סקר: 48% מההיי-טקיסטים חיפשו עבודה אחרת החודש

סקר של AllJobs עבור "גלובס": כשליש מעובדי ההיי-טק לא מרוצים ממקום עבודתם ■ ל-21% מעובדי ההיי-טק אין פרופיל ברשת חברתית כלשהי

כמחצית מעובדי ההיי-טק (48%) המועסקים כיום בשוק חיפשו אחר משרות שהם מגדירים כ"נחשקות יותר" בחודש שמאמצע יוני ועד אמצע יולי. כך עולה מסקר שערכה AllJobs בעבור "גלובס", באמצעות חברת המחקר Zeta Tools. המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 1,200 עובדים בתעשייה.

הסקר מספק תמונת מצב עדכנית של שביעות הרצון של העובדים ממקום עבודתם וכן לגבי העדפות התעסוקה שלהם. על השאלה "האם אתה עובד, ואם כן - איך תגדיר את מקום עבודתך", ענו 22% מהנשאלים "די לא מרוצה", ו-7% השיבו "מאוד לא מרוצה". כלומר, כ-29% מהנשאלים לא מרוצים ממקום עבודתם הנוכחי.

לא רק שעובדי ההיי-טק, שנוטים יותר מאשר במקצועות אחרים לעבור בין חברות בתחום, לא מרוצים ממקום עבודתם, אלא שהם גם לא היו מעוניינים להמליץ עליו לחבריהם.

מהסקר עולה כי יותר ממחצית (52%) מהנשאלים שהעידו כי הם עובדים כיום, לא היו ממליצים על מקום עבודתם הנוכחי לאחרים. הנתון עשוי להיות מדאיג עבור המעסיקים, משום ש-26% מהעובדים מחפשים מידע באופן אקטיבי על ארגונים מחברים בארגון, "מפה לאוזן".

50% מהם בודקים עם חברים ומשפחה, ו-40% גולשים לאתר האינטרנט של אותה חברה. הרשת החברתית לינקדאין נמצאת בתחתית סדר העדיפויות במקרה הזה, עם 18% מהנשאלים.

"הנתונים ממחישים את תופעת 'הדשא של השכן', המחדדת את הצורך של חברות ההיי-טק לבצע תהליכי מיתוג פנימיים כדי לשמר עובדים קיימים ולמשוך עובדים איכותיים", אומר ל"גלובס" זיו וולפוביץ, סמנכ"ל אגף עסקי ב-AllJobs. "כיום, כשהצעות העבודה זמינות, מועמדים רבים מחפשים עבודה גם כאשר הם מועסקים. היכולת של כל חברה להבליט את יתרונותיה כבר בשלב הצעת העבודה, תשפיע על איכות המועמדים שפונים אליה".

כדי למשוך את תשומת לבו של המועמד, על החברה להבליט פרמטרים כמו שכר וקידום, שהם משמעותיים במיוחד עבור הנשאלים. 74% מהם ציינו כי המשכורת היא מאפיין שחשוב להם ביותר בבחירת מקום עבודה; 53% העידו על עניין ואתגר; 33% על אפשרויות קידום; 29% על ביטחון ויציבות; 27% מתמקדים ביחסי העבודה; ו-20% היו מעוניינים בעבודה מהבית או בגמישות בשעות העבודה.

"אפשרויות הקידום חשובות יותר לצעירים מאשר למבוגרים, אשר באופן טבעי מעדיפים ביטחון ויציבות", אומר וולפוביץ. עוד עולה מהסקר, שלנשים חשובה הקרבה הגיאוגרפית לבית יותר מאשר לגברים, שמוכנים לנסוע מרחק רב יותר למקום עבודה שטוב יותר לעבוד בו.

ובכל זאת, עובדי ההיי-טק מוכנים להתפשר על דברים מסוימים כאשר הם נחושים לעבוד בחברה ספציפית. 53% מהם היו מוכנים לנסוע רחוק יותר למקום העבודה החדש; 42% מוכנים לעבוד יותר שעות או לוותר על הטבה כלשהי; 32% מוכנים להתפשר על תנאי המשכורת ו-30% יהיו מוכנים לוותר על קידום ביחס לתפקיד הנוכחי שלהם.

"עובדי ההיי-טק מוכנים להתפשר לצורך משרה בחברות כמו גוגל ואינטל, בעוד שחברות אחרות צריכות להילחם בשביל להביא את המועמדים", אומר וולפוביץ. בראש רשימת החברות שעובדי ההיי-טק היו רוצים לעבודה בהן על-פי הסקר ניצבת גוגל, ש-12% מהנשאלים ציינו אותה כעדיפות ראשונה. המתחרה הגדולה שלה, מיקרוסופט, משכה 11% מהנשאלים בסקר. במקום השלישי נמצאת אינטל עם 9%, אחריה מטריקס (7%) ואמדוקס (5%).

לדברי וולפוביץ, ההשפעה על התדמית של החברה חשובה לעובדים שמחפשים תעסוקה. כאשר עובד שומע מחבר שאצלו בעבודה מקבלים תלושי שכר גבוהים, ימי כיף ומתנות - הוא זוכר זאת. "עבור הצעירים, נושא האווירה במקום העבודה חשוב יותר מאשר למבוגרים", הוא מציין .

הדינמיות של התעשייה גורמת לכך שעובדי ההיי-טק הישראלים מעדיפים ודאות במקומות שבהם ניתן להשיג אותה ולכן רוצים לעבוד בחברות גדולות או בינלאומיות - 35% מהמשיבים היו מעדיפים מקום עבודה מסוג זה. 31% מהעובדים היו בוחרים בחברת היי-טק ישראלית מבוססת או נסחרת - לא רק חברות מחו"ל - ו-15% בלבד היו מעוניינים לעבוד בסטארט-אפ ישראלי. כלל האצבע שלפיו 80% מהסטארט-אפים נסגרים מקבל מקום מרכזי במשוואת הסיכון-סיכוי שלהם.

21% לא נמצאים ברשתות החברתיות

עוד עולה כי חיפוש מקום עבודה נעשה בעיקר באתרי דרושים באינטרנט - 56% מהנשאלים בחרו ברשת כאמצעי היעיל ביותר לחפש עבודה. חרף הנגישות הרבה של הרשת, 26% מעובדי ההיי-טק עדיין חושבים שהערוץ היעיל ביותר לחפש בו ידיעות על מקומות עבודה הוא מפה לאוזן, ו-9% בחרו ברשתות חברתיות. "יש מגמת עלייה לרשתות החברתיות, בעיקר ללינקדאין", אומר וולפוביץ (על לינקדאין - ראו תיבה נפרדת).

מתוך המשתתפים, 63% הם בעלי חשבון בפייסבוק, ו-54% הם בעלי חשבון בלינקדאין. 70% מבני 18-35 הם בעלי חשבון פייסבוק, ואצל בני 35 ויותר יורד השיעור ל-52%. המבוגרים נמצאים בעיקר בלינקדאין - 62% מהם מחזיקים בה חשבון לעומת 48% בקרב הצעירים.

אבל הנתון המפתיע הוא ש-21% ממשתפי המדגם העידו שאין להם פרופיל ברשת חברתית כלשהי.

מכאן אפשר ללמוד שלפייסבוק, עם 750 מיליון המשתמשים שלה בעולם, יש עוד לאן לצמוח.

האם אתה עובד כרגע ואם כן איך תגדיר את מקום העבודה שלך
 האם אתה עובד כרגע ואם כן איך תגדיר את מקום העבודה שלך

מה עובדי ההייטק באמת רוצים
 מה עובדי ההייטק באמת רוצים