יובל שטייניץ על מגש הכסף

ביבי זיהה את בעיית הדיור לפני שנים, וכן את מחדלי הוועדות - אך מה עשה בכל הידע הזה?

1. אמת צרופה יצאה אתמול (א') מלשכת ראש הממשלה ומלשכת שר האוצר: אין עימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר יובל שטייניץ. זה נכון. אין עימות, אין מחלוקת. יש רק דבר אחד: נתניהו מחפש קורבן להניח על מזבח האוהלים. קורבן קל, מנומס, שתלוי בו לא במעט, לא ילכלך אותו ולא ישלוף את השפנים המסתתרים בכובעו. שטייניץ מתאים לזה. אריאל אטיאס מש"ס, ממש לא. טיפוס אחר עם גיבוי פוליטי אדיר.

להניח את הראש של שטייניץ על מגש הכסף - זו המצאה של קואליציה של המזמזמים הקרובים לאוזן הראש, המושכים בחוטים נסתרים במשרדו, וכמה שרים בממשלה ואינטרסנטים בליכוד. וזה לא ששטייניץ עשה כל מה שצריך וכל מה שיכול היה לעשות. שטייניץ כנתניהו. שניהם לא עשו - כי שניהם לא זיהו את עומק התסכול בציבור. לא הבינו שכיכר אל תחריר בקהיר קרובה לכיכר רבין.

2. נתניהו מבוהל מהתעצמות המחאה. מזיע. הוא יודע שלא מדובר רק בדיור, ולא רק במחאה נגד הממשלה. הוא יודע שהמפגינים צודקים, יודע שאינטרס הציבור הרחב הלא מאורגן מצוי כל השנים - אצל כל הממשלות וכל הפוליטיקאים הלא- סקטוריאליים - מחוץ לתמונה. מצד שני, מי כמוהו מכיר בכך שאין פתרונות קסם שיספקו את ההמון הרעב.

אף על-פי שגם נתניהו יודע ש"המחאה האותנטית" של זוגות צעירים, לומדים, משרתים, עובדים, הולכים למילואים ומשלמים מסים - כבר שינתה פניה. טרמפיסטים פוליטיים, הומלסים ומובטלים-מרצון עלו על העגלה, והם שימוטטו אותו. הבעיה שלו היא שזה לא יקרה כל כך מהר.

בינתיים הוא במצור - והוא חייב להיחלץ ממנו. שטייניץ מיועד להיות המחלץ. נתניהו לא יעז לפטר אותו, שכן בכך הוא יודה בכישלונו הוא, כראש ממשלה ושר-על כלכלי שמעל שר האוצר. אז עכשיו דוחקים את שטייניץ לפינה. שיתפוטר מרצון.

3. אמת צרופה הוציא מפיו ראש הממשלה היום בפתח ישיבת הממשלה. הוא באמת זיהה את בעיית הדיור עוד לפני שנים, הוא אכן העמיד אותה במרכז התוכנית הכלכלית שלו עוד שהיה באופוזיציה. שנים הוא מדבר על המונופול הממשלתי, ה"גוף מסורבל", מינהל מקרקעי ישראל, שמחזיק את הקרקעות ו"מוציא אותן טיפין טיפין, מעט דירות במחירים אסטרונומיים...". נתניהו גם זיהה את המחדלים המתמשכים בוועדות התכנון "המסורבלות ביותר בעולם המערבי", שנדרשות להן חמש שנים ומעלה לתכנן דירה בישראל. הוא באמת ידע.

ומה עשה עם הידע הזה? הקרקע החלה לבעור, אבל נדרשו לו שנתיים, מאז עבר בכנסת חוק הרפורמה במינהל ועד שנסגרו החורים עם העובדים. 24 חודשים תמימים, כולל עשר פגישות במשרד ראש הממשלה, עבור הסכם עם מערכת של 700 עובדים. אז כמה יובלות יידרשו לו לעשות סדר בחברת החשמל על 15,000 עובדיה? בתעשייה האווירית, בנמלי האוויר והים על עשרות אלפי עובדיהם? הרי גם אלה חובקים חלק נכבד מהניצול הציני של הציבור. שלא לדבר על העובדה שנתניהו ממשיך לברוח מכל הכרעה בעניין שינויי ייעוד של הקרקע החקלאית המצויה בחכירה חקלאית של מושבים וקיבוצים. הרי זו עתודת הקרקע היחידה הקיימת, אלה הקרקעות שעליהן ייבנו השכונות העתידיות.

4. משה כחלון - התחילו לתפור לו חליפות. הוא יציל אותנו, אומרים היועצים האישיים לנתניהו. כחלון אהוד, אהוב, מאמינים לו, הוכיח עצמו, אמיץ, גם מזרחי, מגבעת אולגה, לא מדבר בשפה מליצית, אמא שלו הפכה לאמא של כולם. אם נתניהו יאמין שקירות הבית הולכים להתמוטט עליו בגלל האוהלים, אם יחליט להישרד בדרך של שינויים בסדרי עדיפויות ופתיחת תקציב המדינה, כדי לתת מענה לכל הדרישות החברתיות - אז כחלון הוא האיש הנכון עבורו.

מצדו של כחלון, זאת תהיה טעות קשה שיכולה להיות קטלנית לעתידו הפוליטי. הוא עלול להיות עמיר פרץ והמשקפת עם המכסה. המערכת הפוליטית נכנסת לתקופת בחירות ממושכת, הכלכלה העולמית באי וודאות שוודאי תשפיע על ישראל. הוא לא מיומן ולא יהיו לו ימי חסד.

כחלון יודע לתת מענה אמיץ ברמת המיקרו: סלולר בזק, אינטרנט. האם יוכל ביום אחד להפוך את זה ממדיניות נקודתית לרמת מאקרו? לשלוף מענה לכשלים המרובים במשק?

5. נתניהו מוכרח לתת מענה מיידי להרגעת המאהלים. בדיור ובחברה. אין צדק חברתי מעכשיו לעכשיו ואין דירות מהיום למחר. לא לרכישה ולא להשכרה. אבל יש כמה אפשרויות מיידיות. הודעה ראשונה: התחלת בנייה להשכרה בת השגה. של אלפי דירות. הפחתת המחיר תהיה על חשבון דחייה לאורך שנים בתשלום מחיר הקרקע למינהל. בצמוד לזה קביעת קריטריונים ממלכתיים לזכאים, כדי שלא תהיה חגיגת השכרה למקורבים.

הודעה שנייה: תמיכה בהצעת החוק המונחת בוועדת כספים לדחייה, או ביטול, ההפחתה במס חברות, מ-24% היום ל-23%, המיועדת לינואר 2012.

הודעה שלישית: הוספת מדרגת מס גבוהה למשתכרי שכר גבוה במיוחד. יש כאלה שכבר התחילו לדבר על מסי עזבון.

הודעה רביעית: מינוי ועדה. כמה וועדות. לדיור, למחירי המזון וגם לבדיקת עומס המסים העקיפים שהוטלו על הציבור בשנים האחרונות. וקודם כול הודעה על הפחתת המע"מ המשולם על הבלו בדלק.