בהתאם להערכות: פישר מותיר הריבית ברמה של 3.25%

החלטת הריבית - בהתאם לצפי: "בהתאם לתהליך החזרת הריבית לסביבת ריבית 'נורמאלית' וביסוס האינפלציה בתחום היעד" ■ ב"י על שוק הדיור: "קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה"

הערב בשעה 17:30 פורסמה החלטת הריבית החודשית של בנק ישראל, במסגרתה נודע כי הבנק הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 3.25% - וזאת, בהתאם לציפיות האנליסטים בשוק.

"ההחלטה להותיר את הריבית על כנה עקבית עם התהליך של החזרת הריבית לסביבת ריבית 'נורמאלית', שנועד לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך הצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית", הסבירו כלכלני הבנק את ההחלטה.

בכל הקשור לתחזיות האינפלציה והריבית, כותבים בבנק ישראל כי "האינפלציה בהסתכלות על 12 חודשים אחורנית מוסיפה להיות גבוהה, 4.2%... בצפיות לאינפלציה של החזאים נשמרה יציבות על רמה נמוכה במעט מהגבול העליון של יעד האינפלציה ובצפיות לאינפלציה הנמדדות משוק ההון נרשמה יציבות על הגבול העליון של היעד". הערכת חטיבת המחקר בבנק ישראל היא כי תתבצע העלאה הדרגתית של הריבית לרמה ממוצעת של 4% ברבעון הראשון של שנת 2012.

עוד מסבירים בבנק ישראל כי "תחזיות האינפלציה של החזאים ואלו של שוק ההון מלוות בהערכה שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית אם כי בקצב איטי יותר מהקצב שהיה במחצית הראשונה של השנה".

נזכיר כי מרבית ההערכות היו כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, אכן יותיר את הריבית על כנה. כך למשל, סקר של 18 אנליסטים של בלומברג, הראה על כך שהריבית תישאר ללא שינוי - פרט לבית ההשקעות אקסלנס שהעריך כי הריבית תעלה לרמה של 3.5%, כל יתר 17 האנליסטים החזיקו בהערכה המדוברת. גם בבתי ההשקעות לידר שוקי הון, הראל ביטוח ופיננסים, כלל פורקס, ובנק ירושלים גרסו כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית. (להערכות המקדימות המלאות)

ב"י: "קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה"

חטיבת המחקר בבנק ישראל הדגישה בהודעתה את הסיכונים המרכזיים הניצבים בפני המשק הישראלי, בהדגישה ספציפית את האפשרות ל"התממשות הערכות פסימיות לגבי התאוששות הכלכלה העולמית וההשפעה הצפויה לכך על הביקושים ליצוא מישראל". עוד ציינו בבנק ישראל את המצב הגיאופוליטי הרגיש במזרח התיכון ובצפון אפריקה.

באשר לשוק הדיור, כותבים כלכלני בנק ישראל כי "הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה". בבנק ישראל מתייחסים לעובדה כי ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-13.7%, נמוך במעט מהקצב בחודש הקודם.

יחד עם זאת, מעריכים כלכלני הבנק כי "השפעת העלאת הריבית, הצעדים של בנק ישראל בתחום המשכנתאות, הצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן והמשך הגידול במספר התחלות הבניה, צפויים לבוא לידי ביטוי במחירי הדירות במהלך השנה הקרובה, ועדיין מוקדם לראות בנתונים הזמינים באופן ברור את השפעתם על מחירי הדירות".

עוד התייחסו בבנק ישראל למדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים בעולם, וציינו כי "ריביות הבנקים המרכזיים במשקים המפותחים המובילים עדיין נמצאות ברמות נמוכות וצפויות להישאר כך לתקופה ממושכת. החשש מפני התמתנות בצמיחה בארה"ב והחרפת משבר החוב באירופה אף הובילו לצפיות להאטה בקצב העלאות הריבית בארה"ב ובאירופה".

ב"י בחודש שעבר: "צעדי האוצר ירסנו שוק הדיור"

נזכיר כי גם בחודש שעבר הותיר פישר את הריבית ללא שינוי. עוד עלה מפרוטוקולי הריבית שפורסמו בתחילת החודש, כי בבנק ישראל העריכו שצעדי האוצר שהוצגו בחודשים האחרונים בתחום המיסוי בנדל"ן, יביאו בשנה הקרובה לריסון מחירי הדירות - זאת, למרות שנתוני הלמ"ס מצביעים על המשך עליית מחירי הדירות ועליית היקף המשכתנאות בשוק הדיור.

"כל חברי הפורום הביעו את דעתם כי מוקדם מדי לראות את השפעת צעדי המדיניות של בנק ישראל ומשרד האוצר בתחום הדיור", כך נכתב בהודעת בנק ישראל בחודש שעבר. "על פי דעת הפורום ההשפעה צפויה בחודשים הקרובים והשפעתם צפויה להימשך בשנתיים הבאות. בדיון בפורום עלה החשש מנקיטת מספר רב מדי של צעדי מדיניות בנוסף להעלאת הריבית, שיגרמו לירידה חדה מדי במחירי הדירות במקום ל'נחיתה רכה'".