אין ביקוש לאגרקסקו: הקפאת ההליכים הוארכה בשבועיים

רק הצעות ספורות הוגשו לרכישת חברת היצוא החקלאי ■ ‏‎‎הנאמן עו"ד שלמה נס: "ההצעות שהוגשו אינן מספקות"‏ ■ השופטת אלשיך: "אינני חסידה של פירוק החברה ומכירתה בחלקים"

עדיין לא נמצא קונה רציני לחברת היצוא החקלאי אגרקסקו. עו"ד שלמה נס, נאמן החברה בתקופת הקפאת ההליכים, ביקש הבוקר (ג') מבית המשפט המחוזי בתל-אביב הארכה כדי למצוא לה בעל בית חדש.

לדבריו, נוהל משא-ומתן עם 15 גופים שונים שגילו עניין בחברה, אך חלק מהרוכשים הפוטנציאליים מבקשים 72 שעות נוספות עבור בדיקות משפטיות ומיצוי המהלך מול המגדלים, לקוחות החברה.

‏‏למרות העניין לכאורה של משקיעים בחברה, בשורה התחתונה עד אתמול (ב') - המועד האחרון להגשת ההצעות באופן רשמי - הוגשו הצעות ספורות, ואף הן בלתי מספקות מבחינת הנאמן.

הקפאת ההליכים תוארך

‏‏‏השופטת ורדה אלשיך החליטה להאריך את הקפאת ההליכים של אגרקסקו בשבועיים נוספים, ואמרה היום: "אינני חסידה גדולה של פירוק החברה לגורמים ומכירתה בחלקים... שתיקתה הרועמת של המדינה, יש לה משמעות בעיניי, אך כדי לא להסעיר את הרוחות אשמור את הדברים להזדמנות אחרת, שכן התנהגותה אינה ברורה לי, ולא ירדתי לסופה... כאשר הבית בוער, דבר ראשון שיש לעשות הוא לכבות את השריפה".‏

‏‏‏עם הגורמים שככל הידוע גילו עניין באגרקסקו (אך לא ברור אם הגישו הצעה לרכישתה), נמנים אברהם ביגר, בית ההשקעות דש איפקס וכן שני גופים זרים -‏Total Produce ‎‏ (חברה בינלאומית שבסיסה באירלנד ועוסקת בשיווק‏‎ ‎ובשינוע תוצרת חקלאית טרייה) ו-‏Paine and Partners ‎‏ (קרן השקעות אמריקנית‏‎ ‎המתמחה בהשקעות עם פוטנציאל החזר גבוה)‎.‎‏ גורם נוסף שגילה עניין בחברה הוא קרן קלירמארק.

משבר תזרימי

אגרקסקו מייצאת מוצרי חקלאות תחת המותגים ‏Carmel‏ ו-‏Alesia‏, ונמצאת בשליטת המדינה (30.3% מהמניות ורוב בדירקטוריון), מועצת הצמחים ומועצות חקלאיות נוספות (58.7%) ותנובה (11%).

החברה נקלעה למשבר תזרימי, לאחר שאת 2010 סיימה בהפסד כבד של כ-33 מיליון אירו, וסך חובותיה מסתכמים ב-106 מיליון אירו,‏ מתוך זה כ-27 מיליון אירו (כ-150 מיליון שקל) חוב למחזיקי אג"ח מוסדיים בישראל.

‏‏‏אגרקסקו מעניקה שירותי יצוא, שיווק ושינוע של תוצרת חקלאית ל-80 מדינות ברחבי העולם (2,500 לקוחות), בעיקר באירופה. הסחורה נרכשת מ-2,200 מגדלים בישראל, ונמכרת בחו"ל בקונסיגנציה.

החברה מעסיקה 475 עובדים, מתוכם 332 בישראל, אך על-פי תוכנית הבראה שהוגשה להנהלה מחצית מהעובדים יפוטרו.

‏שאול צבעוני, יו"ר ועד העובדים, הגיע להסכמה עם הנאמן על הקפאת הפיטורים, ובתמורה תרמו העובדים 4 ימי עבודה בחודש יולי.

‏עו"ד נס אמר היום כי "ב-3 השבועות האחרונים הצלחנו לגבות לקופת ההקפאה למעלה מ-15 מיליון אירו, וזה מעבר לציפיות שלנו. אין ספק שאם החברה הייתה בפירוק, הכספים לא היו מגיעים".

לגבי ההצעות שהוגשו לרכישת החברה מסר נס כי "הן אינן מספקות אותי".‏

‏מחר (ד') תקיים ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בעניין אגרקסקו. ‏‏‎‎‏