגה לראש הממשלה בדיון שנערך השבוע בנושא פיתוח העיר אילת, בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה, ראשי אגף התקציבים, ראש עיריית אילת ונציגי חברת נמלי ישראל (חנ"י). התכנית עוררה בעבר הסתייגות באוצר בשל טענה לאי כדאיות כלכלית.

תכנית נמל התעלה נכללת בתכנית השער הדרומי לפיתוח העיר אילת עד 2030, שהכין ד"ר יעקב שיינין. בנוסף הוצגו לראש הממשלה תכניות של יואב צוקרמן, סמנכ"ל תכנון בחנ"י, ושל צ'רלי סלומון, סמנכ"ל משרד התחבורה לתכנון כלכלי.

פעילותו הכלכלית של נמל אילת מוגבלת כיום בגלל מחירי התובלה היבשתית מאילת למרכז הארץ שאינם מצדיקים ייבוא מכולות דרך הנמל. בנוסף, לא ניתן לחבר את הנמל לרכבת בגלל המגבלות הטופוגרפיות שמחייבות לשקע את קו הרכבת בעלות של כמיליארד שקל. על פי תכנית השער הדרומי, תיחפר תעלת מים עמוקים בקצה הצפוני של אילת, בסמוך לגבול עם ירדן. נמל התעלה שיהיה מחובר לקו רכבת יוכל לקלוט מכולות שישונעו ברכבת למרכז הארץ.

ייבדק החיוב לייבא רכב מהמזרח דרך אילת

משרד התחבורה החל בבדיקת המעמד המשפטי של הנוהג המחייב יבואני רכב לייבא כלי רכב מהמזרח הרחוק דרך נמל אילת. חברת נמל אילת נמצאת בהליכי הפרטה וכ-12 קבוצות מתמודדות עדיין בהליכים לקראת המכרז לרכישת החברה.

מקור ההכנסה העיקרי של נמל אילת כיום הוא יבוא רכב מהמזרח ואולם "גלובס" דיווח לאחרונה כי גורמים במשרדי הממשלה מטילים ספק בחוקיות ההוראה שמחייבת יבואני רכב לייבא כלי רכב המיוצרים באסיה דרך נמל אילת. בעקבות הפרסום נערכה פגישה בימים האחרונים בהשתתפות נציגי משרדי התחבורה והמשפטים, כדי לבדוק את המשמעויות המשפטיות של המדיניות והאם יש מקום לעגן אותה בחקיקה.

יו"ר דירקטוריון חברת נמל אילת, עו"ד יאיר חזן, אמר ל"גלובס" כי פגיעה בהיקף ייבוא כלי הרכב לנמל אילת תביא לסגירת הנמל. חזן קרא לממשלה לקבל החלטה שמחייבת יבוא כלי רכב דרך אילת וציין כי מדובר בנמל בעל חשיבות אסטרטגית. לדבריו, "זו כבשת הרש של הנמל. נוכל להתחרות עם נמלי אשדוד וחיפה בתנאים שווים כשלנמל תהיה רכבת ומקורות נוספים לפעילות כלכלית שתחזיק אותו. יחד עם זאת, גם היום יבואני הרכב מייבאים דרך אילת משיקולים כלכליים בגלל עלויות ההובלה והאחסון הנמוכות.