בנק לאומי מוביל בדירוג עושי שוק באג"ח ממשלתיות

הבנק מוביל בכל הקטגוריות ■ הבנקים הזרים הם שחקנים משמעותיים, ואילו הפועלים מדורג נמוך

בנק לאומי מוביל בדירוג עושי השוק באג"ח ממשלתיות בכל הקטגוריות - שוק משני אג"ח לא צמודות (שקלי) וצמודות, ובשוק הראשוני. כך עולה מנתוני החשב הכללי במשרד האוצר לגבי המחצית הראשונה של שנת 2011.

עוד עולה מהדירוג, כי בנקים זרים כמו דויטשה בנק, סיטי וברקליס הם שחקנים משמעותיים בשוק האג"ח. כמו כן, דיסקונט ומזרחי-טפחות מדורגים גבוה מאוד, ובנק הפועלים מדורג נמוך יחסית. דוברת בנק הפועלים לא הייתה מעוניינת להתייחס לנושא.

דירוג השוק המשני מוצג לפי היקפי פעילות במערכת MTS (מערכת למסחר באג"ח ממשלתיות - ע' פ') ודירוג השוק הראשוני לפי היקפי רכישות. הדירוג משקלל נתונים כמו נפח מסחר, מרווח ממוצע משוקלל מח"מ וזמן התגובה בציטוטים. עם זאת, הדירוג אינו מביא בחשבון את הרווח מהפעילות. עושה השוק אינו גובה עמלות אלא מרוויח מהמרווח בלבד. כיום היקף המסחר במערכות ה-MTS הוא כ-500 מיליון שקל ביום, כחמישית מהמסחר הכולל באג"ח מדינה.

"קולטים כל כמות"

"עשיית שוק פותרת לגופים את בעיית הנזילות והסחירות באג"ח ממשלתיות. הגוף יכול 'לשפוך' לשוק כל כמות, ועושי השוק יקלטו אותה", אומר איתי בן זאב, סגן ראש חטיבת שוקי הון של בנק לאומי, האחראי על הפעילות בחדרי העסקאות.

"אנחנו עובדים בעיקר מול לקוחות גדולים ומתוחכמים. למשל, גוף מוסדי שרוצה להאריך מח"מ במקום לקנות מיליון או שניים בכל קנייה, או לחפש עסקת ברוקראז' מול צד שלישי, עשיית השוק פותרת את הבעיה", מוסיף בן זאב.

בדירוג עושי שוק בשוק המשני הלא צמוד מוביל לאומי, ואחריו דויטשה בנק, דיסקונט, מזרחי-טפחות וסיטי. הבינלאומי נמצא במקום השישי, ואחריו הפועלים במקום השביעי. בדירוג עושי שוק בשוק המשני הצמוד מוביל לאומי, ואחריו דיסקונט, דויטשה בנק, מזרחי-טפחות והבינלאומי. יובנק נמצא במקום השישי ואחריו סיטי. בנק הפועלים נמצא במקום ה-13.

בהשוואה לדירוג של שנת 2010 (באותה שנה לא הייתה עשיית שוק באג"ח צמודות) נמצא כי יובנק, שהיה מדורג במקום השני, נחלש מאוד. בנק דיסקונט, שהיה אשתקד במקום החמישי, רשם התחזקות מרשימה, וכך גם סיטי, שהיה במקום העשירי. לאומי היה במקום הראשון גם בדירוג 2010.

בדירוג עושי שוק בשוק הראשוני מוביל לאומי, כשאחריו מזרחי-טפחות, דיסקונט, ברקליס וכלל פיננסים. UBS נמצא במקום השישי, ואחריו הפועלים במקום השביעי. הבנק הבינלאומי נמצא רק במקום התשיעי. בהשוואה לדירוג שנת 2010 השינויים מעטים. לאומי, מזרחי-טפחות ודיסקונט הובילו גם אשתקד. יובנק, שהיה במקום החמישי, נחלש וירד למקום ה-12, דויטשה בנק שהיה במקום השישי ירד למקום האחרון (14). הפועלים התחזק ועלה מהמקום ה-11 למקום השביעי.

דירוג עושי שוק באגח ממשלתיות
 דירוג עושי שוק באגח ממשלתיות