העיקר הבריאות, רק לא בנגב

הסדר בעניין הרפואה הציבורית, שיתעלם מצורכי הפריפריה, יהיה מכה קשה לתושבים

כל הסימנים מעידים על כך שהפתרונות הנרקמים למשבר הנוכחי ברפואה הציבורית, עלולים להנציח פערים קיימים במדדי בריאות בדרום ואף להסיג לאחור את הרפואה הציבורית בנגב, עד כדי סיכון ממשי לחיי התושבים באזור.

על-פי גורמים בכירים בקהילייה הרפואית, ההסכם שיושג בין הרופאים לבין משרד האוצר יגרום, גם אם לא בכוונה תחילה, לפגיעה נוספת בפריפריה הדרומית ובמוקדה הפעם המרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה בנגב, אשר בהיותו בית חולים אוניברסיטאי "גדול ומבוסס", צריך על-פי דעת גורמים המעורבים בהסכם המתרקם, להיות מוחרג מהגדרת מוסד רפואי בפריפריה.

כך ממש קרה בדיוק לפני שנה, עם קבלת חוק החיילים המשוחררים, בו הוחרגה אוניברסיטת בן-גוריון מהגדרת מוסד להשכלה גבוהה בפריפריה, בטענה שהינה אוניברסיטה מובילה ומבוקשת. להזכירנו - מדובר בחוק מתקדם, לפיו המדינה מעניקה מלגת שכר לימוד מלאה לשנת הלימודים הראשונה לחיילות וחיילים משוחררים, שיבחרו ללמוד בפריפריה. ומי לא נכלל במסגרת החוק המיטיב עם החיילים המשוחררים? אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, האוניברסיטה היחידה שאין כל עוררין על עובדת מיקומה בפריפריה הדרומית של מדינת ישראל.

אם אכן התסריט הזה יתממש גם בתחום הרפואה הציבורית הרי שהפערים מרכז-פריפריה דרומית, הקיימים במיטות אשפוז, חדרי ניתוח, חדרי יולדות, טיפול נמרץ, שיקום ועוד- יועצמו יותר. עוד פחות רופאים יבחרו להישאר בדרום והפערים המוכרים בתוחלת חיים ותמותת תינוקות, ילכו ויעמיקו.

בדוח נוקב שפרסם לאחרונה פרופ' דב צ'רניחובסקי, כלכלן בריאות, חבר סגל האוניברסיטה, הוא קובע, בין היתר, כי תוצאות שביתת הרופאים הנוכחית - במונחים של תקנים ושכר - לא יפתרו את הבעיות המבניות של מערכת שירותי הרפואה בישראל ומתריע על גידול הולך וגדל בפערים לנגישות לטיפול בין המרכז לפריפריה, בדגש על הנגב.

העובדות המצערות הללו ידועות היטב לקובעי המדיניות. כמו גם, העובדה שההתפתחות המואצת של הרפואה במרכז הארץ ובעיקר הרפואה הפרטית, ניזונה מהיקף הביטוחים הפרטיים בקרב האוכלוסייה האמידה יחסית במרכז, ובהכרח מביאה לצמצום בהיצע כוח אדם רפואי בדרום, אשר מלכתחילה נמצא בחסר קשה.

רק על מנת לסבר את האוזן: אחוז הרופאים המומחים מבין סך הרופאים בדרום הוא הנמוך ביותר בישראל. 58% מהרופאים בדרום הם רופאים מומחים, לעומת 82% בתל-אביב ו-72% במרכז.

אם אכן המשבר הנוכחי ייפתר תוך הצורך לחלק עוגת תקציב נתונה, צפו לכך שכמו תמיד, תמצא שדולה של הגורמים החזקים במרכז הארץ, אשר תמציא שוב את הפטנט של החרגה מהמושג פריפריה. נהיה אז עדים למהדורה שנייה של "חוק החיילים המשוחררים" בתחום הבריאות, בהבדל אחד: הפעם מדובר בדיני נפשות.

את אותותיה של החרגת אוניברסיטת בן-גוריון מחוק החיילים המשוחררים אנחנו כבר חווים בשטח. כל הסדר בעניין משבר הרפואה הציבורית, שיתעלם מהצרכים החיוניים היחודיים לכל מערכת הרפואה בפריפריה, ימיט מכה קשה נוספת על בריאות התושבים וממילא יחבל אנושות בכל תוכניות המעבר של צה"ל לדרום, אחד הפרויקטים הגדולים בתולדות ישראל שאמור היה להוביל את פיתוח הנגב.

הכותבת היא נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון, רופאת ילדים ולשעבר דיקן הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטה