נתניהו: למכור את נדל"ן רשות השידור, האגרה לא תעלה

רה"מ הכריע: האגרה לא תעלה, מכירת הנדל"ן תממן את הרפורמה ■ בדיקת "גלובס": ההסכמים לפינוי הנכסים לא יכניסו כסף לכיס רשות השידור ■ גורם ברשות: "נתניהו קובר את הרפורמה"

400 מיליון השקלים החסרים למימון הרפורמה ברשות השידור לא יגיעו מהעלאת האגרה - ל"גלובס" נודע כי כך הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבה שהתקיימה אתמול (ב') בלשכתו בנוכחות ראשי רשות השידור, נציגי האוצר וראש וועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

נתניהו הבהיר כי הרשות צריכה לממן את הרפורמה ממכירת נכסיה ובעיקרם - קריית הרשות בתל-אביב והמתחם הרפורמה ברחוב רוממה בירושלים.

עם זאת, מבדיקת "גלובס" עולה כי מימוש הנכסים של רשות השידור אינו מבטיח כלל את מימון הרפורמה.

במסגרת הדיונים המוקדמים מול מינהל מקרקעי ישראל באשר למתחם בתל-אביב ניתנו לרשות השידור שתי אופציות: הראשונה - הקמה במקום של בניין בן 7 קומות שישמש את הרשות ויצמצם את נוכחותה שם, ללא תוספת מענק כספי; והחלופה השנייה - תשלום של 150 מיליון שקל תמורת יציאה מוחלטת מהמקום בתוך 3 שנים.

באשר לפינוי הנכסים בירושלים, קיימת החלטת ממשלה הקובעת כי בתמורה ליציאה מרוממה, היא תרחיב עבור רשות השידור את קריית שערי צדק בבירה.

גם בהחלטה זו אין כל אמירה באשר להעברת כספים ברשות. כלומר על-פי המתווה הקיים היום, מכירת הנכסים תצמצם את הרשות גיאוגרפית, אך לא תהווה מקור תקציבי משמעותי נוסף.

"נתניהו למעשה קבר את הרפורמה", אמר גורם בכיר ברשות השידור המעורה בפרטים, "מימוש הנכסים לא יותר בידי הרשות אגורה שחוקה".

יש לציין, עם זאת, כי לרשות השידור שורה של נכסים שונים במקומות אחרים בארץ, ובימים אלה החלו בסגירה של מוקדי שירות לגביית אגרה בערים השונות.

לא מן הנמנע כי נתניהו רומז גם להצעה שהעלה בעבר ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), לפיה תעבור רשות השידור למתחם הטלוויזיה החינוכית ברמת-אביב ותתמקם מעל מתקניה כיום.

באוצר מתנגדים לאי-העלאת האגרה

מעבר ל-400 מיליון השקלים הנדרשים, יעניק האוצר לרשות השידור מענק של 90 מיליון שקל והלוואה של 240 מיליון שקל, אותה הרשות תתבקש להחזיר. 730 מיליון השקלים אמורים לממן את כלל הסכמי הפרישה של כ-700 עובדים, להם הובטח כמיליון שקל בפרישתם, את הסכמי העבודה החדשים ברשות ואת שדרוגה הטכנולוגי הכללי.

חלופה אחרת שהציג נתניהו למכירת הנכסים היא צמצום מתווה הרפורמה, עליו עומלים ברשות, באוצר ובהסתדרות ב-3 השנים האחרונות.

במשרד האוצר מתנגדים לעמדה זו של ראש הממשלה. על-פי תחשיבי האוצר, שגם קיווה להרוויח מפינוי הנכסים של הרשות, לא ניתן לאפשר את הרפורמה ללא העלאה הדרגתית של אגרת רשות השידור.

באוצר ביקשו להעלות זאת גם כנושא עקרוני, לפיו הציבור צריך לקחת חלק בסיוע לשידור הציבורי. בדיונים קודמים בוועדת הכלכלה, במסגרת חוק רשות השידור החדש, הוחלט כבר על העלאה הדרגתית של האגרה ואחריה הפחתה הדרגתית על פני כ-20 שנה.

בתוך כך, במסגרת הדיון אתמול, הורה נתניהו לח"כ שאמה-הכהן להעביר את חוק רשות השידור החדש, שעודו תקוע בוועדה בראשה הוא עומד.

יו"ר הרשות, אמיר גילת, מסר בתגובה כי הנושא בבדיקה. היום (ג') שלח גילת לעובדים אגרת, ובה עדכן את העובדים כי "מוסדות רשות השידור נחושים לקדם את הרפורמה, הכלי להבראתה של הרשות. ראש הממשלה הביע תמיכה נחרצת בחשיבותה של הרפורמה ובעתידה של הרשות. אנו שוקדים בימים אלה, יחד עם האוצר, למצוא את מקור המימון ליישומה, תוך שיתוף-פעולה עם העובדים. אנו מתעלמים מרעשי הרקע ומהניסיונות לשים מקלות בגלגלים, וממשיכים קדימה בהוצאת המכרזים לתפקידי הניהול השונים ברשות, יישום נוהלי עבודה של מינהל תקין ושינוי התרבות הארגונית".