לא רק הציבור: גם ב-S&P מוטרדים ממחירי הדיור

בכירים באוצר מסרו ל"גלובס" כי אין במשרד ציפייה להעלאת הדירוג, על אף השיפור הניכר בהשגת היעדים בתחום הגירעון והחוב

כלכלני חברת הדירוג העולמית S&P החלו בימים האחרונים את הביקור המסורתי בישראל, כך נודע ל"גלובס". הצוות של חברת הדירוג החשובה בעולם צפוי להיוועד עם בכירי משרד האוצר, בנק ישראל, המערכת הבנקאית וכלכלנים בכירים במשק.

בסופו של התהליך צפוי הצוות להפיק את דוח הניתוח השנתי על כלכלת ישראל ובו דירוג האשראי. בכירים באוצר מסרו ל"גלובס" כי אין במשרד ציפייה להעלאת הדירוג, על אף השיפור הניכר בהשגת היעדים בתחום הגירעון והחוב.

2011 צפויה להסתיים עם גירעון של כ-2.5% מהתמ''ג, לעומת יעד של כ-3%. כמו כן, יחס החוב-תוצר, שהגיע בסוף 2010 לכ-76.5% מהתוצר, צפוי להמשיך לרדת גם ב-2011.

גורמים בכירים בירושלים מסרו כי הדאגה העיקרית שמביעים כלכלני S&P קשורה ישירות להתפתחות מחירי הדירות במשק הישראלי. "הם מוטרדים אם יש כבר בועה בנדל"ן, ואם אכן כך, איך מתכוונים כאן לטפל בה", אומר אחד הבכירים.

בחברת הדירוג מוטרדים מההשלכות של המהפכות המתרחשות בכמה ממדינות ערב על ישראל ועל ביטחונה. משטרים עוינים לישראל שיקומו בעתיד עלולים לערער את יציבותה, לפגוע בפעילות הכלכלית ובצמיחה, אך בעיקר, לגרום לה להגדיל משמעותית את הוצאות הביטחון, ובכך את הגירעון ואת החוב. נקודה נוספת שמעיבה על ישראל היא החולשה של כלכלות אירופה וארה"ב המהווים כמחצית משוקי היעד של היצוא הישראלי.