מחאה חברתית מולידה צדק פואטי

האנשים שהביאו אותנו למצב הזה, הם שיידרשו לעבוד קשה לתיקון המעוות

המחאה מולידה סוגים מעניינים של צדק פואטי:

בנימין נתניהו

הוא זה שהקפיא את חוק הדיור הציבורי של רן כהן מיד עם כניסתו לתפקיד ראש הממשלה. הוא גם זה שביטל ב-1996 את פרויקט "בנה דירתך".

המהפך המוחלט בעמדותיו והפוזה החברתית החדשה שלו, ביבי העוד יותר חדש, ביבי הדואג לסטודנטים ומסייע לזוגות הצעירים, יחייבו אותו מעתה והלאה. עד כה, נתניהו מתחמק מדיבור מפורש על דיור בר השגה ועל הקריטריונים הראויים לקביעת הזכאות, אבל לא יעזור לו: בסופו של דבר הוא יהיה האחראי לגיבוש הקריטריונים האלה. גם צדק היסטורי וגם צדק פואטי.

יעקב נאמן

שר המשפטים הוא מאלה שלא אהבו את פסק הדין של בג"ץ בעתירת הקשת הדמוקרטית נגד הפשרת קרקעות חקלאיות בפיצוי מופרז. פסק הדין שבו נולד המושג "צדק חלוקתי" נתפש כהתערבות לא ראויה של בג"ץ בעניינים חברתיים.

המשפטנים טענו שאין תוכן ממשי למושג "צדק חלוקתי". כעת מתבררים בשדרה ובכבישים הפרמטרים של "צדק חלוקתי", ומי שעומד בראש המערכת המשפטית צריך לגבש אותם, לעתירות הבאות בבג"ץ. גם נאמן, פרקליט הטייקונים, יתבקש לעמדות חברתיות.

ח"כ כרמל שאמה

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת עשה את הצעד החשוב הראשון שלו בחיים כשהשתתף בפרויקט של "בנה דירתך" באור יהודה. מאז עבר דרך ארוכה והתקדם בחיים. עכשיו, בכנסת, הוא גורם משפיע על עתיד תוכניות הדיור החברתיות. זה צודק.

אייל גבאי

במספר שיחות עם הח"מ בשנה האחרונה, נשאל מנכ"ל משרד ראש הממשלה שוב ושוב מדוע אינו מארגן ועדת מומחים להגדרת קריטריונים אוניברסליים לזכאות ל"דיור בר השגה", על מנת שלא יופתע בפרוץ המחאה. גבאי הנהן עם החיוך המתוק שלו. עכשיו, כשפרישתו מהתפקיד נדחית בצוק ההפגנות, הוא חייב להקים את הוועדה הציבורית הזו.

רון חולדאי

האיש שלפני שלוש שנים התבטא בסגנון "לא כולם חייבים לגור בתל אביב", הוא עכשיו ראש העירייה המוביל את הדרישה לדיור בר השגה. נראה אותו מפסיק למכור ליזמים מגרשים של העירייה ומייעד אותם לסטודנטים או לדיור בר השגה.

שרית דנה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, האחראית על חוקי התכנון והבנייה, היא שבלמה עד כה קידום של תוכניות דיור בר השגה בוועדות התכנון המחוזיות, בנימוק שדרושה חקיקה ראשית לקביעת הקריטריונים.

עו"ד דנה תהיה הגורם המשפטי הדומיננטי בוועדה שתקבע את הקריטריונים.

סתיו שפיר

ממנהיגי מחאת הדיור, צריכה להיות חברה באותה ועדה לקביעת הקריטריונים, ועדה שתעבוד בשקיפות מלאה און-ליין. זה יהיה צודק.