הפועלים במו"מ להגדיל החזקותיו בפועלים אי.בי.אי ל-40%

הבנק החזיק בעבר ב-30% מהמניות בחברת החיתום, וירד ל-20% בעקבות הרפורמה בענף

ההשתהות של רשות ניירות ערך בטיפול בשינויים המתרחשים בשוק החיתום מחזקת את פעילות הבנקים בתחום. בנק הפועלים מנהל מו"מ עם בעלי המניות השונים בפועלים אי.בי.אי, במטרה להגדיל החזקותיו בה, כך דיווחה היום חברת החיתום שבראשות רונן צלניר. לפי הערכות בשוק, מטרת הגדלת החזקות הבנק היא חיזוק הקשר בינו לבין חברת החיתום.

כיום מחזיק הבנק באמצעות החברה-הבת פועלים שוקי הון קרוב ל-20% מהמניות, ובעלי מניות נוספים בפועלים אי.בי.אי הם בית ההשקעות אי.בי.אי, המחזיק ב-34.3%, וצלניר שמחזיק ב-8.5%. שאר בעלי המניות הם גופים מוסדיים ועילדב השקעות של רוני שטרנבך.

פועלים אי.בי.אי נסחרת לפי שווי של 161 מיליון שקל. סביר להניח כי אם תצא העסקה לפועל, יגדיל הבנק את אחזקותיו לכ-40% מהחברה, אולם טרם נקבע באיזו דרך - האם בדרך של הקצאת מניות ודילול בעלי המניות הקיימים, או בדרך של רכישת מניות מידי אחד או יותר מבעלי העניין. שווי המניות שבידי בנק הפועלים כיום עומד על 32 מיליון שקל.

שינויים במאזן הכוחות

מאזן הכוחות בין הבנקים לחברות החיתום עבר לא מעט שינויים בשנים האחרונות. בעבר שלטו חברות החיתום הבנקאיות של לאומי ופועלים ללא עוררין בשוק החיתום.

על רקע כוחן, עלתה ביקורת לניגוד עניינים בין חברות חיתום בנקאיות ששייכות גם לבנק שנותן אשראי, לאותן חברות שמנפיקות בשוק ההון. בעקבות הביקורת יצאה לפני ארבע שנים רפורמה בשוק החיתום, שקבעה כי חברת חיתום הקשורה לבנק לא תוכל להיות חתם מוביל לחברות עם חוב מהותי לאותו בנק.

בעקבות הרפורמה, נחלשו חברות החיתום הבנקאיות, והתחזקו אלו המשתייכות לבתי ההשקעות. כמו כן בעקבות הרפורמה ירד בנק הפועלים בהחזקותיו בחברה. הוא החזיק בעבר בכ-30% מפועלים אי.בי.אי, אולם הוא מכר את אחזקותיו בכמה שלבים וירד לאחזקתו הנוכחית.

עוסקים בהפצה, לא בחיתום

אלא, שבשנתיים האחרונות, חברות החיתום עוסקות בעיקר בהפצת ניירות ערך ולא בחיתום (החתמים אינם חותמים על התשקיף), ולכן המגבלה שנקבעה ברפורמה אינה אפקטיבית ולא חלה עליהם.

בבנק הפועלים, שם ראו כנראה את השינויים, הבינו כי הם יכולים להגדיל את אחזקותיהם וליהנות יותר מרווחי החברה. בינתיים, נזכיר, על רקע המצב בשוק החיתום, גם בנק לאומי התחזק מאוד בתחום זה, וחברת החיתום שלו נחשבת לאחת המובילות בשוק.

רשות ני"ע מודעת למצב שבו חתמים משמשים רק כמפיצים כבר תקופה ארוכה, וכפי שנחשף ב"גלובס" לפני כשנה, היא שוקלת לחייב את החתמים לחתום על כל תשקיף. טרם נעשו צעדים אופרטיביים בעניין, אולם ידוע כי הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות של יו"ר הרשות הנכנס - פרופ' שמואל האוזר.

פועלים אי.בי.אי היא אחת מחברות החיתום הגדולות והמובילות בשוק, והיא מנוהלת על-ידי ארז גולדשמידט. החברה הובילה ברבעון השני של השנה 14 הנפקות - כמעט פי שלושה מאקסלנס וכלל חיתום, שהובילו כל אחת חמש הנפקות.

בתוך כך, בימים האחרונים החליט דירקטוריון החברה על עדכון תנאי ההעסקה של מספר בכירים בחברה, ביניהם המנכ"ל גולדשמידט. הוא יעניק שירתי ניהול באמצעות חברה שבבעלותו, תמורת 60 אלף שקל בחודש (לעומת 36 אלף שקל כיום), ומ-2012 תמורת 66 אלף שקל בחודש, בתוספת הוצאות נלוות. כן יזכה גולדשמידט למענק של 7.5% מרווחי החברה מפעילות חיתום (לעומת 5% כיום), שתקרתו המקסימלית תהיה 3 מיליון שקל. על רווח שמעל ל-25 מיליון שקל, יזכה גולדשמידט ל-400 אלף שקל נוספים, ורווח נקי של 30 מיליון שקל יזכה אותו בחצי מיליון שקל.