מגעים עם הרשות הפלסטינית למכירת גז מ"תמר"

התגלתה שכבת גז נוספת במאגר, והיקף עתודות הגז עודכן מ-8.7 ל-9.14 טריליון רגל מעוקב

השותפים בתגלית הגז "תמר" מנהלים מגעים עם הרשות הפלסטינית למכירת גז טבעי מהמאגר לתחנות כוח שייבנו בשטחי יהודה ושומרון. מדובר בכמות כוללת של כמיליארד מ"ק (BCM) שתספק את צרכיהן של שלוש תחנות כוח שאמורות להיבנות בג'נין, ביריחו וברמאללה. המגעים זכו לברכת משרד ראש הממשלה.

דבר קיום המגעים נחשף בתשקיף שפרסמה ביום חמישי האחרון השותפות דלק קידוחים , שבו היא מציינת כי היא "בוחנת את האפשרות לייצא את הגז לרשות הפלסטינית ולמדינות שכנות", כשהכוונה היא למצרים ולירדן. מבדיקת "גלובס" עולה כי בין הצדדים התקיימו כבר כמה פגישות, שנערכו במקומות "ניטרליים", ובהם עמאן בירת ירדן, בקפריסין וביוון.

בפגישות השתתפו נציגי קבוצת דלק ונובל אנרג'י , בעלי הזכויות הגדולים ב"תמר", וכן נציגים רשמיים של הרשות הפלסטינית והחברות הפרטיות המעורבות בהקמת התחנות. החברות הפרטיות מיוצגות בישראל על-ידי ג'ינה כהן, לשעבר מנהלת המשרד הישראלי של בריטיש גז.

אספקת הגז לרשות הפלסטינית תאפשר לישראל להתנתק מחובתה לדאוג לצורכי החשמל של האוכלוסייה הפלסטינית ביו"ש, ותאפשר להגדיל משמעותית את רזרבת הייצור של חברת החשמל. הרשות הפלסטינית, הנחשבת ללקוח הגדול ביותר של חברת החשמל, צורכת כ-7 אחוזים מכלל החשמל שמספקת החברה. תשקיף דלק קידוחים חושף גם כי שכבה נוספת המכילה גז טבעי התגלתה במאגר "תמר". בתשקיף נכתב, כי " מאגר גז טבעי חדש נתגלה בתא השבר שבו נקדח קידוח "תמר 2", הכולל שכבת חול בעובי כולל של 25 מטר ("שכבה D")".

לא מרעיש

המאגר התגלה במהלך ביצוע קידוח "תמר 3", בעומק של 5,160 מטרים, כולל עומק מי הים, והוא נמצא מתחת לשלושה מאגרי-המשנה שהתגלו ב"תמר 2" (שכבות A,B,C). לפי הערכות, שכבת הגז החדשה, שזכתה לכינוי D, עשויה להכיל בין 0.5 עד 1.5 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי. במסגרת התשקיף מגלה דלק קידוחים, כי היקף עתודות הגז לפיתוח (P2) ב"תמר" עודכן ב-30 ביוני מ-8.7 ל-9.14 TCF, על-ידי חברת NSAI.

כמויות הגז החדשות שעשויות להימצא ב-D אינן נראות מרעישות יחסית להיקף עתודות הגז במאגר כולו, אך למען הפרופורציות כדאי להזכיר כי גודלו של מאגר מארי-B של ים תטיס, שמספק כשלושה רבעים מצריכת הגז של המשק הישראלי מאז 2004, עומד על 0.5 TCF.

ואולם ההשלכות המעניינות ביותר שישנן בדיווח של דלק קידוחים אינן לגבי מאגר "תמר", אלא לגבי "לווייתן", ששטחו גדול מתמר פי שלושה. בקידוח "לוויתן 1" התגלה מאגר גז טבעי בהיקף 16 TCF, אף הוא בשכבה NG10 המכונה חולות תמר. הגילוי כי פוטנציאל הגז בחולות תמר גדול מכפי שסברו עד כה, עשוי להניב בעתיד עדכון משמעותי גם של עתודות הגז לפיתוח ב"לוויתן" וכן במאגרים דומים, אם יתגלו, כמו למשל באחד משני המבנים שברישיונות "מירה" ו"שרה".